» اخبار » اخبار علمی و آموزشی » دستگیره تشخیص چهره؛ نگاهی متفاوت به زندگی دیجیتال
اخبار علمی و آموزشی

دستگیره تشخیص چهره؛ نگاهی متفاوت به زندگی دیجیتال

1403/04/30 0032

 

فناوری تشخیص چهره یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های شناسایی افراد است که تا به امروز در صنعت‌های مختلفی از آن استفاده شده است. در این نوع فناوری از الگوریتم‌هایی برای تجزیه، تحلیل و شناسایی چهره انسان در تصاویر یا ویدیوها استفاده می‌شود. ویژگی‌های صورت مانند فاصله بین چشم‌ها، شکل بینی و خط فک به عنوان یک امضای دیجیتال منحصر‌به‌فرد برای هر صورت در نظر گرفته می‌شود که هویت هر فرد را تایید می‌کند.

 

این فناوری به‌طور قابل توجهی برای تأیید هویت در حوزه‌های مختلف از جمله تامین امنیت، اجرای قانون و لوازم الکترونیکی مصرفی تأثیر گذاشته است. صنعت قفل‌سازی یکی از آن دسته حوزه‌هایی‌ست که به استفاده از این فناوری بیش از گذشته پرداخته است. از این رو محصولاتی با نام دستگیره تشخیص چهره وارد بازار شده است. دستگیره تشخیص چهره نوعی دستگیره دیجیتالی است که به این فناوری مجهز است و می‌تواند با تشخیص چهره افرادی که از قبل احراز هویت شده‌اند، به آن‌ها اجازه دسترسی دهد.

 

فناوری تشخیص چهره استفاده شده در دستگیره دیجیتال به شما اطمینان می‌دهد که فقط افراد مجاز می‌توانند وارد مناطق شامل محدودیت شوند. به‌طور کلی، تشخیص چهره، کارایی و دقت فرآیندهای تأیید هویت را بهبود بخشیده است. علاوه‌بر فناوری تشخیص چهره، روش‌های احراز هویت دیگر مانند اثر انگشت و اسکن عنبیه نیز در فناوری قفل دیجیتال استفاده می‌شوند، که در کنار یکدیگر می‌تواند امنیت ساختمان را چند برابر کند. با خرید قفل دیجیتال مناسب می‌توانید از بسیاری از این فناوری‌ها استفاده کنید. در ادامه محتوا همراه ما باشید تا با دستگیره تشخیص چهره و کاربرد این فناوری در صنعت‌های مختلف بیشتر آشنا شوید.

 

چه صنعت‌هایی از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند؟

فناوری تشخیص چهره در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و روز‌به‌روز تعداد صنایعی که از این فناوری استفاده می‌کنند، بیشتر می‌شود. در اینجا مشاغل و صنایعی که به‌شکل رایج از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند، آورده شده‌اند.

 

* فرودگاه‌ها: انتظار می‌رود تا سال 2026، 70 درصد خطوط هوایی جهان از مکانیزم‌های شناسایی بیومتریک تشخیص چهره استفاده کنند. در حال حاضر نیز 90 درصد فرودگاه‌ها روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با استفاده از فناوری تشخیص چهره، دیگر نیازی نیست افراد در صف‌های طولانی در پست‌های بازرسی امنیتی بایستتد. با فناوری تشخیص چهره، مسافران می‌توانند به‌راحتی از گیت عبور کنند؛ زیرا چهره آن‌ها فورا شناسایی می‌شود. این روند، عبور را تسریع می‌کند و در عین حال سطح بالایی از محافظت را تضمین می‌کند.

 

* امور مالی و بانکی: بانک‌ها و مؤسسات مالی از تشخیص چهره برای احراز هویت مشتری، جلوگیری از کلاهبرداری و ساده‌کردن دسترسی به حساب‌ها استفاده می‌کنند. همچنین تشخیص چهره در دستگاه‌های خودپرداز برای تایید هویت استفاده می‌شود.

 

 

چه صنعت‌هایی از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند

 

* مراقبت‌های بهداشتی: بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها از تشخیص چهره برای شناسایی بیمار، پیداکردن سوابق پزشکی دقیق و کاهش خطاهای اداری استفاده می‌کنند. این تکنولوژی همچنین به مراقبین بهداشتی کمک می‌کند تا بر بیمار نظارت داشته باشند و از ورود او به مناطق ممنوعه جلوگیری کنند.

 

* آموزش: مدارس و دانشگاه‌ها از تشخیص چهره برای ردیابی حضور و غیاب، امنیت محوطه دانشگاه و تأیید هویت در طول امتحانات برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌کنند.

