» اخبار » اخبار پزشکی » برای مشکلات زناشویی به چه دکتری مراجعه کنیم
اخبار پزشکی

برای مشکلات زناشویی به چه دکتری مراجعه کنیم

1403/04/25 0027

در تایید این ادعا، مراجعه می‌کنیم به آمار مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال که نشان می‌دهد 30درصد طلاق‌ها در سال 1402 در 5 سال اول زندگی مشترک انجام شده است. اما مشکلات زناشویی همیشه هم به طلاق و جدایی منتهی نمی‌شود. طلاق عاطفی و سردی روابط بین زوجین نتیجه عدم درمان و حل مشکلات بین زوجین است.

 

زوج‌درمانی به کمک دکتر زناشویی، راهی برای خاتمه‌دادن به مشکلاتی است که روابط بین زوجین را با اخلال روبه‌رو کرده است. البته گاهی مشکلات و اختلافات بین زوجین بسیار عمیق و ریشه‌ای هستند که حل‌شدن آن‌ها غیرممکن است. در بخش‌های بعدی مطلب مشکلات و دلایل اختلافات زوجین به‌طور مفصل بررسی شده است.  برای دریافت مشاوره بیشتر، توصیه می‌کنیم یه یک متخصص، مراجعه کنید. از اینجا لیست پزشکان متخصص مشلاک زناشویی یا دکتر زناشویی را ببینید.

 

انواع مشکلات زناشویی و دلایل آن‌ ها

 

انواع مشکلات زناشویی و دلایل آن‌ ها

 

هر دختر و پسری زندگی خود را با شور، عشق و امید آغاز می‌کند. در مسیر زندگی و به‌خصوص در سال‌های اولیه، اختلاف‌ها و مشکلات زندگی باعث می‌شوند که روابط زوجین دیگر مانند روزهای اول آشنایی‌شان نباشد. در این قسمت رایج‌ترین مشکلاتی را که عامل بسیاری از اختلاف‌های زناشویی است توضیح داده‌ایم.

 

نارضایتی از روابط جنسی

روابط جنسی به‌طور غیرمستقیم ریشه بسیاری از مشکلات و بدخلقی‌های بین زوجین است. بهروز رجبی، روانشناس و روان‌درمانگر درباره روابط جنسی و نقش آن در روابط عاطفی زن و شوهر عنوان کرده است که: “مراجعانی که برای مشاوره طلاق به ما رجوع می‌کنند عموماً در چند دسته مشخص تقسیم می‌شوند. خیانت، نداشتن مهارت‌های زندگی، مشکلات اقتصادی و بیماری‌های شخصیتی هم جزء بالاترین آمار در مراجعان است. اما نکته مهم اینکه مسائل جنسی لایه زیرین خیلی از این مشکلات محسوب می‌شود؛ یعنی وقتی مشکلات زوجین را در جلسات مشاوره می‌شکافیم، هم ما و هم زن و شوهر متوجه می‌شوند که نداشتن رابطه جنسی درست چقدر بر مشکلات‌شان تاثیر گذاشته است.”

 

گاهی سرد مزاجی زنان و نداشتن تمایل به برقراری رابطه جنسی منجر به خدشه‌دارشدن روابط عاشقانه زوجین می‌شود‌. در این شرایط بهتر است از یک سکسولوژیست کمک گرفت یا به دکتر زناشویی مراجعه کرد. البته برای درمان نعوظ یا درمان تستوسترون که نقش زیادی در کیفیت روابط جنسی دارند، باید به متخصصین مربوطه مراجعه شود.

 

اعتیاد

اعتیاد یکی از عوامل مهم ازهم‌پاشیدن خانواه‌ها است‌. در بسیاری از موارد به‌دنبال اعتیاد، مسائل و مشکلات بسیار بزرگ‌تری در خانواده‌ها به‌وجود می‌آید که فقر، خیانت، بی‌بندوباری و مشکلات عاطفی بین اعضای خانواده تنها بخشی از آسیب‌های آن است.

 

رفتارهای مداخله‌ گرانه و تصمیم‌ گیری ‌های بی ‌جا از اطرافیان

بسیاری از زوج‌های جوان خواسته یا ناخواسته، اختیار زندگی و تصمیم‌های مهم‌ خود را به اطرافیان که عموما والدین هستند واگذار می‌کنند. با این‌ کار هرکدام از زوج‌ها گوش به فرمان والدین خود می‌شوند و رفته‌رفته زندگی‌شان پر از چالش و مشکل خواهد شد. در واقع دلسوزی‌های دیگران جای مشاوره‌های دکتر زناشویی را می‌گیرد و این موضوع در بیشتر مواقع به‌ ضرر زوجین خواهد بود.

