» اخبار » اخبار اجتماعی » شروط طلاق✔️【مراحل طلاق با اثبات شروط 12 گانه طلاق】
اخبار اجتماعی

شروط طلاق✔️【مراحل طلاق با اثبات شروط 12 گانه طلاق】

1403/04/11 0064

چکیده : شروط دوازده‌گانه طلاق از جمله موارد مهم و رایجی هستند که زنان با استناد به آن‌ها می‌توانند برای طلاق اقدام کنند. اما لازم به ذکر است که اخذ رأی مثبت از دادگاه تنها زمانی امکان‌پذیر می‌شود که اولاً ملاک‌های این شرایط روی زندگی زن صدق کند و ثانیاً زن بتواند شواهد و مدارک موثقی جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به درستی در دادگاه ارائه کند.

 

 

با توجه به آخرین آمار موجود، از هر 3 ازدواج 1 مورد به طلاق منجر می‌شود و همچنین بیشترین آمار طلاق به درخواست زنان است. ما با هدف حمایت از حقوق خاص زنان و تلاش برای اطلاع‌رسانی و یاری رساندن به آنان در مسیر حقوق و خواسته‌هایشان، در این مقاله تصمیم گرفتیم که به بررسی شروط طلاق بپردازیم و لیست دوازده‌گانه معروف را به استحضار شما عزیزان برسانیم. اگر یک یا چند مورد از این شرایط متوجه زندگی زناشویی شما باشد، می‌توانید با کسب آگاهی بیشتر از جزئیات و جنبه‌های مختلف آن و همچنین دریافت کمک‌های حرفه‌ای از وکلای مربوطه، مراحل درخواست طلاق از طرف زن را طی کرده و از زندگی مشترک خود جدا شوید. با ما همراه باشید.

 

درخواست طلاق از طرف زن

در قانون اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی ایران، به‌صورت کلی حق طلاق با مرد است و وی می‌تواند هر زمان که اراده کند حتی بدون ارائه دلایل خاصی و صرفاً با پرداخت مهریه، زن خود را طلاق دهد. اما این امر به این معنی نیست که زن هیچ نقش و سهمی در طلاق نداشته و امکان درخواست جدایی ندارد؛ چرا که حالت‌هایی وجود دارد که زنان نیز می‌توانند درخواست طلاق داده و با بررسی و تأیید دادگاه از شوهر خود جدا شوند. طلاق توافقی، داشتن حق طلاق و شروط دوازده‌گانه طلاق از جمله مواردی هستند که زن می‌تواند به‌واسطه آن‌ها طلاق خود را بگیرد.

 

در میان موارد مذکور، شروط 12 گانه طلاق از جمله موارد مهم و رایجی هستند که زنان با استناد به آن‌ها می‌توانند برای طلاق اقدام کنند. اما لازم به ذکر است که اخذ رأی مثبت از دادگاه تنها زمانی امکان‌پذیر می‌شود که اولاً ملاک‌های این شرایط روی زندگی زن صدق کند و ثانیاً زن بتواند شواهد و مدارک موثقی جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به درستی در دادگاه ارائه کند. به همین دلیل تجربیات افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند نشان می‌دهد که حضور و همراهی یک وکیل متخصص و باتجربه در این زمینه، می‌تواند شانس طلاق موفقیت‌آمیز را به مراتب افزایش دهد.

 

مهم این است که برای کسب موفقیت به دنبال لیست بهترین وکلای تهران با موفقیت بالای 90% در پرونده‌ها باشید. پرونده های مربوط به طلاق از طرف زن، معمولا پیچیدگی بالایی دارند چرا که در آنها نیاز است زوجه دلایل محکمه پسند خود را برای اثبات عسروحرج ارائه نماید. وکلایی می توانند در این عرصه راهگشا باشند که درصد پیروزی آنها در پرونده های قضایی بالا باشد.

