» اخبار » اخبار بین الملل » رئیس‌جمهور اوکراین از غرب خواست تا روسیه را مجبور به صلح کند
اخبار بین الملل

رئیس‌جمهور اوکراین از غرب خواست تا روسیه را مجبور به صلح کند

1403/03/08 0039

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از رهبران کشورهای غربی خواست با استفاده از «تمام روش‌ها» روسیه را برای صلح تحت فشار قرار دهند. 

آقای زلنسکی که به اسپانیا سفر کرده گفت که باید یک «اجبار قابل لمس برای روسیه» وجود داشته باشد، مسکو به دنبال «ویران کردن اوکراین» است.

 

آقای زلنسکی از مدت‌ها پیش می‌گوید تا زمانی که نیروهای روسیه تمام خاک اوکراین از جمله کریمه را ترک نکنند، مستقیما با روسیه مذاکره نخواهد کرد.

 

با این حال، درخواست او در حالی مطرح می‌شود که روسیه در برابر اوکراین دستاوردهایی دارد و کی‌یف از کمبود تسلیحات غربی رنج می‌برد.

 

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که روسیه هر ماه حدود 3200 بمب هوایی هدایت شونده روی اوکراین می‌ریزد.

 

او از خبرنگاران در جریان دیدارش با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا پرسید که «چگونه می‌شود با این مقابله کرد؟».

 

وی همچنین ایده دعوت از روسیه برای نشست صلح برنامه‌ریزی شده در ماه آینده در سوئیس را رد کرد.

 

انتظار می‌رود در این اجلاس نمایندگان بیش از 90 کشور حضور داشته باشند.

 

شرکت‌کنندگان تلاش خواهند کرد مسیری را برای صلح عادلانه و پایدار در اوکراین بر اساس 10 خواسته مطرح شده توسط کی‌یف برای بازگرداندن تمام سرزمین‌های مورد تهاجم، پرداخت غرامت برای خسارات ناشی از جنگ و ایجاد یک دادگاه ویژه برای پیگرد قانونی جرایم جنگی روسیه ترسیم کنند. مسکو قاطعانه وقوع هر نوع جنایت جنگی در اوکراین را رد می‌کند.

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آماده گفت وگو است، اما «تنها برای دستیابی به اهدافی که اکنون از طریق عملیات نظامی ویژه به دست آمده»، روسیه جنگ اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد.

 

در مادرید، آقای زلنسکی از رهبران غربی خواست تا ممنوعیت استفاده از سلاح‌های اهدایی برای حمله به خاک روسیه را لغو کنند.

 

اکثر کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا، اصرار دارند که کی‌یف سلاح‌های اهدایی را تنها در حملات علیه نیروهای روسیه که خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند، استفاده کند.

 

رهبر اوکراین گفت: «ما باید با هم کار کنیم و نه تنها بر روسیه، بلکه بر شرکای خود نیز فشار بیاوریم تا به ما فرصت دفاع در برابر روسیه را بدهند.»

 

یکی از شروط دریافت میلیاردها دلار کمک از متحدان غربی، این است که کی‌یف نظرات خود را برای پایان دادن به این جنگ ترسیم کند.

 

پس از آن بود که آقای زلنسکی «طرح صلح 10 ماده‌ای» را منتشر کرد که شامل خروج کامل نیروهای روسیه و تضمین‌هایی در برابر تجاوزات آینده مسکو است.

 

این همان چیزی است که کی‌یف همیشه خواستار آن بود، اما لحن آن تغییر کرده است.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هر نوع توافق صلح باید «واقعیت را در میدان جنگ منعکس کند». این واقعیت یعنی ادامه پیشروی نیروهای نظامی او در منطقه خارکیف در شمال‌شرقی اوکراین است.

 

همانگونه که 18 ماه گذشته نشان داده است، سربازان روسیه نه تنها قلمرو را تصرف می‌کنند، بلکه آن را دیگر از دست نمی‌دهند و با این تفاسیر روسیه یا ولادیمیر پوتین هنوز مجبور به سازش و صلح در مورد چیزی نیستند.

 

اما آنچه کی‌یف استدلال می‌کند این است که هرگونه مصالحه یا منطقه خاکستری به نفع مسکو است. اوکراین در این زمینه به آتش بس‌های شکست خورده پیشین در طول یک دهه تجاوز روسیه اشاره می‌کند، و استدلال که آقای پوتین می‌خواهد در نهایت کل اوکراین را اشغال کند.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×