» قیمتها در بازار » سرمایه های دیجیتالی » سوار بر گاو وحشی؛ راهنمای جامع بول ران در دنیای رمز ارزها
سرمایه های دیجیتالی

سوار بر گاو وحشی؛ راهنمای جامع بول ران در دنیای رمز ارزها

1403/04/05 00233

بول ران (Bull Run) به دوره‌ای اطلاق می‌شود که قیمت ارزهای دیجیتال به طور پیوسته و با سرعت قابل توجهی افزایش می‌یابد. این پدیده با افزایش تقاضا و کاهش عرضه ارزهای دیجیتال مرتبط است. در این مقاله از موزستان به بررسی بول ران در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

 

بول ران؛ افسانه یا واقعیت؟ بررسی دقیق این پدیده هیجان‌انگیز در بازار ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال از زمان پیدایش نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند که با افزایش و کاهش‌های چشمگیر همراه بوده است. “بازار گاوی” اصطلاحی است که برای توصیف بازار مالی استفاده می شود که در آن قیمت ها در حال افزایش است یا انتظار می رود افزایش یابد. اغلب برای اشاره به بازار سهام استفاده می شود اما می تواند برای هر چیزی که معامله می شود مانند اوراق قرضه، املاک و مستغلات، ارزها و کالاها اعمال شود.

 

قیمت اوراق بهادار در طول معاملات به طور مداوم افزایش و کاهش می یابد. اما یک بازار صعودی در دوره های زمانی طولانی رخ می دهد که در طی آن بخش بزرگی از قیمت اوراق بهادار به طور کلی افزایش می یابد. بازارهای گاوی تمایل دارند چندین ماه یا حتی سال ها دوام بیاورند.

 

بول ران, بازار گاوی

 

درک بازارهای گاوی (بول ران)

بازارهای گاوی با خوش بینی، اعتماد سرمایه گذاران و انتظاراتی مبنی بر ادامه نتایج قوی برای مدت طولانی مشخص می شوند. پیش بینی مداوم تغییر روند بازار دشوار است. بخشی از این دشواری به دلیل نقش پررنگ اثرات روانی و گمانه زنی است که گاهی اوقات در سرمایه گذاری ایفا می کند.

 

هیچ معیار خاص و جهانی، بازار گاوی را مشخص نمی کند. با این حال، رایج ترین معیار مورد استفاده، افزایش 20 درصدی یا بیشتر قیمت سهام نسبت به پایین ترین سطوح اخیر است.

از آنجایی که تشخیص شروع بازار گاوی در لحظه دشوار است، تحلیلگران معمولا پس از شروع آن را تایید می کنند.

 

دلایل و نشانه های حمایتی بازارهای گاوی

بازارهای گاوی عموما زمانی آغاز می شوند که اقتصاد در حال تقویت باشد یا از قبل قوی باشد. این روند با تولید ناخالص داخلی (GDP) بالا، کاهش نرخ بیکاری و افزایش سود شرکت ها همزمان می شود.

 

اعتماد به نفس رو به رشد سرمایه گذاران می تواند باعث ادامه دار شدن بازارهای گاوی شود. تقاضای کل برای سهام مثبت است و لحن کلی بازار نیز مثبت است. با این حال، عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار ممکن است نوسان داشته باشد، به عنوان مثال، عرضه ضعیف خواهد بود در حالی که تقاضا قوی است. برخی از سرمایه گذاران مشتاق خرید اوراق بهادار هستند، در حالی که تعداد کمی تمایل به فروش دارند. در یک بازار گاوی، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای مشارکت به منظور کسب سود دارند.

 

بول ران, بازار گاوی

 

ویژگی های بازارهای گاوی

در طول یک بازار گاوی، چندین ویژگی قابل مشاهده است، از جمله:

• افزایش حجم معاملات، زیرا سرمایه گذاران بیشتری اوراق بهادار را با امید کسب سود سرمایه خریداری و نگهداری می کنند.

• اوراق بهادار تمایل به ارزش گذاری بالاتر دارند، زیرا سرمایه گذاران به دلیل پتانسیل درک شده برای افزایش قیمت، پول بیشتری برای آنها پرداخت می کنند.

• نقدینگی بیشتری در بازار وجود دارد، زیرا تقاضا برای اوراق بهادار بیشتر و فروشندگان کمتری وجود دارند. این امر خرید و فروش سریع سرمایه گذاران را با قیمت مناسب تسهیل می کند.

• شرکت هایی که در یک بازار گاوی عملکرد خوبی دارند، ممکن است تصمیم بگیرند با افزایش سود سهام (که می تواند برای سرمایه گذارانی که بر درآمد تمرکز دارند جذاب باشد)، سهامداران خود را پاداش دهند.

