» علمی و آموزشی » معرفی دانشگاه ها و مراکز علمی » معرفی جامع دانشگاه تفرش
معرفی دانشگاه ها و مراکز علمی

معرفی جامع دانشگاه تفرش

1403/05/02 0033

دانشگاه تفرش یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که در شهر تفرش قرار دارد. این دانشگاه با هدف پرورش متخصصین و محققین متعهد تأسیس شده و در حال حاضر در رشته‌های مختلفی دانشجو می‌پذیرد. در این مقاله از موزستان به معرفی تاریخچه و رشته‌های تحصیلی این دانشگاه پرداخته می‌شود.

 

نگاهی نزدیک به تاریخچه و تحولات دانشگاه تفرش

دانشگاه تفرش

دانشگاه تفرش، یک دانشگاه دولتی در شهر تفرش، با داشتن 2500 دانشجو و 114 استاد در حال فعالیت است. این مرکز تاکنون موفق به انتشار 750 مقاله علمی در نشریات و همایهای داخلی شده و همچنین 381 مقاله معتبر بین‌المللی نیز از این دانشگاه منتشر شده است. این آمار نشان‌دهنده فعالیت‌های پژوهشی و علمی قابل توجهی در این دانشگاه است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه علم و دانش در کشور داشته باشد.

 

پذیرش دانشگاه تفرش, رتبه دانشگاه تفرش

 

تاریخچه دانشگاه تفرش 

 دانشگاه تفرش در اسفند ماه سال 1365 با هدف پرورش متخصصین و محققین متعهد و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه تأسیس شد. در تیرماه 1366 با پیگیری‌های نماینده وقت، دکتر حیدری، کلنگ احداث این دانشگاه زده شد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر مسئول اجرای طرح و راه‌اندازی آن گردید.

 

در مهرماه سال 1367، دانشگاه تفرش به عنوان واحدی از دانشگاه امیرکبیر تهران فعالیت علمی خود را با پذیرش 53 دانشجو در رشته ریاضی کاربردی آغاز کرد. در سال 1385، با موافقت شورای گسترش آموزش عالی کشور، به یک واحد مستقل ارتقاء یافت.

 

بر اساس طرح مصوب دانشگاه تفرش، هفده دانشکده و چهار مرکز تحقیقاتی با چهل و پنج گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طراحی شده است. در حال حاضر، دانشگاه تفرش دارای 100 هیئت علمی تمام وقت است. همچنین، در سال 1402 این دانشگاه مجوز پذیرش دانشجوی بین‌المللی را دریافت کرد.

 

ساختمان های دانشگاه تفرش

دانشگاه تفرش شامل سه ساختمان اصلی است:

 

دانشکده علوم پایه: این دانشکده که به دانشکده برق معروف است، محل برگزاری اکثر کلاس‌های دانشگاه می‌باشد. همچنین، سلف سرویس دانشگاه در انتهای این دانشکده قرار دارد.

 

دانشکده فنی و مهندسی: این دانشکده که به دانشکده صنایع نیز معروف است، تعداد کمتری کلاس‌های درسی دارد و بیشتر جنبه اداری دارد. در این ساختمان، تمامی دانشکده‌ها از جمله دانشکده‌های برق، صنایع، عمران و نقشه‌برداری، شیمی، مکانیک، فیزیک، ریاضی و گروه معارف قرار دارند. همچنین، ریاست و معاونت‌های پژوهشی و آموزشی و تحصیلات تکمیلی نیز در این دانشکده مستقر هستند.

 

ساختمان کلاس‌ها: این ساختمان به منظور ایجاد ظرفیت کافی برای گسترش رشته‌های جدید در دانشگاه ساخته شده است. با این حال، تاکنون رشته جدیدی به رشته‌های دانشگاه اضافه نشده و از این ساختمان برای برگزاری کلاس‌های رشته‌های موجود استفاده می‌شود.

 

این تقسیم‌بندی فضاها و ساختمان‌ها نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق و توجه به نیازهای آموزشی و اداری در دانشگاه تفرش است.

