» قیمتها در بازار » سرمایه های دیجیتالی » منظور از دامیننس تتر چیست؟ تاثیر دامیننس تتر در بازار ارزهای دیجیتال
سرمایه های دیجیتالی

منظور از دامیننس تتر چیست؟ تاثیر دامیننس تتر در بازار ارزهای دیجیتال

1403/04/05 0070

 

دامیننس تتر (Tether USDT Dominance / USDT.D) یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار ارزهای دیجیتال است که در واقع سلطه بازار تتر و قدرت آن را در برابر بازار سایر رمزارزها نشان می‌دهد؛ به این معنی که دامیننس تتر نشان می‌دهد چه مقدار از پول سرمایه‌گذاران در کل بازارهای ارز دیجیتال، به خرید توکن USDT اختصاص داده شده است.

 

ارز دیجیتال تتر نخستین و برترین استیبل کوین (Stablecoin) در بازار رمزارزها است و همان‌طور که از نامش پیدا است، قیمت آن همیشه ثابت است. تتر یک استیبل کوین دلاری بوده که یعنی قیمت این رمزارز با دلار آمریکا پیونده خورده و همیشه 1 تتر برابر با 1 دلار آمریکا ارزش و قیمت دارد.

 

تتر یکی از اصلی‌ترین ابزارهای انجام معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال است به همین دلیل، افزایش یا کاهش فعالیت سرمایه‌گذاران در بازار تتر پیامدهای مهمی را به‌همراه دارد که از طریق شاخص دامیننس تتر، این تحولات قابل ارزیابی و مشاهده هستند.

 

از این رو، تصمیم گرفتیم در این مقاله ابتدا بپردازیم که منظور از دامیننس تتر چیست و چه رابطه ای با بازار رمزارزها دارد و سپس نگاهی به رابطه دامیننس تتر و بیت کوین به‌عنوان رهبر ارزهای دیجیتال خواهیم انداخت.

 

دامیننس تتر چیست و تاثیر دامیننس تتر در بازار چگونه است؟

تاثیر دامیننس تتر در بازار

 

دامیننس (Dominance) در لغت به معنی «سلطه و تسلط» است. منظور از دامیننس تتر در واقع سهمی است که ارز دیجیتال تتر، از کل بازار رمزارزها به خود اختصاص داده است؛ یا به بیان دیگر، دامیننس تتر شاخصی است که نشان می‌دهد چند درصد از پول موجود در بازار رمزارزها به خرید تتر تعلق گرفته است. 

 

به این ترتیب، رقم دامیننس تتر از تقسیم مارکت کپ (Market Capitalization) یا همان ارزش بازار تتر بر مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال به‌دست می‌آید و هنگامی که تتر بیشتری در سطح بازارها خریداری می‌شود، دامیننس تتر رشد پیدا کرده و با فروش تتر توسط سرمایه‌گذاران، دچار کاهش می‌شود. 

 

نماد دامیننس تتر در تریدینگ ویو (TradingView) که یک مرجع جهانی برای ردیابی شاخص‌های اقتصادی و قیمت دارایی‌های قابل معامله در دنیا محسوب می‌شود، “USDT.D” است و شما می‌توانید با جست‌و‌جوی این عبارت در پلتفرم تریدینگ ویو، به تجزیه و تحلیل دامیننس تتر بپردازید. این شاخص برای ارز دیجیتال بیت کوین هم با نماد “BTC.D” نمایش داده می‌شود و دامیننس بیت کوین مانند تتر، سلطه این رمزارز و درصد سهم بازار آن در رمزارزها را نشان می‌دهد.

 

اما دامیننس تتر چگونه کار می کند و رابطه دامیننس تتر با بازار ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال تتر در سال 2015 توسط کمپانی تتر لیمیتد (Tether Limited) در هنگ‌کنگ راه‌اندازی شده است. کمپانی تتر به‌منظور حفظ اطمینان سرمایه‌گذاران خود، در بازه‌های روزانه، ماهانه و سه‌ماهه یک «گزارش ذخایر» به‌صورت عمومی منتشر می‌کند که در آن نشان می‌دهد به ازای هر واحد تتر در گردش در بازار رمزارزها، دلار آمریکا و چندین دارایی دیگر در ذخایر این کمپانی به‌عنوانه پشتوانه تتر USDT نگهداری شده است.