 

اثبات شروط 12 گانه طلاق

 

شروط دوازده‌گانه طلاق را بدانید!

1-  اگر مرد موجب عسر و حرج زن شود

به طور کلی عسر و حرج به این معناست که زندگی زناشویی دچار سختی‌ها و مشکلات جدی شده و ادامۀ آن بسیار طاقت‌فرسا و غیر قابل تحمل شده باشد. عسر و حرج زن در زندگی که به دلیل کوتاهی شوهر در انجام وظایف خود باشد، از اصلی‌ترین شروط دوازده‌گانه طلاق است که زن می‌تواند با جمع‌آوری شواهد و استناد به آن‌ها، درخواست طلاق خود را ثبت نماید. همچنین لازم به ذکر است که برخی از شروط دیگری که در ادامه می‌آیند نیز از طریق همین عسر و حرج امکان طلاق را فراهم می‌کنند.

 

2-  اگر مرد نفقه زن را پرداخت نکند

منظور از نفقه، همان هزینه‌ها و مخارج زندگی است که مرد باید برای زن خود تأمین کند تا وی یک زندگی آرام و مناسب داشته باشد که شامل خوراک، پوشاک، مسکن، تفریح، هزینه‌های بهداشتی و درمانی و… می‌شود.

پرداخت نفقه جزء اولین شرایطی است که یک مرد باید به آن متعهد باشد و در صورتی که فقط به مدت 6 ماه از آن امتناع کرده و یا در آن کوتاهی کند، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با جمع‌آوری و ارائه شواهد و مستندات، درخواست طلاق بدهد.

 

3-  اگر مرد نفقه فرزندان را پرداخت نکند

علاوه بر نفقه خود زن، مرد موظف به پرداخت مخارج زندگی فرزندان نیز می‌باشد و در صورت عدم انجام آن مرتکب جرم شده و حق طلاق برای زن ایجاد می‌گردد.

 

4-   اگر مرد رفتار سوء و نامناسب داشته باشد

احترام به حقوق شخصی و انسانی زن جزء بدیهی‌ترین مسئولیت‌های مرد بوده و وی حق ندارد که به سوء رفتار خود با همسرش ادامه دهد. در غیر این صورت زن از لحاظ قانونی می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات این امر به کمک شهادت شاهدان و جمع‌آوری مستنداتی مانند فایل صوتی و…، درخواست طلاق بدهد.

 

5-  اگر مرد مرتکب ضرب و شتم شود

اعمال خشونت مستمر علیه زن، چه از لحاظ جسمی و چه روحی، برای هیچ زنی قابل تحمل نبوده و در صورت بروز و اثبات این امر، زن می‌تواند علی‌رغم خواسته شوهرش طلاق خود را بگیرد. لازم به ذکر است که تنها مستمر بودن این امر برای دادگاه ملاک بوده و در صورتی که فقط یک یا دو بار اتفاق بیفتد دلیل کافی برای طلاق نمی‌باشد.

 

6-  اگر مرد اعتیاد داشته باشد

اعتیاد مرد به مواد مخدر، مشروبات الکلی یا حتی شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری نیز از جمله مواردی است که زن می‌تواند با استناد به آن درخواست طلاق بدهد. البته طلاق به دلیل صرف اعتیاد مرد دارای شرایط خاصی می‌باشد که دادگاه آن را تعیین می‌کند؛ برای مثال این اعتیاد باعث ایجاد خلل در اساس زندگی شده و زندگی را برای زن و فرزندان طاقت‌فرسا و غیر قابل تحمل کرده باشد. همچنین دادگاه معمولاً به مرد فرصتی برای ترک اعتیاد می‌دهد و در صورتی که وی از این امر امتناع کرده یا موفق به انجام آن نشود، زن می‌تواند طلاق خود را بگیرد.