 

پذیرش دانشگاه تفرش, رتبه دانشگاه تفرش

 

رشته‌های تحصیلی و دانشکده‌های دانشگاه تفرش

دانشگاه تفرش ابتدا با پذیرش دانشجو در رشته‌های ریاضی کاربردی و مهندسی برق الکترونیک شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر، این دانشگاه در رشته‌های متعددی دانشجو می‌پذیرد و با توسعه روزافزون، برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد رشته‌های جدید نیز دارد. برخی از رشته‌های جدید شامل حقوق، مدیریت، شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوا و فضا، مهندسی معدن، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مکاترونیک و مهندسی صنایع غذایی هستند.

 

دانشکده‌های فعلی دانشگاه تفرش

دانشکده مهندسی برق

دانشکده مهندسی صنایع

دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده مهندسی عمران

دانشکده مهندسی نقشه‌برداری

دانشکده مهندسی شیمی

دانشکده ریاضی

دانشکده فیزیک

 

رشته‌های مقطع کارشناسی در دانشگاه تفرش

مهندسی مکانیک

مهندسی برق

مهندسی عمران

مهندسی صنایع

مهندسی شیمی

ریاضیات

فیزیک

نقشه‌برداری

حقوق

مدیریت

مهندسی هوا و فضا

مهندسی معدن

مهندسی صنایع غذایی

شیمی

مهندسی مکاترونیک

مهندسی فناوری اطلاعات

رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تفرش

مهندسی نقشه‌برداری – ژئودزی

مهندسی عمران – سازه

مهندسی عمران – ژئوتکنیک

مهندسی صنایع – بهره‌وری سیستم

مهندسی برق – الکترونیک

مهندسی برق – کنترل

مهندسی برق – قدرت

مهندسی مکانیک – طراحی جامدات

مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی

ریاضی کاربردی – آنالیز عددی

ریاضی محض – هندسه

فیزیک – ذرات بنیادی و نظریه میدان

فیزیک – هسته‌ای

فیزیک (جامدات)

مهندسی مکاترونیک 

مقطع دکتری

مهندسی برق (کنترل)

ریاضی (گراف جبری)

 

این رشته‌ها و دانشکده‌ها نشان‌دهنده گستره وسیع برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه تفرش است که با توسعه روزافزون خود، به نیازهای علمی و تخصصی جامعه پاسخ می‌دهد. 

 

سوالات متداول درباره دانشگاه تفرش

دانشگاه تفرش در چه سالی تأسیس شده است؟

دانشگاه تفرش در اسفند ماه سال 1365 تأسیس شد.

 

این دانشگاه در چه رشته‌هایی دانشجو می‌پذیرد؟

دانشگاه تفرش در رشته‌های مختلفی از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، ریاضیات، فیزیک و نقشه‌برداری دانشجو می‌پذیرد. رشته‌های جدیدی نیز در شرف تأسیس هستند.

 

تعداد دانشجویان و هیئت علمی دانشگاه تفرش چقدر است؟

دانشگاه تفرش در حال حاضر 2500 دانشجو و 114 استاد دارد.

 

دانشگاه تفرش در چه زمینه‌های پژوهشی فعالیت می‌کند؟

این دانشگاه تاکنون 750 مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و 381 مقاله معتبر بین‌المللی منتشر کرده است.

 

دانشکده‌های دانشگاه تفرش شامل چه بخش‌هایی هستند؟

دانشکده‌های دانشگاه تفرش شامل دانشکده مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، ریاضیات، فیزیک و نقشه‌برداری است. دانشکده‌های علوم انسانی و هنر و معماری نیز در شرف تأسیس هستند.

 

سخن پایانی مقاله درباره ی دانشگاه تفرش

 دانشگاه تفرش با تاریخچه‌ی برجسته، هیئت علمی متعهد و برنامه‌ریزی جامع خود، به عنوان یکی از مراکز برجسته‌ی آموزش و پژوهش در ایران، نقش بسزایی در توسعه‌ی علمی و فرهنگی کشور دارد. امیدواریم که این مقاله، شما را با زیرساخت‌های پویای این مؤسسه آشنا کرده و به دانش واقعیات آن بیشتر نزدیک کند.

  

 

  گرد آوری:بخش علمی موزستان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×