» اخبار » اخبار اقتصادی و بازرگانی » نکات مهم فاکتور خرید طلا چیست؟ بخش های اصلی فاکتور طلا
اخبار اقتصادی و بازرگانی

نکات مهم فاکتور خرید طلا چیست؟ بخش های اصلی فاکتور طلا

1403/03/13 0042

 

فاکتور طلا درواقع سند خرید طلا است که شامل بخش های مختلفی می شود. در این فاکتور مشخصاتی راجع به عیار، اندازه، مدل، وزن، قیمت و … طلا درج می گردد که اصالت محصول خریداری شده را تایید می کند. داشتن اطلاعات کافی درباره بخش های اصلی فاکتور طلا و جواهرات، به شما کمک می کند در زمان خرید و حتی فروش طلا، دچار مشکلات و دردسرهای مختلف نشوید. 

 

طلاسی به عنوان یکی از بهترین پلتفرم های خرید و فروش آنلاین طلا، انواع طلا را با فاکتور رسمی عرضه می کند. در صورتی که به دنبال خرید طلای اصلی و باکیفیت برای استفاده زینتی یا سرمایه گذاری هستید، به سایت طلاسی مراجعه کنید. 

 

فاکتور طلا چیست و چه اهمیتی دارد؟

فاکتور طلا یک سند مالکیت معتبر برای زیورآلات و مصنوعات طلا است. صدور این فاکتور به منزله تضمین اصالت محصول و تعیین صاحب آن صورت می گیرد. این فاکتور از آن جهت اهمیت زیادی دارد که طبق قانون فروش طلای بدون فاکتور مجاز نیست. 

درواقع فاکتور نشان دهنده این موضوع می باشد که طلای مورد نظر سرقتی نیست. خریدار می-تواند طلای مورد نظر را بدون نگرانی بابت دردسرها و مشکلات مختلف ناشی از تقلبی بودن طلا، از فروشنده خریداری کند. 

 

بخش های مهم فاکتور طلا

هر فاکتوری که برای خرید و فروش طلا صادر می شود، حاوی اطلاعات بسیار مهمی است. این اطلاعات شامل مشخصات خریدار و فروشنده و مشخصات طلای مورد نظر است. همین اطلاعات به عنوان مرجع در زمان بروز اختلافات بین خریدار و فروشنده در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این، با کمک آنها می توان میزان سود و زیان را در طی زمان محاسبه کرد. 

هر فاکتور طلا و جواهر بخش های مهمی دارد که به شرح زیر است:

 

* سربرگ

برای درج مشخصات فروشنده بخشی به عنوان سربرگ فاکتور در نظر گرفته شده است. در این قسمت نام فروشگاه یا همان طلافروشی، آدرس، تلفن، شماره جواز کسب، شماره سریال فاکتور و … نوشته شده است. توجه داشته باشید در زمان خرید طلا باید شماره سریال مندرج روی سربرگ با شماره سریال فاکتور مشتری یکسان و مشابه باشد. 

 

* اطلاعات هویتی خریدار

در بخش دیگر فاکتور طلا، اطلاعات هویتی خریدار نوشته می شود. در این قسمت مشخصاتی همچون نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس، شماره تلفن و … باید درج شود. اگر قصد خرید طلا را دارید، توجه داشته باشید این بخش از فاکتور با دقت و به درستی تکمیل شود. زیرا شما به عنوان صاحب طلا شناخته می شوید و اگر نام یا هرکدام از اطلاعات شما اشتباه نوشته شده باشد، در آینده و در زمان فروش با مشکل مواجه خواهید شد. 

 

* مشخصات و اطلاعات طلا

یکی دیگر از مهمترین بخش های فاکتور طلا، بخش مربوط به اطلاعات طلا است. در این قسمت اطلاعات مختلفی از طلای مورد نظر درج می شود که عبارتند از عیار طلا، وزن طلا، طرح و مدل طلا، نوع طلا، نام طلا به صورت کامل و … . 

همانطور که می دانید انواع مختلفی از زیورآلات طلا وجود دارد که هر کدام از ویژگی هایی برخوردارند. بدین ترتیب باید با ذکر جزییات و به صورت دقیق، نام محصول خریداری شده در این قسمت از فاکتور نوشته شود. برای مثال اگر قطعه طلای مورد نظر یک انگشتر است، باید مدل آن که حلقه یا دارای نگین و … است، درج گردد. یا اینکه اگر چند قطعه طلا مشابه با یکدیگر خرید و فروش می شوند، باید نام و وزن آنها به صورت جداگانه ثبت شود. 

 

* مالیات

براساس قوانین و مقررات، مقدار مشخصی مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید طلا محاسبه می-شود. این مبلغ که باید توسط مشتری پرداخت گردد، بخش دیگری از فاکتور طلا را به خود اختصاص داده است. در این قسمت نرخ مالیات 9 درصدی که روی اجرت ساخت محاسبه شده است، ثبت می گردد.  