 

هدف از انجام این‌کار، پیروی از قوانین و مقررات جهانی و کشورها و از همه مهم‌تر، حفظ ثبات قیمت تتر و برابری همیشه آن با دلار آمریکا است. شاید اصلی‌ترین کاربرد تتر برای معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال، پوشش در برابر نوسانات شدید قیمت‌ها است که امروزه همه ما با آن‌ها آشنا هستیم. 

 

تقریباً در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا، اصلی‌ترین روش خرید رمزارز با پرداخت تتر صورت می‌گیرد و حتی قیمت تمامی رمزارزها، به تتر که همان دلار دیجیتال باشد نمایش داده می‌شوند. از این رو، یک سرمایه‌گذار با فروش ارزهای دیجیتال خود در یک صرافی، ارز دیجیتال تتر را دریافت می‌کند و هنگام خرید آن‌ها نیز راحت‌ترین راه، استفاده از تتر USDT است.

 

حال در صورتی که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران پیش‌بینی کنند قیمت بیت کوین یا به‌طور کل بازار ارز دیجیتال قرار است دچار کاهش شود، سریعاً موجودی ارزهای دیجیتال خود را فروخته و به تتر تبدیل می‌کنند که با این‌کار، در واقع ارز دیجیتال تتر را خریداری کرده‌اند و از نوسانات شدید قیمت‌ها در امان می‌مانند؛ چرا که قیمت هر 1 تتر همیشه ثابت و برابر با 1 دلار آمریکا است. سپس زمانی که اصطلاحاً بازار به آرامش رسید، می‌توانند با همان تترها ارزهای دیجیتال مد نظر خود را مجدداً خریداری کنند.

 

با توجه به این موضوع، می‌بینیم که خرید و فروش ارزهای دیجیتال با میزان پول موجود در بازار تتر یا همان دامیننس تتر در ارتباط است. حال می‌توان گفت که دامیننس تتر به دو دلیل می‌تواند رشد داشته باشد.

 

دلیل اول زمانی است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند مثلاً قیمت بیت کوین یا همه رمزارزها قرار است رشد کند و برای خرید ارز دیجیتال آماده می‌شوند. پس برای خرید تتر هجوم می‌آورند و پول بیشتری وارد این بازار می‌شود و سپس با رشد قیمت‌ها، تتر سرمایه‌گذاران به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تبدیل می‌شود تا بتوانند کسب سود کنند.

علت دوم هم همان سناریوی پوشش در برابر نوسانات بازار است که سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند ارزهای دیجیتال خود را بفروشند و به تتر تبدیل کنند؛ که مجدداً میزان سرمایه موجود در بازار تتر و دامیننس تتر را افزایش می‌دهد.

 

از همه این موارد، می‌توان به این نتیجه رسید که دامیننس تتر با قیمت ارزهای دیجیتال رابطه عکس دارد. یعنی زمانی که بازار و قیمت رمزارزها روندی صعودی را تجربه می‌کنند، پول از بازار تتر خارج شده و به سایر ارزهای دیجیتال تزریق می‌شود و نتیجه این مسئله، رشد قیمت رمزارزها و کاهش دامیننس تتر است.

 

به همین ترتیب، هنگامی که بازارها دچار ریزش می‌شوند، سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را فروخته و به تتر تبدیل می‌کنند که چیزی جز کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و افزایش دامیننس تتر را به‌همراه ندارد. بنابراین، تغییرات در نمودار دامیننس تتر می‌تواند دیدگاه خوبی در مورد عملکرد و جو کلی بازار رمزارزها به ما بدهد؛ به این شکل که کاهش دامیننس تتر، نشان از تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید ارز دیجیتال و رشد قیمت‌ها دارد و بالعکس رشد دامیننس تتر، فروش ارز دیجیتال و روند نزولی قیمت‌ها را سیگنال می‌دهد.

