» اخبار » اخبار اقتصادی و بازرگانی » روش های ساده تشخیص طلا سفید از نقره در خانه
اخبار اقتصادی و بازرگانی

روش های ساده تشخیص طلا سفید از نقره در خانه

1403/03/13 0047

 

شاید شما هم هنگام خرید طلا در بازار طلافروشان، انواع مختلف زیورآلات طلا سفید را دیده اید که شباهت بسیاری به مصنوعات نقره دارند. زیورآلات ساخته شده از نقره و طلای سفید، به خاطر رنگ روشن و درخشان، تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند. همین امر موجب شده بسیاری از افراد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های ساده تشخیص طلا سفید از نقره در خانه باشند. با آگاهی از یکسری از نکات و راهکارها، می توان به راحتی تفاوت های این دو فلز ارزشمند و محبوب را متوجه شد. 

 

اگر قصد خرید طلا سفید برای سرمایه گذاری یا استفاده زینتی را دارید، به پلتفرم خرید و فروش آنلاین طلاسی مراجعه کنید. شما می توانید انواع مختلف طلای سفید با تضمین کیفیت و در طرح های مختلف را از طلاسی تهیه کنید.

 

چگونه طلا سفید را از نقره در خانه تشخیص دهیم؟

طلا سفید از ترکیب طلای خام با فلزات مختلف مانند پالادیوم، نیکل، پلاتین و … تولید می شود. همچنین، این طلا دارای روکشی از فلز رودیوم است و برخلاف طلای زرد، رنگ روشن و سفیدی دارد. فلز نقره نیز دارای رنگ روشنی است که همین امر باعث شده مصنوعات ساخته شده از طلای سفید و نقره، مشابه یکدیگر باشند.

 

اما باید بدانید که زیورآلات نقره و طلای سفید، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که اطلاع از آنها در تشخیص درست این دو آلیاژ فلزی از یکدیگر، کمک بزرگی می کند. تشخیص اصالت طلا سفید امری تخصصی محسوب می شود که از عهده کارشناسان حرفه ای حوزه طلا و جواهرات بر می آید. با این وجود، راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می-توان طلای سفید را از نقره در خانه تشخیص داد. 

 

از مهمترین و بهترین تکنیک های تشخیص طلا سفید از نقره در خانه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* کیفیت ساخت را بررسی کنید

برای تشخیص زیورآلات نقره از طلا سفید، باید با دقت بالا و زیر نور چراغ، کیفیت ساخت قطعه مورد نظر را بررسی کنید. مصنوعات و زیورآلات طلای سفید، از ظرافت بیشتری برخوردارند. این موضوع را می توانید در بخش های مختلف به ویژه لبه های کار مشاهده کنید. اما مصنوعات ساخته شده از نقره معمولا به اندازه طلای سفید، کیفیت ساخت بالایی ندارند. 

 

* از آب استفاده کنید

یک تکنیک ساده برای تشخیص طلای سفید از نقره در هر مکان، استفاده از مقداری آب است. ابتدا باید کاسه ای را پر از آب کرده و سپس قطعه مورد نظر را درون آن قرار دهید. اگر قطعه به انتهای ظرف برود و به اصطلاح در آب غرق شود، طلای سفید است. زیرا طلا سفید چگالی بیشتری نسبت به آب دارد و روی آن نمی ماند. اما اگر قطعه به ته ظرف نرود، بدین معنی است که جنس آن نقره یا دیگر فلزات است. 

 

* از یک قطعه کاشی کمک بگیرید

از دیگر روش های ساده تشخیص طلا سفید از نقره در خانه، می توان استفاده از کاشی را نام برد. در صورتی که یک قطعه طلا سفید را روی یک کاشی بدون لعاب بکشید، اثر آن بر جای می ماند که به رنگ سفید مایل به زرد است. اما با کشیدن فلزات دیگر مانند نقره و … روی سطح کاشی، اثری تیره و سیاه رنگ باقی می ماند.

 

* به رنگ توجه ویژه ای کنید

همانطور که گفته شد طلا سفید و نقره هردو دارای رنگ روشنی هستند. اما باید بدانید که رنگ طلای سفید کمی درخشان تر از نقره است. زیورآلات نقره معمولا رنگ مات تری نسبت به مصنوعات طلای سفید دارند. 

 

* از ید استفاده کنید

با ریختن ید روی قطعه ای که می خواهید جنس آن را متوجه شوید، واکنشی صورت می-گیرد. در صورتی که اثر لک و تیرگی روی قطعه باقی بماند، نقره است. اما اگر اثر ید از روی قطعه به کلی از بین برود، طلا سفید است. 