البته برخی از طلافروشان مقدار مالیات را با توجه به ارزش کل فاکتور محاسبه می کنند. یعنی پس از جمع مبالغ مختلف مانند ارزش طلا با توجه به عیار و وزن، اجرت ساخت و سود خود، مالیات را روی عدد نهایی اعمال می کنند. 

 

* کارمزد یا اجرت ساخت

همانطور که می دانید طلای نو دارای اجرت ساخت است. یعنی مبلغی را به عنوان هزینه طراحی و تولید آن در نظر می گیرند. یکی دیگر از نکات مهم فاکتور طلا، درج مقدار دقیق کارمزد طلا است. نرخ اجرت با توجه به نوع طلا متفاوت است. 

برخی از زیورآلات طلا طی فرآیند ساده تری تولید شده و از نرخ کارمزد کمتری برخوردارند. در مقابل به بعضی از طلا و جواهرات به خاطر پیچیدگی های مراحل تولید، کارمزد بیشتری تعلق می گیرد. معمولا برای تعیین مقدار کارمزد، درصدی از ارزش طلا را در نظر می گیرند. برای مثال اجرت ساخت برای هر گرم طلای 18 عیار، 3 یا 5 درصد است.

 

اگر قصد دارید دارایی خود را به طلا تبدیل کرده و بدین صورت آن را حفظ کنید یا سودی از خرید آن بدست آورید، مراجعه به سایت طلاسی بهترین گزینه است. طلاسی بستری مناسب جهت ورود به بازار طلا را فراهم کرده است. می توانید برای خرید طلای خام و بدون اجرت از پلتفرم طلاسی استفاده کنید.

 

* ارزش و قیمت طلا

در این قسمت از فاکتور مصنوعات طلا، قیمت به روز و لحظه ای این فلز گرانبها نوشته می شود. این قیمت با توجه به وزن و عیار بوده و معادل یک گرم طلای 18 عیار بدون اجرت و مالیات است. 

درواقع در این قسمت نرخ لحظه ای طلا را که حتما در تابلوهای نصب شده در طلا فروشی ها دیده اید، نوشته می شود. برخی از طلافروشان نیز ممکن است در این قسمت، مظنه طلا را درج کنند. مظنه طلا درواقع قیمت یک مثقال طلای 17 عیار یا همان 750 است. 

 

* سود فروشنده

سود فروشنده یا همان سود تک فروشی، مورد دیگری است که در فاکتور طلا نوشته می شود. مقدار این سود 7 درصد است که امکان دارد برخی از طلافروشان نرخ آن را کمتر از 7 درصد محاسبه کنند. 

 

* متعلقات

انواع مختلفی از زیورآلات طلا در بازار موجود است. برخی از این مصنوعات فقط از طلا ساخته شده و برخی دیگر دارای نگین ها و سنگ های قیمتی هستند. درصورتی که طلای مورد نظر برای معامله، دارای متعلقاتی مانند نگین باشد، باید اطلاعات دقیق آن در فاکتور درج گردد. در این بخش از فاکتور خرید طلا، نوع و مدل، اندازه، وزن، رنگ، ارزش و قیمت و … متعلقات نوشته می شود. 

 

* قیمت نهایی

از دیگر بخش های مهم و اصلی فاکتور طلا، قیمت نهایی است. در این قسمت قیمت نهایی که باید مشتری آن را پرداخت کند، درج می گردد. این قیمت حاصل جمع ارزش طلا براساس وزن و عیار به صورت لحظه ای، اجرت ساخت، سود فروشنده، مالیات و ارزش متعلقات است. قیمت دقیق محصول باید به صورت عددی و حروفی در این قسمت فاکتور توسط فروشنده ثبت شود. 

 

* امضا و مهر فروشنده

قسمت انتهایی فاکتور طلا نیز به امضا و مهر فروشنده اختصاص یافته است. باید این نکته را بدانید که طلا بدون فاکتور مهر دار و امضا شده اعتباری ندارد. 

 

بهترین مرکز خرید طلا با فاکتور معتبر

فاکتور طلا از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است. فاکتور به عنوان سند مالکیت طلا شناخته می شود و باید به درستی و با دقت زیاد تکمیل و صادر گردد. توصیه می کنیم در زمان خرید طلا و جواهرات، حتما فاکتور آن را بررسی کرده تا از صحت اطلاعات مندرج در آن اطمینان پیدا کنید.

 

اگر دغدغه خرید طلا با فاکتور رسمی و معتبر را دارید، به طلاسی مراجعه کنید. سایت خرید و فروش آنلاین طلاسی، انواع طلا را با فاکتور خرید و تضمین کیفیت و اصالت ارائه می دهد. 

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×