» علمی و آموزشی » آیا می دانید ؟ » جایزه ساتر در ریاضیات + اسامی دریافت کنندگان جایزه ساتر
آیا می دانید ؟

جایزه ساتر در ریاضیات + اسامی دریافت کنندگان جایزه ساتر

1403/06/23 0029

جایزه ساتر در ریاضیات یکی از معتبرترین جوایز در زمینه ریاضیات است که به زنان ریاضی‌دان برای مشارکت‌های برجسته‌شان اعطا می‌شود. این جایزه هر دو سال یک بار توسط انجمن ریاضی آمریکا (AMS) اهدا می‌گردد. در این مقاله از موزستان، به تاریخچه و اهمیت این جایزه پرداخته خواهد شد. 

جایزه ساتر در ریاضیات: نگاهی به دستاوردهای علمی و تاثیرات آن 

جایزه ساتر در ریاضیات

جایزه ریاضی Ruth Lyttle Satter، همچنین به عنوان جایزه ساتر شناخته می‌شود، یکی از بیست و یک جایزه‌ای است که توسط انجمن ریاضی آمریکا (AMS) اعطا می‌شود.

 

این جایزه به طور دوسالانه در تقدیر از یک مشارکت برجسته در تحقیقات ریاضی توسط یک زن در شش سال گذشته اهدا می‌شود.

 

این جایزه در سال 1990 با استفاده از یک کمک مالی از Joan Birman، به یاد خواهرش، Ruth Lyttle Satter، که عمدتاً در علوم زیستی فعالیت می‌کرد و طرفدار فرصت‌های برابر برای زنان در علم بود، تأمین مالی شد.

 

جایزه ساتر  که اولین بار در سال 1991 اهدا شد، با هدف “گرامیداشت تعهد [Satter] به تحقیق و تشویق زنان در علم” اهدا می‌شود. برنده جایزه توسط شورای AMS، بر اساس توصیه یک کمیته انتخاب، انتخاب می‌شود.

 

این جایزه در جلسات مشترک ریاضی در سال‌های فرد اعطا می‌شود و همیشه همراه با یک پاداش نقدی متوسط بوده است. از سال 2003، جایزه 5000 دلار بوده است، در حالی که از سال 1997 تا 2001، جایزه 1200 دلار همراه بود و قبل از آن 4000 دلار بود. در صورت اعطای جایزه مشترک، جایزه نقدی بین دریافت‌کنندگان تقسیم می‌شود.

 

Dusa McDuff اولین دریافت‌کننده این جایزه، برای کار خود در هندسه سمپتیک بود. یک جایزه مشترک تنها در سال 2001، زمانی که Karen E. Smith و Sijue Wu جایزه را به اشتراک گذاشتند، اعطا شد.

 

برنده جایزه 2013 مریم میرزاخانی بود که در سال 2014، اولین زنی بود که مدال فیلدز را دریافت کرد، که به عنوان بالاترین افتخاری که یک ریاضیدان می‌تواند دریافت کند، در نظر گرفته می‌شود. او هر دو جایزه را برای کار خود در مورد “هندسه سطوح ریمان و فضاهای مدولار آنها” دریافت کرد.

 

جدیدترین برندگان Panagiota Daskalopoulos و Nataša Šešum هستند که در سال 2023 جایزه را برای “کار پیشگامانه در مطالعه راه حل‌های باستانی معادلات تکامل هندسی” دریافت کردند.

 

انجمن زنان در علم نیز جایزه‌ای با عنوان مشابه، جایزه یادبود Ruth Satter، دارد که یک جایزه نقدی 1000 دلاری برای “یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی برجسته است که تحصیلات خود را برای حداقل 3 سال برای بزرگ کردن خانواده قطع کرده است”.

 

مریم میرزاخانی و جایزه ساتر, شرایط دریافت جایزه ساتر در ریاضیات

 

اسامی دریافت کنندگان جایزه ساتر 

 

سوالات متداول درباره جایزه ساتر در ریاضیات

جایزه ساتر در ریاضیات چیست و به چه کسانی اعطا می‌شود؟

جایزه ساتر در ریاضیات یکی از جوایز معتبر است که توسط انجمن ریاضی آمریکا (AMS) به زنان ریاضی‌دان برای دستاوردهای برجسته‌شان در حوزه ریاضیات اهدا می‌شود.

 

چه زمانی جایزه ساتر در ریاضیات اهدا می‌شود؟

این جایزه هر دو سال یک بار به زنان ریاضی‌دان برجسته که دستاوردهای مهمی در پنج سال گذشته داشته‌اند، اهدا می‌گردد.

 

چه معیاری برای انتخاب برندگان جایزه ساتر در ریاضیات وجود دارد؟

برندگان جایزه ساتر بر اساس مشارکت‌های علمی برجسته، تحقیقات خلاقانه و تاثیرگذاری که در حوزه‌های مختلف ریاضی داشته‌اند، انتخاب می‌شوند.

 

چرا جایزه ساتر در ریاضیات تنها به زنان ریاضی‌دان اهدا می‌شود؟

این جایزه به منظور تشویق و حمایت از زنان در علم ریاضیات طراحی شده است تا دستاوردهای آن‌ها در این حوزه به رسمیت شناخته شود و از برابری جنسیتی در علم ریاضی حمایت شود.

 

چه کسانی از ایران موفق به دریافت جایزه ساتر در ریاضیات شده‌اند؟

از ایران، مریم میرزاخانی اولین و تنها زن ایرانی است که موفق به دریافت جایزه ساتر در ریاضیات شده است. او در سال 2013 به خاطر مشارکت‌های عمیق خود در نظریه فضاهای مدولار سطوح ریمان، این جایزه را دریافت کرد. موفقیت‌های علمی میرزاخانی در زمینه‌های مختلف ریاضی، زمینه‌ساز شناخت جهانی او و الهام‌بخش بسیاری از دانشمندان زن در سراسر جهان شده است.

 

سخن پایانی مقاله درباره جایزه ساتر در ریاضیات

جایزه ساتر در ریاضیات یکی از جوایز برجسته در حوزه ریاضیات است که به منظور تقدیر از زنان ریاضی‌دان با دستاوردهای علمی برجسته اعطا می‌شود. این جایزه، که از سال 1991 به یاد Ruth Lyttle Satter پایه‌گذاری شده است، نقش مهمی در تشویق و ارتقای حضور زنان در علم ریاضیات ایفا می‌کند. با ارائه این جایزه، انجمن ریاضی آمریکا (AMS) به رسمیت شناختن تلاش‌ها و نوآوری‌های زنان در این زمینه را ترویج می‌دهد و به گسترش فرصت‌های برابر در علم ریاضیات کمک می‌کند. امیدواریم این جایزه همچنان به تشویق و حمایت از زنان ریاضی‌دان در سال‌های آینده ادامه یابد و سهم مهمی در پیشرفت علم ریاضیات داشته باشد.

  

 

  گرد آوری:بخش علمی موزستان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×