 

7-  اگر مرد اسرار زن را افشا کند

شاید این شرط به نسبت دیگر شرایطی که برای طلاق زن در نظر گرفته شده، چندان مهم جلوه نکند؛ اما حفظ حریم خصوصی و نگهداری از اسرار، از جمله حقوق و خط‌قرمزهای همه افراد می‌باشد و در صورت نقض آن باعث رنجش و عسر و حرج آنان می‌گردد. مثلاً از جمله موارد رایجی که معمولاً در دادگاه‌های خانواده به چشم می‌خورد، این است که مرد جزئیات زندگی زناشویی خود را با مادر یا خواهر خود در میان گذاشته و به این طریق سبب رنجش همسر خود می‌شود.

 

8-  اگر مرد در وظایف زناشویی کوتاهی کند

همان‌طور که تمکین از مرد از جمله وظایف زن می‌باشد و در صورت عدم تمکین، مرد می‌تواند از همسر خود در دادگاه شکایت کند، انجام وظایف زناشویی توسط مرد نیز بسیار حائز اهمیت است و اگر در کمیت و کیفیت آن کاستی و کوتاهی عمدی و غیر عمدی صورت پذیرد، قانون به زن این اجازه را می‌دهد که از وی طلاق بگیرد. عقیم بودن مرد، اختلال در نعوظ، بیماری‌های مقاربتی و… می‌تواند شامل این شرط باشد.

 

9-  اگر مرد عقیم باشد

عقیم بودن مرد، چه به دلیل نقص در اندام‌های تناسلی و چه نازایی‌ای که به دلیل سایر مشکلات جسمی و روحی باشد، از جمله مواردی است که زن می‌تواند به‌خاطر آن درخواست طلاق بدهد. البته لازم به ذکر است که برای ثبت این درخواست باید 5 سال از ناباروری زوج گذشته باشد. همچنین حتی اگر امکان باروری به روش‌های نوین و غیرطبیعی وجود داشته باشد، باز هم ناتوانی در روش طبیعی ملاک بوده و زوجه می‌تواند با ثبت درخواست اثبات ناباروری زوج توسط پزشکی قانونی، طلاق بگیرد.

 

10-  اگر مرد در حبس باشد

حبس و زندانی بودن مرد یکی دیگر از مواردی است که قطعاً باعث ایجاد عسر و حرج برای زن می‌شود. پس اگر مرد محکوم به حبس پنج‌ساله یا بیشتر باشد، زن می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق دهد.

 

11-  اگر مرد در در مدتی طولانی غایب باشد

زن می‌تواند با ارائه شواهد و مدارک لازم به دادگاه دال بر اینکه مرد به مدت 4 سال غایب بوده یا به مدت 6 ماه مفقودالاثر شده باشد، درخواست طلاق خود را ثبت کند.

 

12-  اگر مرد بدون رضایت همسر اولش ازدواج کند

هرچند امکان ازدواج دائم و یا موقت مرد بدون اجازه همسر اول وجود دارد، اما در صورتی که بدون رضایت همسر اول باشد، نه‌تنها نمی‌تواند ثبت محضری شود، بلکه زن می‌تواند با استناد به این دلیل طلاق خود را بگیرد.

 

عسر و حرج چیست؟

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی موضوع مهم شروط طلاق پرداختیم و علاوه بر بررسی نکات مهمی در رابطه با درخواست طلاق از طرف زن، لیست دوازده‌گانه شروط طلاق را به‌صورت مختصر و مفید ارائه کردیم. شایان ذکر است که آگاهی از جزئیات هرکدام از این شروط مستلزم تحقیق و مطالعه بیشتر در همان زمینه می‌باشد؛ همچنین جهت تضمین فرایندهای پرونده و جمع‌آوری و اثبات شواهد و مستندات، به حضور و مداخلۀ یک وکیل خبره و کاربلد شدیداً نیاز پیدا می‌شود. با آرزوی آزادی و سربلندی برای یکایک شما عزیزان، می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×