» اخبار » اخبار پزشکی » برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟
اخبار پزشکی

برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟

1403/04/05 1043

جا افتادن دندان مصنوعی چگونه است؟ شما از چه روش هایی برای این کار استفاده می کنید؟ دندان های مصنوعی نقش بسیار مهمی را در زیبایی چهره ایفا می کند. طبیعی است اگر کسانی که دندان مصنوعی دارند با یک سری چالش ها در این خصوص روبرو باشند. یکی از همین چالش ها نحوه جا افتادن صحیح دندان های مصنوعی است. در ادامه به تمام چالش هایی که در این خصوص مطرح هستند، پاسخ می دهیم.

 

 

چرا گاهی اوقات دندان های مصنوعی جا نمی افتند؟

گاهی اوقات پروتزهای جدید به خوبی در دهان جا نمی افتند. البته این مشکل علت های مختلفی دارد. رایج ترین دلایل جا نیفتادن دندان مصنوعی عبارتند از:

* تحلیل استخوان ها

 

* تغییر شکل دندان های مصنوعی

 

* جابجا شدن دندان های طبیعی که از قبل باقی مانده اند

 

چرا جا افتادن دندان مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

جا افتادن دندان مصنوعی بسیار مهم است؛ زیرا این موضوع مستقیما بر عملکرد پروتزها تاثیر می گذارد. از طرفی عدم راحتی دندان مصنوعی در دهان باعث بروز یک سری مشکلات جدی برای فک و دهان می شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات و ناهنجاری های استخوان فک بهتر است تا حتما دندان های مصنوعی را به شکل صحیح جا بیندازید.

 

بهترین روش های جا افتادن دندان مصنوعی کدامند؟

تجهیزات مدرن و مختلفی که در حوزه دندانپزشکی وجود دارند باعث شدند که امروزه روش های مختلفی برای جا افتادن دندان مصنوعی به وجود بیایند. بنابراین دندانپزشکان برای رفع لقی دندان مصنوعی و جا افتادن آن از روش های موثر و کارآمدی استفاده می کنند. این روش ها به شرح موارد زیر هستند:

 

1.استفاده از ایمپلنت های دندانی

یکی از بهترین روش های جا افتادن پروتز مصنوعی، استفاده از ایمپلنت های دندانی است. کسانی که از عدم ثابت بودن پروتزهای مصنوعی شان ناراضی هستند می توانند از ایمپلنت استفاده کنند. ایمپلنت از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده و بهترین گزینه برای جا افتادن پروتزهای مصنوعی است.

 

بهترین روش های جا افتادن دندان مصنوعی

 

2.تعویض دندان مصنوعی

یکی دیگر از روش های جایگزین برای لقی دندان مصنوعی، تعویض آن است. کسانی که از عدم ثبات و همچنین لقی دندان مصنوعی ثابت و متحرک خود ناراضی هستند می توانند برای صرفه جویی در وقت و هزینه خود نسبت به تعویض آن اقدام کنند. دندان های جدیدی که جایگزین می شوند، با ساختار فک و لثه سازگار هستند و دیگر مشکلی به وجود نمی آورند.

 

3.استفاده از آستر

برای جا افتادن دندان مصنوعی می توان از آستر نیز استفاده کرد. قرار دادن آسترهای نرم و سخت در زیر دندان های مصنوعی جزو یکی از روش های کاربردی و البته موثر برای جا افتادن دندان است.

 

4.استفاده از چسب دندان

برای جا افتادن دندان مصنوعی می توان از چسب مخصوص دندان مصنوعی استفاده کرد. چسب دندان مانع گیر کردن ذرات غذا در لا به لای پروتزها می شود. از طرفی استفاده از این چسب مقرون به صرفه است و از بروز تحریکات لثه جلوگیری می کند.

 

5.تنظیم صحیح دندان مصنوعی

در صورتی که لقی یا فشار دندان مصنوعی را احساس می کنید باید از پزشک خود بخواهید که آن را به درستی برایتان تنظیم کند.

 

مراقبت و نگهداری از پروتزها چه تاثیری بر سلامت آنها دارد؟

برای جا افتادن دندان مصنوعی لازم است تا از دندان های مصنوعی به خوبی مراقبت و نگهداری کنید. نگهداری صحیح از دندان های مصنوعی باعث افزایش طول عمر دندان ها نیز می شود. یکی از این روش ها، تمیز کردن منظم و مرتب دندان ها پس از هر وعده غذایی است. کسانی که بعد از هر وعده غذایی لا به لای دندان هایشان را به خوبی تمیز می کنند، ضمن کمک به افزایش طول عمر پروتز به جا افتادن آن نیز کمک می کند. در بسیاری از موارد گیر کردن ذرات غذا لا به لای دندان ها باعث لق شدن آنها می شود.

 

بهتر است تا برای جا افتادن دندان مصنوعی یک سری از عادت های مضر را ترک کنید. به طور مثال جویدن مواد سخت و یا شکستن هسته میوه ها با دندان باعث آسیب به پروتزها و لق شدن آنها می شود. در صورتی که به این عادت های غلط ادامه دهید، رفته رفته به استخوان های فک نیز آسیب وارد می کنید.

 

یکی دیگر از راه های مراقبت و نگهداری از پروتزهای مصنوعی این است که در فواصل زمانی منظم برای چک کردن وضعیت دندان ها به پزشک مراجعه کنید. پزشک به طور مرتب وضعیت دندان هایتان را بررسی می کند و با انجام یک سری اقدامات مثل تمیز کردن حرفه ای دندان از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری می نماید. در صورتی که مراقبت و نگهداری از دندان های مصنوعی به درستی انجام نشود، مشکلات متعددی به وجود می آید. عفونت و زخم های دهان و لثه از جمله این مشکلات است که به سلامت دهان آسیب جدی وارد می کند.

 

روند جا افتادن دندان مصنوعی

 

در روند جا افتادن دندان مصنوعی چه مشکلاتی بروز می دهد؟

در برخی موارد ممکن است در روند جا افتادن دندان مصنوعی یک سری مشکلات بروز دهند. این مشکلات در صورتی بروز پیدا می کنند که شما شیوه صحیح جا انداختن دندان مصنوعی را ندانید. به همین علت بهتر است تا به توصیه های پزشک عمل کنید و با روش ها و مراقبت هایی که به آنها اشاره کردیم، از دندان هایتان به خوبی نگهداری کنید. در صورتی که دندان مصنوعی را به صورت اصولی جا نیندازید ممکن است مشکلات زیر برایتان به وجود بیاید:

* لق شدن بیش از حد دندان مصنوعی 

* تحریک و درد لثه 

* زخم شدن و تاول زدن دهان 

* عفونت

 

در صورتی که با هر یک از این مشکلات روبرو شدید بهتر است تا فورا به پزشک خود مراجعه کنید تا درمان انجام شود. در غیر این صورت، مشکلاتی که به آنها اشاره کردیم تشدید می شوند و سلامت دهان را به طور جدی به خطر می اندازند.

 

سخن پایانی

تلاش برای حفظ سلامت دندان های مصنوعی به سلامت کلی فک و دهان کمک می کند. در این بخش به روش های جا افتادن دندان مصنوعی اشاره داشتیم. با مراقبت صحیح از دندان های مصنوعی می توانید سلامت دندان هایتان را تضمین کنید تا مجبور به صرف وقت و هزینه اضافه نباشید. قطعا داشتن دندان های زیبا و سالم تاثیر بسیار زیادی بر اعتماد به نفس شما و زیبایی لبخندتان دارد.

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×