 

ناگفته نماند که تحلیل دامیننس تتر، طبیعتاً به دانش تکنیکال (Technical Analysis) و کسب تجربه در بازار رمزارزها نیاز دارد و در صورت تحلیل صحیح این شاخص، می‌توانید موقعیت‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری خوبی را برای خود ایجاد کنید. همچنین، تحلیل دامیننس تتر به‌تنهایی برای فعالیت در بازار رمزارزها کافی نیست و باید فاکتورهای مختلفی را اعم از تکنیکال و فاندامنتال در کنار آن در نظر گرفت.

 

آموزش دامیننس تتر

آموزش دامیننس تتر

 

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، نماد دامیننس تتر در تریدینگ ویو USDT.D است و شما با جست و جوی این عبارت به نمودار دامیننس تتر دسترسی پیدا می‌کنید. این شاخص یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال بازار ارز دیجیتال به‌ویژه بیت کوین به‌شمار می‌آید. 

 

با توجه به این‌که دامیننس تتر با قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها رابطه عکس دارد، هنگامی که این شاخص در حال رشد است و قیمت رمزارزها وارد روندی نزولی شده‌اند، می‌تواند به این معنی باشد که جو فعلی بازار منفی بوده و سرمایه‌گذاران در برابر عملکرد قیمت ارزها، دیدگاهی نزولی دارند و مایل به فروش دارایی‌های خود هستند. 

 

از این رو شما هم با توجه به بازه‌های زمانی مشخص‌کرده برای معاملات خود، بهتر است برای فروش ارزهای خود اقدام کنید. سپس هنگامی که روندهای مذکور در حال تغییر بودند، مجدداً به خرید ارز روی آورید و اصطلاحاً به بازار وارد شوید.

 

اما در شرایط عکس یعنی زمانی که قیمت ارزهای دیجیتال رو به رشد بودند و دامیننس تتر یک حرکت نزولی را آغاز کرده، می‌تواند نشان‌دهنده یک جو و ذهنیت مثبت میان سرمایه‌گذاران بازار باشد که مشغول خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند. 

 

در این شرایط، بهتر است شما هم با توجه به استراتژی و سبک معامله‌گری و سرمایه‌گذاری خود، برای خرید ارز اقدام کنید. البته از جایی که بیت کوین به‌عنوان رهبر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، تمامی روندهای مذکور اغلب ابتدا برای این رمزارز و سپس سایر ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شوند. 

 

با این وجود شرایطی هم وجود دارد که طی آن، می‌بینیم هم در نمودار دامیننس تتر و هم قیمت بیت کوین وضعیت نزولی است. در این‌جا تحلیل فاندامنتال کمک زیادی به شما خواهد کرد، چرا که در صورتی که این کاهش‌ها به‌دلیل یک بحران جهانی و بین‌المللی نباشند، احتمالاً می‌بینیم که قیمت ارزهای دیجیتال به‌غیر از بیت کوین یا همان آلت کوین‌ها شروع به رشد کنند. به این ترتیب پیشنهاد می‌شود در چنین شرایطی، به خرید آلت کوین‌های محبوب خود بپردازید.

 

در آخر هم در رابطه با تحلیل نمودار دامیننس تتر، باید بدانید که این تحلیل‌‌ها به کسب تجربه و دانش کافی نیاز دارد و نمی‌توان خیلی سریع و صرفاً با مطالعه این مقاله به نتیجه دقیقی از تحلیل دامیننس تتر رسید. به‌علاوه، در نظر داشته باشید که در بازارهای مالی هیچ مسئله‌ای همیشه به‌طور قطعی تکرار نمی‌شود و قابل تحلیل نیست. پس صبر و شکیبایی و کسب دانش کافی را برای تحلیل ارزهای دیجیتال، در دستور کار خود قرار دهید.

