» اخبار » اخبار ورزشی » اریال یوگا چیست؟ پاسخ به سوالات شما
اخبار ورزشی

اریال یوگا چیست؟ پاسخ به سوالات شما

1403/04/28 0077

چکیده : اریال یوگا جز یکی از چالش برانگیزترین سبک‌های یوگا به شمار می‌رود .اریال یوگا در حقیقت ترکیبی از آساناهای یوگا و آساناهای معلق با استفاده از ابزار مخصوصی به نام هموک است که نیاز به قدرت بدنی و تمرکز بیشتری دارد.

 

 

اریال یوگا جز یکی از چالش برانگیزترین سبک‌های یوگا به شمار می‌رود .اریال یوگا در حقیقت ترکیبی از آساناهای یوگا و آساناهای معلق با استفاده از ابزار مخصوصی به نام هموک است که نیاز به قدرت بدنی و تمرکز بیشتری دارد.

 

اریال یوگا ، امروزه علاقمندان بسیاری را در سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند. امروز تصمیم داریم در یک مصاحبه کوتاه با خانم زری میرزابیگی که یکی از مربیان فعال و با سابقه در حوزه اریال یوگا هستند ،به بررسی تمامی سوالات متداول ومهم یوگا آموزان بپردازیم و به علاقمندان شرکت در کلاس‌های اریال یوگا کمک کنیم تا با آگاهی بیشتری وارد این شاخه از یوگا شوند.

 

خانم میرزابیگی لطفا در ابتدا خودتون رو به صورت مختصر معرفی کنید و بگید که چی باعث شد اریال یوگا رو به صورت تخصصی دنبال کنید؟

سلام و عرض ادب من زری میرزابیگی، مربی اریال یوگا، یوگا و مدیتیشن هستم و پنج سال هست که قدم به این زمینه گذاشتم و سه سال سابقه‌ی مربیگری در حوزه اریال یوگا و یوگا رو دارم و در حال حاضر این کلاسهای اریال یوگا رو بصورت آنلاین، آفلاین و حضوری در تهران برگزار می‌کنم.

 

گفتگو با زری میرزا بیگی در مورد اریال یوگا

 

 

* اگر ممکن است خیلی خلاصه اریال یوگا رو برای کسانی که کلا آشنایی با این سبک یوگا ندارند برامون تعریف کنید.

اریال یوگا به مجموعه حرکات روی زمین و معلق یوگا که به کمک بند اریال قابلیت اجرا داره گفته می‌شه. شامل دوتا زیر مجموعه هست، یکی اریال وینیاسا و دومی هم اریال دنس هست.

 

* تفاوت اریال وینیاسا و اریال دنس چیست؟

اریال وینیاسا سیکل های یوگاست که قابلیت اجرا با هموک یا همون بند اریال که به دو شکل روی زمین و هم به حالت معلق رو داره. در برخی کلاسها به عنوان warm up استفاده می‌شه و در برخی کلاسها بصورت یک کلاس کاملا جداگانه برگزار می‌شه.
اریال دنس به حرکات کاملا معلق و جدا از زمین که حالت دنس داره گفته می‌شه.

 

* برای شروع اریال یوگا پیش نیاز ورزشی خاصی نیازهست که شرکت کنند؟

خیر. هر فردی با هر سطح بدنی و سطح توانایی می‌تونه اریال را شروع کنه.
برای شروع اریال یوگا پیش زمینه ورزشی خاصی نیاز نیست چرا که با سیکل‌های اریال وینیاسا بدن توانمندی لازم رو به دست می‌آره و منعطف و قوی میشه و آمادگی اجرای سیکل‌های پیشرفته رو پیدا می‌کنه.
این نکته مهم رو هم باید درنظر داشت که داشتن پیش زمینه ورزشی باعث رشد و پیشرفت سریعتر فرد میشه.

 

* برای شروع اریال یوگا کدوم سبک رو پیشنهاد می کنید؟

برای شروع اریال یوگا بهتر هست که اریال وینیاسا رو انتخاب کنید، اینجوری با یک تیر دو نشان میزنید: اول اینکه با اصول و تکنیک‌های اریال یوگا آشنا میشید و دوم اینکه قدرت و انعطاف بدنتون بالا میره و توانایی بیشتری پیدا می‌کنید که سیکل های پیشرفته تر اریال وینیاسا رو انجام بدید و هم بتونید کلاس اریال دنس رو شروع کنید.

 

* ممنون از توضیحاتتون ،اگه ممکنه بهمون بگید که از چه سنی میشه اریال یوگا رو شروع کرد؟

خواهش میکنم. برای رده سنی کودکان بهتره که کودک شما به حدی رسیده باشه که بتونه با مربی و هم‌کلاسیهاش ارتباط برقرار کنه و از لحاظ بدنی هم محدودیتی نداشته باشه. برای همین پیشنهاد ما اریال یوگا برای سنین بالای شش سال هست.

