» آشپزی و تغذیه » خواص مواد غذایی » تاماریلو، با فواید بی نظیر سلامتی
خواص مواد غذایی

تاماریلو، با فواید بی نظیر سلامتی

1403/04/30 0028

در این مقاله از موزستان، با خواص و فواید تاماریلو آشنا می شوید. تاماریلو، که به عنوان گوجه فرنگی درختی نیز شناخته می‌شود، میوه‌ای منحصر به فرد با طعمی خاص و ظاهری شبیه به بادمجان یا گوجه‌فرنگی است. این میوه بومی آمریکای جنوبی است و در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران کشت می‌شود.

 

آشنایی با خواص تاماریلو

تاماریلو، میوه ای با نام های علمی Solanum betaceum و گوجه فرنگی درختی، بومی آمریکای جنوبی است و به دلیل طعم منحصر به فرد و خواص سلامتی فراوان، در حال محبوبیت روزافزون در سراسر جهان است. این مقاله به بررسی جامع تاماریلو، از جمله خواص، ارزش غذایی، فواید سلامتی، کاربردها و دستور پخت های آن می پردازد.

 

تاماریلو چیست؟

تاماریلو یا گوجه فرنگی درختی یک میوه بومی آمریکای جنوبی است، اما اکنون در سراسر جهان برداشت می شود. نیوزلند بزرگترین کشت‌کننده تاماریلو است و نام آن برای متمایز کردن آن از گوجه‌فرنگی معمولی اصلاح شد و بدین ترتیب تنوع عجیب و غریب آن برجسته شد. تاماریلو دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی، ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد دیابتی است. این میوه قرمز ریز مظهر فواید سلامتی فراوانی از کاهش وزن تا تقویت سلامت پوست است که به چند مورد اشاره می کنیم.

 

ارزش غذایی تاماریلو:

تاماریلو انباری از مواد مغذی است که دارای طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری است. 

 

ویتامین ها: تاماریلوس سرشار از ویتامین ها، به ویژه ویتامین C است  که نقش حیاتی در تقویت سیستم ایمنی، ارتقاء سلامت پوست و کمک به بهبود زخم دارد. یک تاماریلو می تواند بیش از نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند. همچنین منبع عالی ویتامین A است که برای حفظ بینایی سالم، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست ضروری است.

 

فیبر غذایی: تاماریلوس منبع خوبی از فیبر رژیمی است که  به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و احساس سیری را تقویت می کند که می تواند به مدیریت وزن کمک کند.

 

مواد معدنی: حاوی مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم است که از سلامت قلب حمایت می کند و آهن که برای تولید گلبول های قرمز خون و سطح انرژی کلی حیاتی است.

 

آنتی اکسیدان ها: تاماریلوس سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و لاونوئیدها است که با رادیکال های آزاد مضر در بدن مبارزه می کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

 

مزایای سلامتی تاماریلو

 

مزایای بالقوه تاماریلو برای سلامتی :

سلامت قلب

محتوای پتاسیم موجود در تاماریلو می تواند به تنظیم فشار خون، کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی کمک کند. افزودن این میوه به عنوان بخشی از رژیم غذایی به بهبود عملکرد و سلامت قلب کمک می کند.

 

کاهش وزن

تاماریلو با داشتن کالری کم و فیبر بالا برای کاهش وزن اضافی مفید است. این ماده به عنوان سم زدایی عمل می کند که سموم را از سیستم دفع می کند. در حالی که ماهیت اسیدی میوه به از بین رفتن چربی کمک می کند. می‌توانید آن را به‌صورت خام، همراه با گیاهان دارویی یا به‌صورت سالاد میل کنید که با کاهش کالری دریافتی، احساس سیری را تقویت کرده و به مدیریت وزن کمک می‌کند.

 

تقویت کننده سیستم ایمنی

تاماریلو دارای گنجینه ای از ویتامین ها مانند ویتامین های C، E، A و پرو ویتامین است. همچنین منبعی غنی از ویتامین های B کمپلکس و مواد معدنی ضروری مانند فسفر، منگنز، منیزیم، مس، روی و  آهن است. محتوای مغذی متراکم تاماریلوس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بدن در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک می کند.