 

رابطه دامیننس تتر و بیت کوین چگونه است؟

رابطه دامیننس تتر و بیت کوین

 

ارز دیجیتال بیت کوین اولین و برترین رمزارز دنیا است و تغییرات قیمت بیت کوین، تاثیر زیادی بر سایر ارزهای دیجیتال می‌گذارد. ارز دیجیتال تتر USDT هم محبوب‌ترین استیبل کوین در بازار رمزارزها است و بخش بسیار بزرگی از خرید و فروش رمزارزها در سراسر دنیا، از طریق تتر صورت می‌گیرد. 

 

در بالا گفتیم که شاخص دامیننس تتر با کل بازار رمزارزها به‌ویژه قیمت بیت کوین رابطه معکوس دارد. به همین دلیل، از جایی که بیت کوین و تتر به‌نوعی دو ستون مهم در اکوسیستم رمزارزها محسوب می‌شوند، تغییرات آن‌ها نیز گریبان کل بازار را می‌گیرد.

 

حتماً دقت کرده‌اید که قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال، با عبارت “BTC/USDT” یعنی «قیمت بیت کوین به تتر» نمایش داده می‌شود. البته که این شرایط برای سایر رمزارزها نیز صدق می‌کند. این یعنی که بیت کوین و تتر اصطلاحاً یک جفت‌ارز هستند و هنگامی که شما بیت کوین خود را می‌فروشید، سرمایه شما به تتر تبدیل می‌شود. همچنین، هزینه خرید بیت کوین به‌ویژه در صرافی‌های خارجی نیز، با ارز دیجیتال تتر پرداخت می‌شود.

 

حال تصور کنید که وضعیت بیت کوین در نمودار قیمت آن نزولی دیده می‌شود و جوی منفی در بازار ارز دیجیتال وجود دارد. از این رو، اکثر فعالان بازار بیت کوین‌های خود را فروخته و در ازای آن تتر دریافت می‌کنند. به این ترتیب، پول بیشتری وارد بازار تتر می‌شود و در نتیجه دامیننس تتر که نشان‌دهنده این آمار است، رشد پیدا خواهد کرد.

 

وضعیت بیت کوین

 

همچنین، در شرایطی که بازار ارز دیجیتال رو به رشد بوده و هیجانات مثبتی را تجربه می‌کند، سرمایه‌گذاران برای خرید بیت کوین به بازارها هجوم آورده و تترهای خود را به بیت کوین تبدیل می‌کنند. نتیجه چنین شرایطی هم خروج پول از بازار تتر، کاهش دامیننس تتر و در نهایت، رشد قیمت بیت کوین است. 

 

به این ترتیب، می‌توان گفت که رابطه دامیننس تتر و قیمت بیت کوین معکوس است. همان‌طور که در تصویر بالا نیز پیدا است، قیمت بیت کوین به رنگ نارنجی، روندی کاملاً عکس شاخص دامیننس تتر به رنگ آبی دارد. پس رشد قیمت بیت کوین، کاهش در دامیننس تتر را به همراه داشته و رشد دامیننس تتر، منجر به پایین‌آمدن قیمت بیت کوین می‌شود.

 

در نهایت باید گفت ارز دیجیتال تتر USDT، محبوب‌ترین و برترین استیبل کوین در بازار رمزارزها بوده و تا سال 2024، علی‌رغم تمام سخت‌گیری‌ها و موشکافی‌های قضایی علیه این کمپانی، توانسته این جایگاه را برای خود حفظ کند. تتر پرکاربردترین ابزار خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است و از این رو، دامیننس تتر با نماد USDT.D که میزان پول موجود در بازار تتر را نشان می‌دهد، به شاخص مهمی برای تحلیل قیمت‌ها تبدیل شده است.

 

دامیننس تتر در واقع سلطه تتر و سهم این رمزارز در کل بازار رمزارزها را نمایش می‌دهد و همیشه رابطه معکوس با قیمت بیت کوین و عملکرد کلی بازار داشته است. به‌خاطر داشته باشید که تحلیل دامیننس تتر، نیاز به تجربه و دانش کافی در زمینه تحلیل تکنیکال داشته و باید در کنار دیگر شاخص‌ها و تحلیل‌های ویژه بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×