» اخبار » اخبار اجتماعی » آیا از حق و حقوق خود در طلاق توافقی آگاه هستید؟
اخبار اجتماعی

آیا از حق و حقوق خود در طلاق توافقی آگاه هستید؟

1403/04/05 0061

طلاق توافقی، یکی از شیوه‌های جدا شدن است که در آن هر دو طرف با یکدیگر درباره مسائلی از قبیل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و دیگر امور به توافق دست یافته‌اند.

 

در جواب این سوال ابتدا به بررسی حق و حقوق آقا که کمتر به آن اشاره شده، می‌پردازیم و در ادامه به حق و حقوق خانم و شروط 12 گانه ضمن عقد اشاره خواهیم کرد.

 

حق و حقوق مرد در ازدواج

 

حق و حقوق مرد در ازدواج

به صورت کلی ریاست خانواده بر عهده مرد است، این موارد شامل: 

 

1. اختیار تعیین مسکن: مطابق ماده 114 قانون مدنی در این باره مقرر می‌دارد، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید، مگر اینکه در ضمن عقد نکاح اختیار تعیین مسکن به زن داده شده باشد.

 

2. شغل زن: زن پس از قبول ازدواج، آزادی خود را تا حدی از دست می‌دهد، انجام تکالیف زناشویی مانع از آن است که زن بتواند آزادانه به هر شغلی اشتغال داشته باشد، شوهر چون ریاست خانواده را بر عهده دارد، در راه مصلحت خانواده با پاره‌ای از شرایط مقرر در قانون می‌تواند از کار زن جلوگیری کند.

 

3. تمکین زن: زن وظیفه تمکین خاص و عام دارد، تمکین عام یعنی زن وظایف خود را نسبت به شوهر انجام و در حدود قانون و عرف اطاعت کند و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد. تمکین خاص شامل برقراری رابطه جنسی در حدود متعارف با شوهر است، هرگاه زن تمکین نکند، ناشزه محسوب می‌شود و شوهر می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و الزام زن به تمکین را بخواهد به علاوه در صورت اثبات نشوز زن، او نمی‌تواند از شوهر مطالبه نفقه کند.

 

حق و حقوق زن در ازدواج

 

حق و حقوق زن در ازدواج

از موارد حق و حقوق زن در ازدواج میتوان به موارد زیر اشاره نمود: 

 

• مهریه

• نفقه

• اجرت المثل ایام زناشویی

• نحله

• تنصیف اموال

 

طلاق توافقی به چه معنی است؟

طلاق توافقی به این معنی است که: زوجین تصمیم خود را برای جدایی زندگی مشترک گرفته‌اند و در تمامی موارد اعم از مهریه، نفقه، ملاقات و حضانت فرزندان، نحله و غیره به توافق رسیده باشند.

 

 

نمونه دادنامه طلاق توافقی

 

نمونه دادنامه طلاق توافقی

 

برای طلاق توافقی کجا باید رفت؟ (مراحل طلاق توافقی بدون وکیل)

در مرحله اول باید در سامانه تصمیم (سازمان بهزیستی) مراجعه کرده و زوجین ثبت نام خود را برای دریافت مشاوره روانشناسی انجام دهند، تعداد جلسات بین 3 تا 5 جلسه متفاوت خواهد بود (این مرحله الزامی است)

 

این سامانه غربالگری برای اطلاع از شرایط زوجین و برقرار کردن صلح و سازش برای ادامه زندگی فعالیت می‌کند و شما در جلسات با مشاور خود به تصمیم نهایی خواهید رسید، در صورت عدم امکان برگشتن زوجین به ادامه زندگی مشترک، مشاور می‌تواند با پایان دادن به جلسات، گواهی انصراف از طلاق را برای شما صادر کرده و شما برای ادامه روند طلاق توافقی به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوید.

