» اخبار » اخبار اقتصادی و بازرگانی » ساده‌ترین راه‌های پس‌انداز طلا کدام‌اند؟
اخبار اقتصادی و بازرگانی

ساده‌ترین راه‌های پس‌انداز طلا کدام‌اند؟

1403/02/30 0041

با گذشت زمان، ارزش طلا به‌عنوان یکی از بهترین کالاها برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ثابت شده است. زیرا طلا از مقاومت خوبی در برابر بالا و پایین‌های اقتصادی برخوردار است. در شرایط تورم و رکود قیمت خود را تا حدودی حفظ می‌کند؛ بنابراین در مقایسه با روش‌های مختلف پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، خرید طلا، ساده‌ترین راه است. بر خلاف تصور عامه مردم ورود به بازار طلا نیازمند بودجه زیادی نیست، بلکه با مبالغ اندک نیز پس‌انداز طلا امکان‌پذیر است.

در این مقاله راه‌های ساده سرمایه‌گذاری و پس‌انداز طلا می‌پردازیم و ویژگی‌های هریک از روش‌های پس‌انداز طلا را بررسی می‌کنیم.

 

معرفی ساده‌ترین راه‌های پس‌انداز طلا

عوامل مختلفی مثل کاهش ارزش پول ملی، تورم و عدم ثبات سیاست‌های اقتصادی باعث شده که مردم تمایلی به نگهداری پس‌انداز خود در بانک‌ها نداشته باشند. بسیاری از مردم پس‌انداز خود را به طلا تبدیل می‌کنند تا ارزش آن کاهش پیدا نکند. برای پس‌انداز طلا، راه‌های مختلفی وجود دارد. انتخاب روش پس‌انداز طلا به عوامل مختلفی از جمله هدف پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه و روش پس‌انداز بستگی دارد.

 

برای پس‌انداز طلا در ایران روش‌های زیر قابل توصیه‌اند:

خرید طلای آب شده برای پس‌انداز

یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های پس‌انداز طلا خرید طلای آب شده است. طلای آب شده یا خام، طلایی است که به‌عنوان مادهٔ اولیه تولید جواهرات طلا به کار می‌رود.

 

ازآنجایی‌که طلای آب شده، ساخت و پرداخت نشده است، اجرت ساخت ندارد و مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نیز نمی‌شود، بنابراین خریدار با بودجه یکسان می‌تواند مقدار بیشتری طلای آب شده خریداری کند. از طرف دیگر طلای آب شده حباب قیمتی کمتری نسبت به سکه و همانندهای آن دارد.

 

از دیگر ویژگی‌های مطلوب این روش پس‌انداز طلا میزان نقدینگی بالای آن است، زیرا تولیدکنندگان و جواهرسازان همواره به این ماده برای تولید مصنوعات خود نیاز دارند. پس شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید طلای آب شده را به پول نقد تبدیل کنید.

 

همچنین سرمایه‌گذاری در طلای آب شده نیازمند هزینه‌کردن میزان زیادی از درآمدتان ندارد؛ بلکه با کمترین پس‌انداز خود نیز می‌توانید در طلای آب شده پس‌انداز کنید.

 

 

خرید انواع سکه بانکی یا غیربانکی

یکی دیگر از راه‌های پس‌انداز طلا، خرید سکه است. امروزه بازار سکه تنوع زیادی به مخاطبانش ارائه می‌دهد از سکه‌های گرمی گرفته تا سکه‌های بهارآزادی؛ بنابراین به‌سادگی می‌توانید سکه‌ای مطابق نیاز و بودجه خود برای پس‌انداز خریداری کنید.

 

یکی از مشکلات بازار سکه نوسانات بالای این بازار است که ریسک خرید و فروش آنها را بالا می‌برد. از طرفی حباب سکه نسبتاً بالا است و خریدار معمولاً پولی بیشتر از قیمت واقعی سکه می‌پردازد.

 

افتتاح حساب پس‌انداز طلا

اگرچه امکان افتتاح حساب پس‌انداز طلا در ایران هنوز وجود ندارد. اما دریافت گواهی سپرده طلا در بانک‌ها ممکن است. در بانک‌هایی از جمله رفاه، صادرات، آینده، ملت و سامان چنین امکانی برای مشتریان وجود دارد.