 

خصوصیات اخلاقی بد همسر

برخی از زن و شوهرها بعداز اینکه زیر یک سقف می‌روند تازه متوجه رفتارها و خصوصیات اخلاقی ناپسند و بد طرف خود می‌شوند. بسیاری از این رفتارها مانند عصبانیت‌های بی‌جا، پرخاشگری، بددلی، بی‌احترامی و تحقیر را می‌توان با کمک روان‌درمان‌گرها و مراجعه به دکتر زناشویی برطرف کرد.

 

خیانت

اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنید و یک پرس‌وجوی ساده از زوج‌ها و حتی دکتر زناشویی داشته باشید، متوجه خواهید شد که دلیل اختلاف اغلب آن‌ها، خیانت بوده است. خیانت چه از طرف مرد باشد یا زن، دور از اخلاق است و تمام پل‌های ساخته‌شده در یک زندگی را به‌یکباره خراب می‌کند.

حتما برایتان این سوال پیش آمده است که بعداز خیانت چطور زخم و دل‌شکستگی را التیام دهید؟ یا اینکه رفتار طرف مقابل در برابر خیانت همسر چطور باید باشد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها بهتر است به حرف‌های خاله‌زنکی و نصیحت‌های دیگران گوش ندهید و تنها از دکتر زناشویی کمک بخواهید.

 

عدم احساس قدرشناسی، از چالش ‌های رایج در زندگی زناشویی

 

گاهی با یک تشکر ساده یا نشان‌دادن قدرشناسی از همسر، می‌توان تمام دل‌خوری‌های روزمره را برطرف کرد

 

گاهی با یک تشکر ساده یا نشان‌دادن قدرشناسی از همسر، می‌توان تمام دل‌خوری‌های روزمره را برطرف کرد.

 

بهزاد قربانی به‌عنوان دکتر زناشویی و روان‌پزشک و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، دررابطه‌با اهمیت قدرشناسی کلامی در زندگی زناشویی می‌گوید که: “وجود فیدبک‌های مثبت در ارتباطات کلامی و غیرکلامی بسیار ضروری، حائز اهمیت و میان رابطه زوج تأثیرگذار است؛ برای طی‌کردن یک رابطه خوب و ایده‌آل باید به چنین مسائلی توجه شود گاهی اوقات لازم است که زنان و مردان از یکدیگر تقدیر و تشکر کنند. برای نمونه باید از زن بابت زحمات او در منزل، نگهداری و مراقبت از فرزندان، آشپزی و رسیدگی به امور منزل تشکر کرد.

از مرد هم باید بابت دیرآمدن به خانه و زحمات بسیارش جهت فراهم‌کردن رفاه بیشتر حال خانواده تشکر کرد اما معمولأ شاید چنین قسمت‌هایی عنوان نشود و به‌محض ورود مرد به خانه زن بگوید این ساعت آمدن به خانه است؟ به تنهایی من فکر کردی؟ من تنها ماندم و حوصله‌ام سر رفت؛ در این میان از نبود همسر گلایه وجود دارد اما پشت آن می‌تواند چند تشکر هم بیان شود”

 

مشکلات و مسائل اقتصادی

اگر از مشکلات جنسیتی زنان، خیانت و خصوصیات اخلاقی بد بگذریم، مشکلات اقتصادی را می‌توان پایه و اساس حجم زیادی از اختلاف‌های درون خانواده دانست. فشار اقتصادی، عدم توافق بر سر رفتارهای مالی و نحوه خرج‌کردن درآمد و آرزوهایی را که هرگز تمام نمی‌شوند، می‌توان عامل اختلاف و حتی جدایی بسیاری از زوج‌ها عنوان کرد.

براساس مقاله‌ و پژوهشی از ملیحه علی‌ماندگاری و حجیه بی‌بی ‌رازقی ‌نصرآباد، برخی مردان از همسرانشان به‌خاطر توجه به تجمل‌گرایی، چشم‌وهم‌چشمی و مدگرایی شکایت داشتند. آنها اختلاف در نحوه مدیریت اقتصادی امور منزل و زیاده‌خواهی همسرانشان را عامل مهمی در بروز مشکلات زندگی خود می‌دانستند.

 

سردشدن احساسات و عادی ‌شدن روابط زناشویی

هر زندگی عاشقانه‌ای بعداز مدتی دچار کمی سردی و یکنواختی می‌شود. صحبت‌نکردن و عدم تلاش برای ایجاد هیجان و شور در روابط می‌تواند کم‌کم موجب دلسردشدن زوج‌ها شود‌.