 

* برای شروع اریال یوگا یوگا آموزان چه لوازمی رو نیاز دارند ؟

لوازم مورد نیاز برای شروع اریال یوگا شامل پک هموک هست که خودش شامل هموک یا همون پارچه اریال، بند تنظیم ارتفاع و کارابین هست.
مابقی وسایل مورد نیاز هم شامل مت یوگا، کمربند یوگا، آجر یوگا و تشکچه یوگا هست.

 

* افرادی هستند که ممنوعیت داشته باشند برای اریال یوگا یا مثلا خانم های باردارمجاز هستند برای انجام اریال یوگا؟

بله قطعا. افراد باردار، آسیب دیده و دارای محدودیت‌های حرکتی نمی تونن اریال دنس انجام بدن ولی اریال وینیاسا رو زیر نظر مربی، متناسب با شرایط خاص هر فرد، میشه انجام داد.
و برای افراد باردار هم این مورد به اجازه پزشک فرد نیاز داره و زیر نظر مربی و با استفاده از ابزار کمکی می تونن در کلاس‌های اریال وینیاسا شرکت کنن.

 

* در مورد هموک اشاره کردین تو صحبت هاتون ،یکم در مورد هموک ممکنه توضیح بدین و اینکه چطور باید نصب کنیم هموک رو؟

هموک یا فبریک همان پارچه اریال هست که از جنس ابریشم، نخ و نایلون هست. هموک طول های مختلفی داره، از سه متر شروع میشه و تا ده متر هم میرسه که بهترین طول پیشنهادی برای سقف‌های عادی خانگی پنج متر هست.
نصب صحیح بند اریال اهمیت بسیار زیادی داره. برای همین بهتره که نصب هموک توسط فرد متخصص انجام بشه که محل نصب کاملا ایمن و محکم باشه.

حداقل ارتفاع سقف محل نصب سه متر هست که به اندازه سقف غالب خانه‌هاست و از دیوارهای اطراف حداقل یک و نیم متر فاصله باید داشته باشه. درصورتی که به هر علتی امکان نصب هموک روی سقف عادی رو نداشتید میتونید از پایه‌های پرتابل استفاده کنین و در مواقع استفاده از پایه های پرتابل حتما از پایه های کاملا محکم استفاده شود.

 

* طول پارچه هموک باید چقدر باشه؟

همونطور که گفته شد طول پارچه به ارتفاع سقف محل نصب بستگی داره ولی بطور معمول برای سقف منازل مسکونی طول پارچه پنج تا هفت متر مناسب هست و در محل‌های دارای سقف بلند تا طول ده متر هم میشه استفاده کرد.

 

* آیا افرادی که تخصصی اریال یوگا کار میکنند باید رژیم غذایی خاصی رو دنبال کنند؟

رژیم غذایی خاصی برای اریال یوگا تعریف نشده ولی نکته مهم در رابطه با تغذیه در اریال یوگا این هست که توجه داشته باشید که در فاصله ی یک تا دو ساعت قبل کلاس غذا میل نشه.

 

اریال وینیاسا

 

* آیا می توان کلاسهای اریال یوگا را بصورت آنلاین هم برگزار کرد یا پیشنهاد شما شرکت در کلاس های حضوری است؟

بله،کلاس‌ اریال یوگا رو بصورت آنلاین هم میشه شرکت کرد و تمام نکات و موارد آموزشی با همان دقت و ظرافت کلاسهای حضوری، در کلاسهای آنلاینمون هم بیان میشه و مربی تمام تمرینها و سیکل‌های شاگردان رو بررسی می‌کنه و در تمام طول کلاس فرد رو زیر نظر داره.

 

* اگرمتقاضیان نتوانند زمان بندی خودشون رو تنظیم کنند ودر کلاس های آنلاین شرکت داشته باشند امکان داره در کلاسهای آفلاین شرکت کنند؟ کلاسهای آفلاین اریال یوگا چگونه برگزار می‌شود؟

بله امکانش هست هیچ مشکلی نداره،این کلاس ها از قبل ضبط شده و شاگرد با تماشای آنها قدم به قدم با مربی تمرین می‌کنه، کلاس خود را ضبط کرده و مربی نحوه تمرین شاگرد را از روی عکس و فیلم های اریال یوگا تمرینات بررسی و رفع اشکال می‌کند.

 

* تفاوت کلاسهای آنلاین و آفلاین اریال یوگا در چیست؟

در کلاسهای آنلاین مربی و شاگرد با برنامه‌ریزی قبلی در یک زمان مشخص در کلاس حاضر میشن، شاگرد زیر نظر مستقیم مربی آموزش می‌بینه.
و در کلاس‌های آفلاین شاگرد با سیکل‌هایی که از قبل ریکورد شده تمرین می‌کنه.

 

امیدوارم که جواب همه سوالاتتون رو تونسته باشم به خوبی بدم و اگر سوال دیگه ای داشتید خوشحال میشم در قسمت نظرات مقاله مطرحش کنید.

ناماسته زری

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×