 

* تولید لوازم الکترونیکی مصرفی: یکی از پرکاربردترین استفاده از این فناوری در تولید لوازم الکترونیکی‌ست. دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از تشخیص چهره برای احراز هویت کاربر استفاده می‌کنند. این روش راهی امن و راحت برای بازکردن قفل دستگاه‌ها و دسترسی به اطلاعات حساس فراهم می‌کند.

 

* صنعت قفل‌سازی: فناوری تشخیص چهره چند سالی است که در حوزه قفل‌سازی نیز وارد شده است و با استفاده از آن، انواع دستگیره تشخیص چهره، ساخته شده و وارد بازار شده‌ است. دستگیره تشخیص چهره با شناسایی چهره افراد به آن‌ها اجازه ورود می‌دهند. بسیاری از این قفل‌ها توانایی ضبط چندین چهره مختلف و اعطاء دسترسی به همه آن‌ها را دارند. این قفل‌ها از فناوری اسکن سه‌بعدی استفاده می‌کنند تا امکان تقلب با استفاده از عکس فرد به‌حداقل برسد. دستگیره تشخیص چهره می‌تواند در کسری از ثانیه، چهره فرد را اسکن کرده و احراز هویت کند. درصورتی‌که فرد اجازه دسترسی داشته باشد، قفل درب باز می‌شود. بیایید با تاریخچه ورود این فناوری به صنعت قفل‌سازی بیشتر آشنا شویم.

 

 

فناوری تشخیص چهره در صنعت قفل سازی

 

فناوری تشخیص چهره در حوزه قفل‌های دیجیتال

فناوری تشخیص چهره در اوایل دهه 2010 شروع به ورود در حوزه قفل‌های دیجیتال کرد. ابتدا این فناوری برای باز‌کردن قفل‌های تلفن همراه استفاده می‌شد. اما در سال‌های 2015 تا 2017 این فناوری به بلوغ رسید و شرکت‌هایی مانند ZKTeco و دیگران شروع به ارائه قفل‌های دیجیتالی تشخیص چهره برای استفاده تجاری و مسکونی کردند.

 

نحوه عملکرد دستگیره تشخیص چهره

تشخیص چهره در قفل‌های دیجیتال شامل چندین مرحله می‌باشد که در کسری از ثانیه انجام می‌شود و اجازه دسترسی برای کاربران ایجاد می‌شود. این مراحل به شرح ذیل است:

مرحله اول: تصویربرداری

قفل دیجیتال، مجهز به دوربین مادون قرمز یا سه بعدی است تا تصویر صورت کاربر را ثبت کند. هنگامی‌که شخصی به قفل نزدیک می‌شود، دوربین فعال شده و یک سری عکس یا یک فیلم کوتاه می‌گیرد.

 

مرحله دوم: تشخیص چهره

سیستم هوشمند، وجود یک چهره را در تصویر گرفته‌شده تشخیص می‌دهد. این تشخیص شامل تمایز چهره از پس‌زمینه و سایر اشیاء است. برای تشخیص بهینه، هوش مصنوعیِ قفل، از الگوریتم‌های یادگیری مانند آبشار‌هار یا روش‌های پیشرفته‌تر یادگیری عمیق استفاده می‌کند.

 

سیستم هوشمند تشخیص چهره

 

مرحله سوم: استخراج ویژگی

پس از شناسایی چهره، سیستم ویژگی‌های کلیدی صورت را استخراج می‌کند. این فرآیند که به‌عنوان «استخراج ویژگی» شناخته می‌شود، شامل شناسایی و اندازه‌گیری نشانه‌های مشخص صورت مانند فاصله بین چشم‌ها، شکل استخوان‌های گونه، کانتور لب‌ها، بینی و چانه است. تکنیک‌های مورد استفاده در اینجا عبارتند از:

* روش‌های مبتنی بر هندسه: بر پیکربندی فضایی ویژگی‌های صورت تمرکز می‌کند.

 * روش‌های مبتنی بر ظاهر: از بافت و ظاهر کلی صورت استفاده می‌کند.

 

مرحله چهارم: رمزگذاری چهره

سپس ویژگی‌های استخراج‌شده به یک نمایش دیجیتالی تبدیل می‌شوند، که اغلب به‌عنوان چهره یا قالب چهره شناخته می‌شود. این فرآیند رمزگذاری، ویژگی‌های صورت را به یک مدل عددی یا ریاضی تبدیل می‌کند که می‌تواند به‌راحتی با داده‌های ذخیره‌شده مقایسه شود.

 

نحوه عملکرد دستگیره تشخیص چهره

 

مرحمه پنجم: تطبیق چهره

مدل چهره با پایگاه داده‌ای از چهره‌های ذخیره‌شده کاربران مجاز مقایسه می‌شود. الگوریتم‌های پیشرفته و تکنیک‌های یادگیری ماشین، مانند شبکه‌های عصبی کانولوشنال (CNN)، برای اطمینان از تطابق دقیق استفاده می‌شوند. اگر فیس پرینت با کاربر مجاز در پایگاه داده مطابقت داشته باشد، سیستم اجازه دسترسی می‌دهد و قفل باز می‌شود. اگر مطابقت وجود نداشته باشد، دسترسی ممنوع است.