 

خرید گواهی سپرده طلا یا سکه

خرید گواهی سپرده طلا یا سکه عملکردی شبیه شیوه سنتی خرید سکه دارد. در این روش شما مقداری سکه یا طلا خریداری می‌کنید و به انبارهای سازمان بورس تحویل می‌دهید که در مقابل سندی دریافت می‌کنید که نشان می‌دهند چه مقدار طلا دارید. البته بر عکس این شیوه نیز صادق است.

 

قیمت خرید طلا و سکه در این روش تفاوت زیادی با بازار آزاد ندارد و وقت‌گیر و زمان بر است.

 

خرید طلای دست‌دوم

یکی دیگر از راه‌های پس‌انداز طلا خرید طلای دست‌دوم است. در این شیوه خانم‌ها طلاهایی که قبلاً توسط فرد دیگری استفاده شده است را از طلافروشان خریداری می‌کنند. در این روش، طلا و جواهرات زینتی خریداری می‌شود.

 

یکی معایب این روش کلاهبرداری‌های گسترده افرادی است که طلای تقلبی را به‌جای طلای اصل به مشتریان خود می‌فروشند.

 

خرید جواهرات طلا به‌صورت نو و زینتی

روش هزینه و متداول پس‌انداز طلا، خرید جواهرات طلا از طلافروشی‌ها است. اغلب خانم‌ها ترجیح می‌دهند در این شیوه سرمایه‌گذاری کنند.

 

از معایب این روش پرداخت هزینه‌های جانبی بالقوه از جمله هزینه اجرت ساخت و مالیات است که عملاً باعث می‌شود این روش سرمایه‌گذاری پر سودی به شمار نرود. از طرفی درصورتی‌که جواهرات شامل نگین‌های زینتی باشد هنگام فروش قیمت طلا کاسته می‌شود.

 

خرید صندوق‌های طلا

یکی دیگر از روش‌های پس‌انداز طلا، خریداری واحدهای صدوق‌ها طلا است. اغلب صندوق‌های طلا در بازار بورس فعالیت می‌کنند و مشابه خرید سهام در بازار بورس می‌توانید واحدهای صندوق‌های طلا را خریداری کنید. همچنین لازم است بدانید که عمده شاکله اصلی دارایی این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری در سکه است.

 

در این روش به هر میزانی که وجه نقد داشته باشید می‌توانید واحدهای صندوق طلا را خریداری کنید. این روش همچنین نقدینگی بالایی دارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید واحدهای خود را به قیمت روز بفروشید. برای خرید این صندوق‌ها باید کد بورسی داشته باشید. به‌علاوه هنگام معامله واحدهای صندوق مقداری کارمزد پرداخت کنید.

 

به‌طورکلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوسانات کمتری نسبت به بازار آزاد طلا تجربه می‌کنند که همین امر باعث می‌شود سود کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار طلا در پی داشته باشند.

 

روش های پس‌انداز طلا

 

خرید شمش طلا

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا، خرید شمش طلا است. شمش طلا در اندازه‌ها و وزن‌های متفاوت تولید می‌شوند که می‌توانید با هر بودجه‌ای آن را خریداری کنید

 

شمش طلا طلای خام به شمار می‌رود که می‌توانید برای مصارف مختلف از آنها استفاده کنید. به همین دلیل نقدشوندگی خوبی دارند.

 

از طرفی شمش طلا 24 عیار است و امکان معامله آن در بازارهای جهانی طلا نیز مهیا است. البته نکته منفی پس‌انداز طلا در قالب شمش این است که این شیوه مشمول اجرت ضرب و مالیات می‌شود.

 

چرا طلا پس انداز کنیم؟

هر شخصی به‌صورت ماهانه پس از خرج‌کردن مقداری از درآمد خود برای هزینه‌های ضروری، مقداری از درآمدش را برای استفاده در آینده پس‌انداز می‌کند.

 

در گذشته اغلب مردم برای پس‌اندازکردن، سرمایه خود را در بانک یا خانه خود نگه می‌داشتند. اما امروزه با وجود تورم و کاهش ارزش پول ملی، مردم ترجیح می‌دهد در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که ارزش پولشان حفظ شود.

 

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز وجود دارد. شما می‌توانید پول خود را در بازار طلا، ملک و بورس قرار دهید که هر یک مزایا و معایبی دارند. انتخاب نحوه و نوع پس‌انداز اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باعث ارزشمند شدن و افزایش قیمت آن می‌شود. پس‌انداز طلا یکی از راه‌های امن و پرطرف‌دار پس‌انداز است.