 

بعد از طی کردن جلسات مشاوره طلاق توافقی و صدور گواهی انصراف از طلاق، زوجین می‌توانند در مدت زمان مشخص با در دست داشتن کارت ملی، شناسنامه، عقدنامه و گواهی انصراف از طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و برای ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند، بعد از آن شما به شورای حل اختلاف ارجاع داده خواهید شد، اعضای شورا سعی می‌کنند بین شما صلح و سازش برقرار کنند و در صورت عدم امکان صلح برای ادامه زندگی بین زوجین، پرونده شما به دادگاه خانواده فرستاده خواهد شد و در ادامه بعد از طی کردن مراحل دادگاهی و صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه خانواده، در مدت زمان مشخص باید به دفاتر طلاق مراجعه کرده و پس از جاری شدن صیغه طلاق، جدایی شما در شناسنامه ثبت شود.

 

مدت زمان انجام طلاق توافقی بدون وکیل

 

مدت زمان انجام طلاق توافقی بدون وکیل

از شروع ثبت‌نام در سامانه تصمیم تا ثبت جدایی شما در دفاتر طلاق مراحل متعددی وجود دارد و مدت زمان طولانی را طی خواهید کرد.

 در مدت زمان انجام تمامی مراحل طلاق توافقی بدون وکیل عوامل مختلفی تاثیر گذار خواهد بود، از تعیین زمان شروع جلسات غربالگری و تعداد جلسات آن تا زمان ثبت دادخواست و طی کردن هر مرحله و غیره

 

حدود مدت زمان انجام طلاق توافقی بدون حضور وکیل را میتوان از 4 ماه تا 8 ماه در نظر گرفت.

 

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد

 

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟

در این نوع از طلاق تمامی موارد حق و حقوق خانم باید بین زوجین به شور گذاشته شود و در مورد تمامی آنها تعیین تکلیف شود و مشخص شود چه مواردی را خانم می‌تواند در هنگام جدایی از آقا مطالبه کند.

 

مواردی که باید به توافق برسیم چیست؟

• مهریه

• نفقه زوجه

اجرت المثل ایام زناشویی

• نحله

• جهیزیه

• تعیین تکلیف اموال مشترک

• حضانت فرزندان

• شرایط ملاقات فرزندان

 

مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی در دفاتر طلاق و درج در شناسنامه:

• گواهی عدم امکان سازش (صادره از دادگاه خانواده)

• سند ازدواج

• شناسنامه و کارت ملی زوجین

 

وکیل طلاق توافقی در تهران

 

وکیل طلاق توافقی در تهران

وکیل پایه یک دادگستری گروه حقوقی دادارمنش در تهران می‌تواند تمامی مراحل را از صورت جلسه توافقات مابین زوجین (به صورت کامل و صحیح) و تنظیم اسناد رسمی آن و همچنین ثبت درخواست طلاق و طی کردن تمامی مراحل  قضایی، اجرایی و در نهایت با مراجعه به دفاتر رسمی طلاق و ثبت کردن آن در شناسنامه در کنار شما باشد، توجه داشته باشید در این صورت نیازی به حضور شما در هیچ یک از مراحل نیست و تمامی مراحل را وکیل طلاق برای شما انجام خواهد داد.

 

بهترین وکیل طلاق توافقی می‌تواند مدت زمان پروسه جدایی شما را کاهش دهد، همچنین با انجام تمامی مراحل طلاق توافقی بدون حضور شما، می‌تواند در این شرایط سخت در کاهش استرس و نگرانی‌های شما تاثیر گذار باشد، در گروه حقوقی دادارمنش، وکلای خانم مجرب در امر طلاق توافقی فعالیت مستمر دارند و این موضوع باعث می‌شود مراحل انجام طلاق توافقی با سرعت بیشتری انجام شود، همچنین با پشتیبانی اختصاصی، شما از تمامی مراحل و پیشرفت پرونده خود اطلاع پیدا خواهید کرد.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×