 

تمهیدات امنیتی دستگیره تشخیص چهره

دستگیره تشخیص چهره برای جلوگیری از تقلب‌های ورود با عکس‌ها یا ویدیوها، از تکنیک‌های تشخیص زنده استفاده می‌کند. این تکنیک می‌تواند شامل تجزیه و تحلیل پلک‌زدن، حرکات صورت، یا استفاده از دوربین‌های تشخیص عمق برای اطمینان از حضور یک چهره واقعی و سه‌بعدی باشد. با توجه به تفاوت وجود این ویژگی در دستگیره‌های تشخیص چهره، قیمت دستگیره‌ها با یکدیگر متفاوت است. هرچه قیمت دستگیره دیجیتال بیشتر باشد، سنسور و تکنولوژی به کار رفته برای تشخیص هویت افراد پیشرفته‌تر خواهد بود.

علاوه‌بر این، داده‌های چهره در حین ذخیره‌سازی و انتقال، رمزگذاری می‌شوند تا از دسترسی‌های غیرمجاز محافظت شده و از حریم خصوصی کاربر محافظت کنند.

 

قفل دیجیتال تشخیص چهره

 

مدل‌های مختلف دستگیره تشخیص چهره

مدل‌های گوناگونی از دستگیره تشخیص چهره دربازار موجود هستند. ما در اینجا برخی از این مدل‌ها را آورده‌ایم.

قفل تشخیص چهره دیجیتال K30-F کاداس

این مدل دستگیره تشخیص چهره، یکی از بهترین دستگیره‌های تشخیص چهره در ایران محسوب می‌شود. K30-F کاداس از اسکن سه‌بعدی استفاده می‌کند تا با درک عمق مانع از تقلب شود. این دستگیره تشخیص چهره علاوه‌بر اعطای اجازه دسترسی با استفاده از مکانیزم‌های دیگری نیز امکان باز و بسته کردن درب را فراهم می‌سازد. برای مثال، اثر انگشت، کد PIN، کارت، برنامه و کلید مکانیکی از جمله روش‌های بازکردن قفل هستند.

 

قفل تشخیص چهره سه‌بعدی Kaadas K20 Pro Max با دوربین

قفل تشخیص چهره Kaadas K20 Pro Max یکی از جدیدترین محصولات شرکت کاداس است. این قفل با استفاده از مکانیزم‌های تشخیص چهره، اثر انگشت، رمز عبور، کارت، اپلیکیشن، کلید مکانیکی و تایید دو‌حالته، باز و بسته می‌شود. این قفل برای در ورودی ساختمان، درب‌های داخلی، اتاق مدیریت و سایر مکان‌های حساسی که نیاز به محافظت دارند، مناسب است. یکی از ویژگی‌های ساختاری این قفل هوشمند، دو بخش جداگانه آن است که در دو طرف درب نصب می‌شوند. بخش بیرونی دارای یک دوربین 1080 مگاپیکسلی با لنز 144 درجه WIDE است که امکان تشخیص چهره به‌صورت سه‌بعدی را فراهم می‌کند.

 

قفل تشخیص چهره سه‌بعدی Kaadas K20 Pro Max

 

مزایای استفاده از دستگیره تشخیص چهره

استفاده از دستگیره تشخیص چهره با مزایای زیر همراه است.

* راحتی: دستگیره تشخیص چهره به افراد اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از کلید فیزیکی و واردکردن رمز، تنها با قرارگرفتن مقابل قفل، اجازه ورود پیدا کنند. تنها با یک نگاه، افراد می‌توانند قفل درب را باز کنند و این راحتی، به‌ویژه برای افرادی که وسایل زیادی را حمل می‌کنند، راه‌گشاست. بسیاری از قفل‌های تشخیص چهره، پس از اجازه ورود، خود‌به‌خود قفل می‌شوند و نیازی نیست کاربر نگران بستن درب پشت سر خود باشد.

 

* امنیت پیشرفته: امنیت پیشرفته ارائه‌شده توسط دستگیره‌های تشخیص چهره، یکی از مهم‌ترین مزایای آن‌ها است. از آنجا که ویژگی‌های صورت هر فرد منحصر‌به‌فرد است، افرادی که در سیستم ثبت نشده‌اند، نمی‌توانند اجازه ورود دریافت کنند. بسیاری از این قفل‌ها به فناوری ضدجعل مجهز هستند. در این فناوری، سطح صورت به‌شکل سه‌بعدی اسکن می‌شود و به‌همین دلیل امکان ورود با استفاده از عکس منتفی است. اسکن سه‌بعدی می‌تواند ویژگی‌های صورت و حرکات آن را تشخیص داده و ثبت کند.