استاد فرزاد میراحمدی، متخصص روانشناسی در تهران درباره تلاش برای بهبود روابط زناشویی و نقش سردی روابط در بروز مشکلات زناشویی گفته است که “ اگر بلد نباشید به رابطه خود بپردازید، این رابطه هرچقدر هم که با شور و عشق شروع شده باشد، روزی کسل‌کننده و عادی می‌شود. اولین راه برای هیجان‌دادن به رابطه تنوع در گفتار، لباس پوشیدن و کارهای مشابه روزمره است. بهترین راه‌حل برای این مشکل، صحبت‌کردن زن و شوهر درباره نگرانی‌ها، ترس‌ها، نیازها و دیگر مسائل شخصی است. کارکردن روی رابطه و تلاش برای بهبود آن بیشتر از باشگاه‌رفتن به سلامت شما کمک خواهد کرد.”

 

ناباروری، مشکلی که طرفین تقصیری در آن ندارند

برخی از مشکلات و اختلاف‌های خانوادگی زمانی شروع می‌شود که یکی از زوجین، به مشکل ناباروری دچار می‌شود. به‌ غیر از سرکوفت و دخالت‌های نابه‌جای دیگران، زن و شوهر احساس رضایت‌مندی کمتری نسبت ‌به هم و زندگی خود دارند. البته این گفته برای تمامی زوج‌ها صدق نمی‌کند.

 

در همین راستا، پژوهشی انجام شده است که نتایج آن در مقاله‌ای با عنوان “مقایسه خشنودی زناشویی در زوجین بارور و نابارور و رابطه آن با مشکلات جنسی“ منتشر شده است.

 

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم که “ناباروری به‌عنوان یک بحران در زندگی مشترک، نه‌تنها مشکلات روانشناختی را به وجود می‌آورد، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک ضربه پرقدرت علیه روابط بین زوج عمل کند. ناباروری در اغلب موارد تاثیر عمیقی بر روابط جنسی زوج می‌گذارد.“

 

کی نیازمند کمک بیرونی هستیم

 

برای مشکلات زناشویی به چه دکتری مراجعه کنیم

 

هر زن و شوهری در برهه‌ای از زمان و در برخورد با چالش‌های زندگی دچار اختلاف می‌شوند. اما مسئله‌ای که پیش می‌آید این است که چه زمانی نیازمند کمک هستیم؟ یا اینکه کدام مشکل و اختلاف را باید با کمک دیگران حل کرد؟

 

برای پاسخ به این سوال باید گفت، زمانی که یک یا چند مشکل از موارد ذکرشده را در زندگی خود مشاهده کردید و خودتان با هم‌فکری و تلاش در بهبود روابط یا حل مشکلات ناموفق بودید، لازم است به فکر چاره و کمک بیفتید. دکتر زناشویی می‌تواند با بررسی ریشه‌ای مشکل و بدون جهت‌گیری خاصی به شما کمک کند تا زندگی شادتری داشته باشید.

 

در نهایت بهتر است به توصیه فهیمه مقصودی، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی عمل کنید که می‌گوید: “پیشنهاد من به زوجین این است که بیشتر از اینکه به دنبال درمان باشند، به دنبال پیشگیری باشند. یعنی به جای اینکه منتظر باشند زندگی‌شان به لبه پرتگاه برسد و وضعیت‌شان حاد بشود، حتی اگر درحال‌حاضر با یکدیگر مشکلی ندارند بهتر است مهارت‌های ارتباطی را در خودشان و همسرشان تقویت کنند.”

 

برای حل مشکلات، زوجین به چه مشاوری مراجعه کنند؟

همان‌طور که برای درمان بیماری‌های جسمی به متخصص مراجعه می‌کنید، برای حل اختلاف‌های زناشویی نیز باید به مشاور، روان‌شناس و متخصصین روان‌پزشکی یا همان دکتر زناشویی مراجعه شود.

مشورت با یک دکتر زناشویی می‌تواند اختلاف‌های ناشی از خصوصیات اخلاقی، عدم مدیریت مسائل مالی و دیگر چالش‌های خانوادگی را برطرف کند. نکته حائز اهمیت درباره مراجعه به دکتر زناشویی و روان‌درمان‌گر این است که برخی از زوج‌ها اعتقادی به تاثیر مشاوره ندارند. در همین راستا مقاله و پژوهش ارزشمندی با عنوان “بررسی اثربخشی طرحواره درمانی در درمان مشکلات زوجین: با تاکید بر پژوهش‌های داخلی” منتشر شده است.

 

در چکیده‌ای از این مقاله می‌خوانیم که “در این پژوهش مشخص شد که مداخلات روانشناختی طرحواره درمانی روان درمانگران ایرانی در درمان و مشکلات زوجین موجب کمک به زوج‌ها در شناسایی و مدیریت تعارض‌ها و حل مشکلات می‌شود و رابطه زوجین را بهبود می‌بخشد و موجب رضایت، تعهد و صمیمت بیشتر زوجین می‌شود.”

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×