 

ممکن است تعداد شرکت هایی که با عرضه اولیه سهام (IPO) به عموم مردم عرضه می شوند و سرمایه جذب می کنند افزایش یابد و به سرمایه گذاران فرصت مشارکت در رشد شرکت های جدید و امیدوارکننده را بدهد.

  

بول ران, بازار گاوی

 

چگونه از بازارهای گاوی بهره مند شویم؟

سرمایه گذارانی که می خواهند از بازار گاوی سود ببرند، باید زودتر خرید کنند تا از افزایش قیمت ها استفاده کنند و زمانی که به اوج خود رسیدند آنها را بفروشند. البته، تعیین زمان کف و اوج بازار دشوار است. اما اکثر ضررهایی که ناشی از، از دست دادن کف یا اوج بازار است، جزئی و معمولا موقتی خواهد بود، زیرا با پیشروی قیمت ها، این ضررها جبران می شوند.

 

در ادامه، چندین استراتژی مهم را که سرمایه گذاران در بازارهای گاوی به کار می گیرند، بررسی می کنیم. به خاطر داشته باشید که این استراتژی ها، مانند سایر استراتژی ها، با درجه ای از ریسک همراه هستند.

 

خرید و نگهداری (Buy and Hold)

یکی از اساسی ترین استراتژی های سرمایه گذاری، فرآیند خرید یک اوراق بهادار خاص و نگهداری آن به این امید است که بعدا در زمان افزایش قیمت، آن را بفروشید. این استراتژی لزوما به اعتماد به نفس سرمایه گذار بستگی دارد. به همین دلیل، خوش بینی که نشانه بازارهای گاوی است، به تقویت رویکرد خرید و نگهداری کمک می کند.

 

افزایش خرید و نگهداری (Increased Buy and Hold)

افزایش خرید و نگهداری، نوعی از استراتژی ساده خرید و نگهداری است که با ریسک بیشتری همراه است. فرضیه پشت این رویکرد این است که سرمایه گذار تا زمانی که قیمت آن اوراق بهادار افزایش یابد، به سهام خود اضافه می کند. یکی از روش های رایج برای افزایش یک موقعیت، خرید مقدار ثابتی از سهام در هر افزایش از پیش تعیین شده قیمت سهام است.

 

خرید در اصلاح قیمت (Retracement Additions)

اصلاح قیمت، یک عقب نشینی کوتاه در روند کلی صعودی قیمت یک اوراق بهادار است. حتی در طول یک بازار گاوی، بعید است که قیمت سهام فقط بالا رود. بلکه احتمالاً دوره‌های کوتاه‌مدتی وجود دارد که در آن‌ها حتی با وجود ادامه روند کلی صعودی، افت‌های کوچکی رخ می‌دهد. برخی از سرمایه گذاران در بازار گاوی منتظر اصلاح قیمت هستند و “افت را می خرند.” تفکر پشت این استراتژی این است که قیمت اوراق بهادار مورد نظر به سرعت بالا می رود و سرمایه گذار قیمت خرید با تخفیف را ثبت کرده است.

 

معامله گری با نوسان کامل (Full Swing Trading)

شاید تهاجمی ترین راه برای تلاش برای سرمایه گذاری بر روی یک بازار گاوی، فرآیندی به نام معامله گری با نوسان کامل باشد. سرمایه‌گذارانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، از فروش استقراضی (short-selling) و سایر تکنیک‌ها برای تلاش به منظور به دست آوردن حداکثر سود در تغییراتی که در بستر یک بازار گاوی بزرگتر رخ می‌دهد، استفاده می‌کنند.

 

بازار گاوی در مقابل بازار خرسی (Bear Market)

متضاد بازار گاوی، بازار خرسی است. بازار خرسی با کاهش قیمت ها و بدبینی سرمایه گذاران مشخص می شود. به طور معمول اعتقاد بر این است که استفاده از گاو و خرس برای توصیف بازارها از نحوه حمله این دو حیوان به حریفانشان ناشی می شود. گاو شاخ های خود را به هوا می زند، در حالی که خرس پنجه های خود را به سمت پایین ضربه می زند. این اعمال نشان دهنده حرکت بازار است. اگر روند صعودی باشد، بازار گاوی است. اگر روند نزولی باشد، بازار خرسی است.

 

بازارهای گاوی و خرسی اغلب با چرخه اقتصادی همزمان هستند که از چهار فاز تشکیل شده است: انبساط، قله، انقباض و کف. شروع یک بازار گاوی اغلب نشانه پیشرو رونق اقتصادی است. از آنجایی که احساسات عمومی در مورد شرایط اقتصادی آینده، قیمت سهام را هدایت می کند، بازار اغلب حتی قبل از شروع به افزایش معیارهای اقتصادی گسترده تر، مانند رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، بالا می رود.