 

سلامت پوست را افزایش می دهد

مملو از مواد مغذی دوستدار پوست مانند ویتامین های A، C و E است و افزودن این میوه تضمین می کند که پوست شما از درون سالم و درخشان می ماند. خوب بودن آنتوسیانین، فنل ها و فلاونوئیدها از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آلودگی محافظت می کند. بنابراین، علائم پیری زودرس را کاهش می دهد و خطوط و چین و چروک را از بین می برد. درست مانند گوجه فرنگی های معمولی، می توانید از آنها در درمان های خانگی برای درمان چندین بیماری پوستی استفاده کنید.

 

دیابت را مدیریت می کند

وجود اسید کلروژنیک موجود در تاماریلو و شاخص گلیسمی پایین میوه به کاهش سطح قند خون در دیابت نوع 2 کمک می کند. تاماریلو حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که می تواند استرس اکسیداتیو را در اندام های حیاتی کاهش دهد. مصرف تفاله تاماریلو یا مصرف آب آن با معده سبک نتایج بهتری را تضمین می کند.

 

سلامت چشم را ارتقا می دهد

تاماریلو برای حفظ سلامت چشم و بینایی خوب مفید است. آنتوسیانین موجود در تاماریلو به بهبود بینایی کمک می کند. شواهد نشان داد که آنتوسیانین ها بر بازسازی رودوپسین و آرامش عضلات صاف تأثیر دارند. آنتوسیانین ها گردش خون و قدرت چشم را بهبود می بخشد.

 

متابولیسم را افزایش می دهد

تاماریلو با داشتن حدود 19 تا 21 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین B6، ممکن است به متابولیسم مواد مغذی کمک کند. ویتامین B6 بخشی از گروه ویتامین های B کمپلکس است و در حالی که به تنهایی انرژی زیادی برای شما فراهم نمی کند، به عنوان بخشی از گروه B کمپلکس، به تبدیل کالری ها به انرژی مفید از طریق کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک می کند.

 

ویتامین B6 در تولید انرژی نقش دارد زیرا برای کمک به فرآیند متابولیسم هموگلوبین – انتقال اکسیژن از طریق خون – مورد نیاز است. همچنین، وقتی کالری دریافتی کم است، ویتامین B6 برای انرژی و همچنین پروتئین به کربوهیدرات های ذخیره شده می رسد.

 

خواص دارویی تاماریلو

 

موارد استفاده از تاماریلو :

طعم منحصر به فرد و رنگ پر جنب و جوش تاماریلوها آنها را به یک عنصر همه کاره در خلاقیت های مختلف آشپزی تبدیل می کند. در اینجا برخی از کاربردهای محبوب آورده شده است:

 

میان وعده مستقل: به سادگی یک تاماریلو را از وسط نصف کنید و گوشت آن را با قاشق بردارید تا یک میان وعده سریع و مغذی داشته باشید.

 

اسموتی: برش های تاماریلو را به اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید تا طعمی لذیذ و سرشار از ویتامین داشته باشید.

 

سس‌ها و چاتنی‌ها: تاماریلوس‌ها مواد بسیار خوبی برای سس‌ها، چاتنی‌ها و خوراکی‌ها درست می‌کنند. طعم تند آنها به خوبی با غذاهای خوش طعم جفت می شود.

 

محصولات پخته شده: برش های تاماریلو را در کلوچه ها، تارت ها و پای ها بگنجانید تا دستور العمل های سنتی را تغییر دهید.

 

سالادها: برش های تاماریلو می توانند طعم و رنگی را به سالاد اضافه کنند و طعم و جذابیت بصری را افزایش دهند.

 

مرباها: مربا یا ژله تاماریلو درست کنید تا از طعم آن در تمام طول سال لذت ببرید.

 

سالسا: یک سالسا خوشمزه تاماریلو برای همراهی با گوشت یا ماهی کبابی درست کنید.

 

در نتیجه :

تاماریلو یک میوه قابل توجه با مشخصات غذایی غنی و فواید سلامتی متعدد است. چه تازه از آن لذت ببرید، چه در اسموتی ها ترکیب شده باشد، چه به عنوان یک عنصر کلیدی در دستور العمل های مختلف، تاماریلو یک افزودنی خوشمزه و مغذی به رژیم غذایی شما است. تطبیق پذیری و طعم منحصر به فرد آن، آن را به یک مزیت در کشف آشپزی و غذا خوردن آگاهانه تبدیل کرده است. بنابراین، دفعه بعد که این میوه های رنگارنگ را در بازار محلی خود مشاهده کردید، در امتحان کردن آنها و لذت بردن از لذت های فراوانی که ارائه می دهند، تردید نکنید.

 

گردآوری: بخش آشپزی موزستان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×