 

* مدیریت کاربر: دستگیره‌های تشخیص چهره در مدیریت کاربر، عالی عمل کرده و امکان اضافه‌کردن کاربر یا حذف را بدون دردسر تعویض کلید‌های فیزیکی فراهم می‌کنند. این امر به‌ویژه در ساختمان‌هایی که افراد استفاده‌کننده از آن‌ها مرتبا تغییر می‌کنند، سودمند است؛ زیرا مدیران می‌توانند به‌راحتی دسترسی افراد قبلی را لغو کرده و به کاربران جدید اجازه ورود دهند.

علاوه‌بر این، بسیاری از سیستم‌های تشخیص چهره، گزارش‌های ورود و خروج افراد مختلف را با زمان دقیق و به‌شکل آنلاین در اختیار مدیر قرار می‌دهند.

 

* یکپارچه‌سازی با سیستم‌های خانه هوشمند: قفل‌ها اغلب به‌طور یکپارچه با سیستم‌های خانه هوشمند موجود ادغام می‌شوند و امنیت و راحتی کلی را افزایش می‌دهند. با اتصال به دستگاه‌های دیگر در اینترنت اشیا (IoT)، کاربران می‌توانند همه دستگاه‌های هوشمند را با هم کنترل کرده و بین آن‌ها ارتباط برقرار کنند. برای مثال، با اضافه‌کردن دستگیره تشخیص چهره به سیستم خانه هوشمند، می‌تواند سیستم تهویه هوا را به‌محض قفل‌شدن درب خاموش کرد و یا چراغ‌ها را با بازشدن درب به‌شکل اتوماتیک روشن نمود.

 

 

 مزایای استفاده از دستگیره تشخیص چهره

 

* دوام و طول عمر: این قفل‌ها اجزای متحرک بسیار کمی دارند و به‌همین دلیل نیز کمتر به دلیل اصطکاک و تغییر وضعیت قطعات داخلی، دچار خرابی می‌شوند. در نتیجه، اغلب طول عمر بیشتری داشته و در طول زمان، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

 

* مقیاس‌پذیری: مقیاس‌پذیری دستگیره‌های تشخیص چهره، آن‌ها را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، از خانه‌های مسکونی گرفته تا ساختمان‌های تجاری بزرگ‌تر، مناسب می‌کند. با رشد یا تغییر نیازهای امنیتی، این سیستم‌ها را می‌توان به‌راحتی گسترش داد تا کاربران بیشتری را در خود جای دهند. بسیاری از این قفل‌ها می‌توانند اطلاعات چند‌صد صورت را در مرکز داده خود ذخیره و بازیابی کنند.

 

* ویژگی‌های پیشرفته: بسیاری از قفل‌های تشخیص چهره مجهز به ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستند که امنیت را ارتقا می‌دهند. برای مثال، برخی از این قفل‌ها می‌توانند در صورت دستکاری و تلاش غیرمجاز برای ورود، شرایط را به مدیر اعلان کنند و یا رنگ هشدار را به صدا دربیاورند. برخی از آن‌ها نیز مجهز به تایید هویت دو و یا چندعاملی هستند و برای بازکردن درب، علاوه‌بر اسکن صورت، نیاز به اقدام دیگری مانند ثبت اثر انگشت، استفاده از کلید فیزیکی و… هم دارند.

 

سخن آخر

دستگیره تشخیص چهره، یکی از بهترین، راحت‌ترین و در عین حال امن‌ترین انواع قفل دیجیتال به حساب می‌آید. برندهای مختلفی این دستگیره‌ را تولید می‌کنند که با قیمت‌های متنوعی ارائه می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل متغیر بودن قیمت دستگیره تشخیص چهره می‌توان به آلیاژ به کار رفته در ساخت قفل، روش‌های متنوع دسترسی، برند ارائه دهنده محصول و… اشاره کرد.

 

در میان برندهای مطرح جهانی کاداس با بیشترین سابقه توانسته مدل‌های متنوعی را تولید کند. نمایندگی فروش مستقیم این محصول در ایران نیز باعث شده که مخاطبان این محصول به راحتی برای خرید قفل تشخیص چهره اقدام کنند. وارانتی، خدمات پس از فروش، نصب رایگان و مواردی از این قبیل از دیگر دلایل انتخاب این برند توسط مشتریان است. اگر شما هم از دستگیره تشخیص چهره استفاده می‌کنید، می‌توانید تجربه خود را درباره استفاده از این نوع قفل، در زیر همین پست برای ما بنویسید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×