» گردشگری » مکانهای زیارتی ایران و جهان » تاریخچه مقام امام زمان در کربلا
مکانهای زیارتی ایران و جهان

تاریخچه مقام امام زمان در کربلا

1403/04/07 1039

مقام امام زمان زیارتگاهی در کربلا یکی از زیارتگاه‌های مقدس شیعیان در عراق است که هر ساله میزبان هزاران زائر می‌باشد. در این مقاله از موزستان به اهمیت تاریخی و مذهبی این مقام پرداخته خواهد شد. این زیارتگاه به یاد امام مهدی (عج) ساخته شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

مقام امام زمان (عج) 

مقام امام زمان(عج) زیارتگاهی در کربلا و در نزدیکی حرم امام حسین(ع) است. این مکان در شمال کربلا و در کنار نهر علقمه واقع شده و به حضرت مهدی(عج) منسوب است، جایی که مردم برای نماز و دعا به آنجا می‌روند. درباره تاریخچه این مقام اطلاعات دقیقی در دست نیست، به جز اینکه گفته می‌شود عالمی به این مکان آمده و هنگام مناجات و دعا، امام زمان(عج) را دیده است.

 

ساختمان مقام امام زمان

 

ساختمان مقام امام زمان:

ساختمان مقام امام زمان(عج) ابتدا به‌صورت اتاقی کوچک و گلی بود تا اینکه فردی خَیّر به نام حاج حمزه خلیل در سال 1378ق آن را با آجر بازسازی و گسترش داد. دومین بازسازی در سال 1391ق توسط محسن حمید ملا مهدی وزنی انجام شد که او بخشی از آن را تخریب کرده و دوباره ساخت.

 

این مقام در واقعه انتفاضه شعبانیه عراق توسط حکومت بعث دچار آسیب جدی شد، اما عباس آل بحر یساری، یکی از بزرگان و ثروتمندان شهر کربلا، آن را تعمیر و بازسازی کرد که تاکنون باقی مانده است.

 

مقام امام زمان زیارتگاهی در کربلا

 

در کتاب «کربلاء فی الذاکره» آمده است که هر صبح جمعه، دعای ندبه در این مکان خوانده می‌شود و زنان در عصر جمعه نذورات خود را در این مکان پخش می‌کنند. همچنین مردم حاجات خود را در توده‌ای از گِل قرار داده و درون نهر آب نزدیک مقام می‌اندازند.

 

مقام امام زمان

 

مساحت این مکان 1300 متر مربع است و بنای آن دارای نمایی از سنگ مرمر، سه ورودی، یک محراب تزئین‌شده و یک گنبد کاشی‌کاری‌شده است.

 

گردآوری: بخش گردشگری موزستان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×