 

طلا از کالاهایی است که نه‌تنها به‌مرورزمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد؛ بلکه باارزش‌تر نیز می‌شود. هر شخصی با هر میزان درآمد و پس‌اندازی می‌تواند در این بازار سرمایه‌گذاری کند.

 

خرید طلای آب شده برای پس‌انداز

 

چگونه پس‌انداز کنیم تا طلا بخریم؟

پس‌انداز طلا نیز مانند سایر روش‌های پس‌انداز مراحلی دارد. از جمله:

 

1. تعیین هدف پس‌انداز طلا: پیش از پس‌انداز کردن باید هدف خود را از پس‌انداز مشخص کنید. آیا صرفاً می‌خواهید ارزش پول خود را حفظ کنید یا به دنبال معامله‌گری و ترید کردن هستید؟

 

2. تعیین مقدار پس‌انداز: در قدم بعدی باید میزان سهمی از درآمدتان را که می‌خواهید به پس‌انداز طلا اختصاص بدهید را مشخص کنید.

 

3. برنامه‌ریزی برای پس‌انداز طلا: سپس مشخص کنید که چطور می‌خواهید پس‌انداز کنید آیا می‌خواهید به‌صورت منظم ماهیانه طلا بخرید یا می‌خواهید به‌صورت دوره‌ای طلا ذخیره کنید.

 

4. تعیین شکل پس‌انداز: بازار طلای ایران انتخاب‌های زیادی برای پس‌انداز در طلا به شما می‌دهید. در این مرحله باید شکل پس‌انداز خود را مشخص کنید.

 

5. انتخاب روش نگهداری طلا: درصورتی‌که شکل فیزیکی طلا را برای پس‌انداز انتخاب کرده‌اید باید شیوه نگهداری از آن را نیز در برابر خطراتی مثل سرقت و غیره مشخص کنید.

 

مزایای پس‌انداز طلا

سرمایه‌گذاری در بازار طلا از متداول‌ترین و امن‌ترین روش‌های پس‌انداز است که از گذشته تاکنون رواج داشته است.

 

یکی مزیت‌های بازار طلا ریسک پایین آن است، در واقع بازار طلا نسبت به سایر بازارهای مالی نوسانات کمتری تجربه می‌کند به همین دلیل این بازار برای مخاطبان جذابیت زیادی دارد.

 

یکی از دیگر از ویژگی‌های مثبت بازار طلا این است که این بازار در برابر تورم مقاومت بالایی دارد. هر چند ممکن است قیمت طلا در کوتاه‌مدت کاهش یابد؛ اما هرگز صفر نمی‌شود. به همین دلیل در برابر تورم بی‌ارزش نمی‌شود. در شرایط بحرانی نیز ارزشش افزایش می‌یابد.

 

علاوه بر این بازار طلا نقدشوندگی مطلوبی نیز دارد. همواره برای این کالا خریدار و فروشنده مناسب و دست‌به‌نقد وجود دارد.

 

ناگفته نماند که سرمایه‌گذاری در بازار طلا اغلب دانش خاصی نیز نیاز ندارد و همین مسئله سرمایه‌گذاری در آن را آسان می‌کند.

 

خرید طلای دست‌دوم

 

ساده‌ترین راه پس‌انداز طلا با پول کم به‌صورت آنلاین

یکی از راه‌های خرید طلای آب شده مراجعه به فروشگاه‌های طلا و جواهر و خرید فیزیکی طلا است. به جز خرید فیزیکی طلای آب شده، به شکل دیگری نیز می‌توان طلای آب شده خرید که به‌صورت آنلاین است.

 

امروزه پلتفرم‌ها و مراجع مختلفی وجود دارند که به‌صورت آنلاین و فیزیکی نسبت به خرید و فروش طلای آب شده اقدام می‌کنند. شما می‌توانید به‌راحتی از طریق این مراجع طلای آب شده بخرید.

 

از مزایای خرید آنلاین طلای آب شده، رفع نگهداری حفظ امنیت سرمایه است. با خرید از یک مرکز مطمئن و معتبر می‌توانید اقدام به خرید و فروش طلای آب شده کنید.