 

* کد حک شده روی قطعه را ببینید

روی مصنوعات و زیورآلات ساخته شده از طلای سفید و نقره، کدهای مخصوصی حک شده است. هر کدام از این آلیاژها کد مخصوص به خود را دارند که با یکدیگر متفاوت است. اگر روی قطعه مورد نظر شما کدی با حروف انگلیسی K و W به همراه اعدادی حک شده باشد، آن قطعه طلا سفید است. 

 

برای مثال کد WT325K18 نشان دهنده یک قطعه طلای سفید با عیار 18 می باشد که در واحد تولیدی شماره 325 شهر تهران ساخته شده است. برای مصنوعات نقره نیز کدی متشکل از حرف انگلیسی S و یک عدد سه رقمی در نظر گرفته شده است. قطعه ای که کد S925 را داشته باشد، قطعا از جنس نقره است. 

 

مجموعه طلاسی انواع طلا به ویژه طلای سفید را با کد حک شده و تضمین اصالت ارائه می دهد. شما می توانید با خرید طلای خام و بدون اجرت از طلاسی، یک سرمایه گذاری سودآور را در بازار طلا تجربه کنید. 

 

* از تیزآب بهره بگیرید

استفاده از تیزآب سلطانی یکی از قدیمی ترین روش های تشخیص اصالت طلا است. با ریختن مقداری تیزآب روی قطعه مورد نظر، می توانید جنس آن را تشخیص دهید. اگر واکنشی صورت نگیرد و رنگ قطعه تغییر نکند، طلا سفید است. در غیر این صورت قطعه نقره یا از جنس فلزات دیگر است. 

 

* از پماد سولفوریک استفاده کنید

اگر انگشتر یا هر نوع زیورآلات دیگری دارید که نمی دانید جنس آن نقره یا طلا سفید است، از پماد سولفوریک استفاده کنید. مقداری از پماد را روی کالای مورد نظر بریزید. اگر رد و اثر آبی رنگی ایجاد شود، آن قطعه نقره است. 

 

* روی قطعه مقداری آمونیک یا وایتکس بریزید

تماس زیورآلات و مصنوعات نقره و طلا سفید با برخی از مواد شیمیایی موجب بروز واکنش و تغییرات رنگی می شود. اگر مقداری خیلی کمی از آمونیاک را روی طلا سفید بریزید، رنگ آن تیره می شود. وایتکس نیز باعث تغییر رنگ روشن طلا سفید به رنگ های قهوه ای و قرمز می گردد. 

 

* وزن قطعه را بررسی کنید

از دیگر تکنیک ها و راهکارهای تشخیص طلا سفید از نقره در خانه، بررسی وزن است. به طور کلی طلا سفید وزن بیشتری از نقره دارد. برای استفاده از این تکنیک، می توانید یک قطعه طلای سفید را با یک قطعه مشابه آن از جنس نقره مقایسه کنید تا متوجه اختلاف وزن آنها شوید. 

 

* به حساسیت و آلرژی توجه کنید

در ترکیب آلیاژ طلای سفید، مقداری نیکل نیز وجود دارد. نیکل فلزی حساسیت زا است و به همین خاطر برخی افراد در زمان استفاده از زیورآلات طلای سفید چار آلرژی می شوند. اما نقره این ویژگی را ندارد؛ بنابراین اگر متوجه بروز حساسیت های پوستی شدید، بدین معنی است که مصنوعات مورد نظر که قصد تشخیص جنس آنها را دارید، از طلا سفید ساخته شده اند. 

 

از کجا طلای سفید اصل بخریم؟

تشخیص طلا سفید از نقره در خانه با استفاده از تکنیک هایی امکان پذیر است. توجه به نکات ارائه شده در این مطلب، می تواند به شما کمک کند جنس مصنوعات و زیورآلات خود را به درستی تشخیص دهید. اگر قصد شما از خرید طلا سفید، سرمایه گذاری در بازار طلا و حفظ ارزش سرمایه و کسب سود است، سایت طلاسی بهترین بستر را برای شما در این زمینه فراهم می کند. با خرید طلا بدون نیاز به پرداخت اجرت و کارمزد بالا و بدون نیاز به مراجعه حضوری و فیزیکی از طلاسی، به راحتی و در امنیت بالا، دارایی خود را به طلا تبدیل کنید. 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×