 

به همین ترتیب، بازارهای خرسی معمولاً قبل از شروع انقباض اقتصادی شروع به کار می کنند. نگاهی به رکودهای ایالات متحده نشان می دهد که سقوط بازار سهام معمولاً چند ماه قبل از کاهش GDP رخ می دهد.

 

بول ران, بازار گاوی

 

چرا با افزایش قیمت به آن بازار گاوی (Bull Market) گفته می شود؟

ریشه واقعی اصطلاح “بازار گاوی” مورد بحث است. برخی بر این باورند که اصطلاحات “خرس” (برای بازارهای نزولی) و “گاو” (برای بازارهای صعودی) از نحوه حمله هر حیوان به حریفانش گرفته شده است: گاو شاخ های خود را به هوا می زند، در حالی که خرس پنجه های خود را به سمت پایین ضربه می زند. دیگران به نمایشنامه های شکسپیر اشاره می کنند که به نبردهایی با حضور گاو و خرس اشاره دارد. 

 

چه عواملی باعث افزایش قیمت سهام در بازار گاوی می شود؟

بازارهای گاوی اغلب در کنار یک اقتصاد قوی و در حال رشد وجود دارند. قیمت سهام تحت تأثیر انتظارات آتی از سود و توانایی شرکت ها برای ایجاد جریان نقدی قرار می گیرد. یک اقتصاد تولیدی قوی، اشتغال بالا و افزایش تولید ناخالص داخلی همگی حاکی از آن هستند که سود شرکت ها افزایش خواهد یافت و این امر در افزایش قیمت سهام منعکس می شود. نرخ بهره پایین و نرخ مالیات پایین شرکت ها نیز برای سودآوری شرکت ها و قیمت سهام مثبت است.

 

چرا بازارهای گاوی گاهی اوقات متزلزل شده و به بازار خرسی تبدیل می شوند؟

زمانی که اقتصاد با مشکل مواجه شود، برای مثال در مواجهه با رکود یا افزایش بیکاری، حفظ روند افزایش قیمت سهام دشوار می شود. رکود اغلب با تغییر منفی در روحیه سرمایه گذاران و مصرف کنندگان همراه است و روانشناسی بازار بیشتر نگران ترس یا کاهش ریسک نسبت به طمع یا ریسک پذیری است.

 

بول ران, بازار گاوی

 

سوالات متداول درباره بول ران 

1. چقدر طول می کشد تا یک بول ران به پایان برسد؟

طول یک بول ران می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برخی از بول ران ها فقط چند ماه طول می کشند، در حالی که برخی دیگر می توانند بیش از یک دهه ادامه داشته باشند. به طور کلی، بول ران ها زمانی به پایان می رسند که عوامل اقتصادی یا روانی باعث کاهش تقاضا برای اوراق بهادار و شروع یک بازار خرسی (کاهش قیمت) شود.

 

2. آیا می توان در طول یک بول ران پول زیادی به دست آورد؟ 

بله، در طول یک بول ران می توان پول زیادی به دست آورد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که بازار سهام همیشه با ریسک همراه است و هیچ تضمینی برای کسب سود وجود ندارد. قبل از سرمایه گذاری در هر اوراق بهادار، باید تحقیقات خود را انجام دهید و فقط پولی را که می توانید از دست بدهید سرمایه گذاری کنید.

 

3. بهترین راه برای سرمایه گذاری در طول یک بول ران چیست؟

هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد، زیرا بهترین راه برای سرمایه گذاری در طول یک بول ران به عوامل مختلفی از جمله اهداف مالی، تحمل ریسک و دانش سرمایه گذاری شما بستگی دارد.

 

4. آیا می توان از ضرر در طول یک بول ران جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای تضمین عدم ضرر در طول یک بول ران وجود ندارد. با این حال، می توانید با استفاده از استراتژی های مدیریت ریسک مناسب، ضرر خود را به حداقل برسانید.

 

5. آیا بول ران ها همیشه بعد از یکدیگر می آیند؟

خیر، بول ران ها همیشه بعد از یکدیگر نمی آیند. بین بول ران ها می تواند دوره های طولانی رکود (کاهش قیمت) وجود داشته باشد. 

 

نتیجه گیری

بازار گاوی روندی در بازار مالی است که با افزایش قیمت و خوش بینی سرمایه گذاران مشخص می شود. این روند می تواند در بازار سهام و همچنین بازار اوراق قرضه، املاک و مستغلات، ارز و کالا رخ دهد. بازارهای گاوی تمایل دارند برای مدت طولانی ادامه داشته باشند و با افزایش تقاضا برای اوراق بهادار، افزایش سود شرکت ها و تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری همراه باشند. تضاد بازار گاوی، بازار خرسی است که با کاهش قیمت ها و بدبینی سرمایه گذاران مشخص می شود.

 

گردآوری:بخش سرمایه های دیجیتال موزستان 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×