 

چگونه طلا پس‌انداز کنیم؟

برای پس‌اندازکردن، اولین قدم داشتن یک برنامه پس‌انداز است. برای ساخت برنامه پس‌انداز باید قدم‌های زیر را بردارید:

 

بررسی وضعیت فعلی مالی

در اولویت قدم باید به طور شفاف وضعیت مالی خود را روشن کنید. دراین‌خصوص باید ابتدا دارایی‌های خود از جمله وجه نقد، موجودی حساب‌های بانکی، دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌های قبلی، ماشین، خانه و غیره مشخص کنید.

 

سپس بدهی‌های خود را مشخص نمایید از جمله اجاره‌خانه، اقساط وام، بدهی‌های شخصی و غیره.

 

در نهایت باید کسر این دو مقدار از هم دیگر خالص دارایی‌تان مشخص می‌شود. بنابراین میزان درآمد قابل پس انداز مشخص می‌شود.

 

مشخص‌کردن اهداف پس‌انداز

در قدم بعدی باید اهداف پس‌اندازی خود را مشخص کنید. این اهداف می‌توانند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند. برای مثال پس‌انداز برای خرید لپ‌تاپ کوتاه‌مدت و برای خرید خانه بلندمدت است. معمولاً پس‌انداز کوتاه‌مدت، مبلغ کمتر و با نقدینگی بالا را شامل می‌شود.

 

اختصاص بخشی از پس‌انداز به هر یک از اهداف

با مشخص‌شدن اهداف پس‌انداز، هر بخش از پس انداز خود را به یکی از اهدافتان اختصاص دهید. با بررسی زمان مورد نیاز برای هر یک از اهداف پس‌انداز خود میزان پس‌انداز ماهیانه لازم را مشخص کنید.

 

تعیین روش نگهداری مبلغ پس‌انداز

در این مرحله باید تصمیم بگیرید پول مورد نظر برای پس‌انداز را می‌خواهید در کدام بازار نگهداری کنید. برای مثال اگر بازار هدفتان طلا است با تصمیم بگیرید به کدام شیوه می‌خواهید طلا پس‌انداز کنید:

 

• پس‌انداز طلا به طور فیزیکی

• پس‌انداز طلا به طور آنلاین

• خرید صندوق طلا

 

دقت کنید گزینه‌ای را انتخاب کنید که با اهدافتان سازگار باشد.

 

اجرا، مرور و عیب‌یابی برنامه پس‌انداز

اکنون تنها لازم است به دقت برنامه پس‌انداز خود را اجرا کنید. شما باید در بازه های زمانی مختلف برنامه خود را بررسی کنید تا میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید. یا در صورت وجود دلایل ناکامی خود را بررسی و رفع کنید.

 

جمع‌بندی

باتوجه‌به ارزش بالای طلا و حفظ ارزشمندی آن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پس‌انداز خرید طلا است. راه‌های مختلفی برای خرید طلا وجود دارد که به شما امکان پس‌انداز طلا حتی با قدرت خرید پایین را نیز می‌دهد؛ بنابراین لازم نیست حتماً قطعات و جواهرات گران‌قیمت را برای پس‌انداز خریداری کنید. راه‌های پس‌انداز طلا همچنین فیزیکی و غیرفیزیکی‌اند که هر یک مزایا و معایبی دارند.

 

در این مقاله با راه‌های مختلف و سادهٔ پس‌انداز طلا آشنا شدیم و مهم‌ترین ویژگی هدف مزایا و معایب هر روش را برایتان شرح دادیم.

 

سؤالات متداول:

چند درصد از حقوقمان را پس‌انداز کنیم؟

میزان پس‌انداز تا حد زیادی به میزان درآمد و هزینه‌های هر شخص بستگی دارد. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند 20 درصد از حقوق باید پس‌انداز شود.

 

چند درصد از پس‌اندازمان طلا باشد؟

میزان پس‌انداز طلا به اهداف پس‌انداز، دانش و اطلاعات سرمایه‌گذاری و شخصیت شخص بستگی دارد. بازار طلا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و کسانی که مهارت ترید ندارند مناسب است.

 

MT: ساده‌ترین راه‌های پس‌انداز طلا با پول کم

 

MD: در بازار طلا راه‌های مختلفی برای پس‌انداز وجود دارد که هر یک مزایا و معایبی دارد. یک راه کم‌هزینه و پر بازده پس‌انداز طلا، خرید طلای آب شده است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×