» سلامت و بهداشت » آزمایش ها و تجهیزات پزشکی » همه چیز درباره الاستوگرافی؛ روشی نوین برای تشخیص بیماری کبد
آزمایش ها و تجهیزات پزشکی

همه چیز درباره الاستوگرافی؛ روشی نوین برای تشخیص بیماری کبد

1403/04/10 0030

 

آزمایش الاستوگرافی چیست؟

الاستوگرافی (El الاستوگرافی) نوعی تصویربرداری است که برای بررسی سفتی ارگان های بدن استفاده می شود. سفت شدن غیرعادی بافت ها می تواند نشانه بیماری، به خصوص در کبد باشد. الاستوگرافی اغلب برای بررسی سفتی کبد کاربرد دارد. سفتی کبد نشانه بافت اسکاری (فیبروز) ناشی از بیماری کبد است. فیبروز کبد زمانی ایجاد می شود که بیماری های خاص به مرور زمان به کبد آسیب می زنند. هنگامی که کبد سعی در بهبودی دارد، بافت اسکاری بیشتری تشکیل می دهد. بسیاری از شرایطی که باعث آسیب مداوم یا مکرر کبد می شوند می توانند منجر به فیبروز کبد شوند.

 

نام کامل الاستوگرافی

• آزمایش الاستوگرافی (Elastography)

 

نام های دیگر الاستوگرافی

• الاستوگرافی کبد

• الاستوگرافی گذرا

• فیبروسکن

• الاستوگرافی MR

 

نحوه انجام الاستوگرافی

نحوه انجام الاستوگرافی به نوع آن بستگی دارد ، مراحل الاستوگرافی گذرا (ترانزینت) که تنها چند دقیقه طول می کشد، عبارتند از:

1. رادیولوژیست برای کاهش اصطکاک، ژل شفاف بر پایه آب را روی پوست شما اعمال می کند.

2. رادیولوژیست کاوشگر دستی (ترانسدیوسر) را روی پوست شما حرکت می دهد تا اندام مورد نظر را پیدا کند.

3. کاوشگر، لرزش های بدون درد و با فرکانس پایین را به بدن ارسال می کند.

4. لرزش ها به اندام برخورد کرده و برمی گردند و اطلاعات را به کامپیوتر ارسال می کنند.

5. کامپیوتر اطلاعات را به تصویری از اندام تبدیل می کند.

6. رادیولوژیست می تواند اندازه، شکل و قوام اندام را ببیند، از جمله سفتی یا اینکه آیا اندام پر از مایع است.

 

الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRE) معمولا پنج دقیقه طول می کشد، اما اگر MRI کامل انجام دهید، زمان بیشتری (حدود 45 دقیقه) طول خواهد کشید. در طی یک MRE، پزشک شما:

1. به شما کمک می کند روی یک میز دراز بکشید، که ممکن است دارای تسمه هایی باشد که به شما کمک می کند بی حرکت بمانید.

2. یک دستگاه کوچک (درایور) را در سمت راست پایین قفسه سینه شما قرار می دهد (برای MRE کبد).

3. دستگاه های ارسال و دریافت امواج رادیویی را در نزدیکی راننده روی پوست قرار می دهد.

4. کنتراست (گادولینیم) را به یک خط IV که در دست شما قرار داده شده تزریق می کند (اگر MRI با کنتراست انجام می دهید).

5. به شما کمک می کند تا وارد واحد MRI، یک دستگاه لوله مانند شوید.

6. در نزدیکی کامپیوتر خارج از واحد MRI می ماند.

7. از شما می‌خواهد نفس خود را برای چند لحظه حبس کنید زیرا راننده لرزش‌های کوچکی را به سمت کبد شما هدایت می‌کند تا از آن عکس بگیرید.

 

آزمایش الاستوگرافی, سونوگرافی الاستوگرافی

 

خطرات و عوارض انجام الاستوگرافی

الاستوگرافی به طور کلی یک روش ایمن و بدون درد است. با این حال، مانند هر روش پزشکی، خطرات و عوارض جانبی کمی نیز وجود دارد.

درد یا ناراحتی خفیف: ممکن است در حین یا بعد از آزمایش، در ناحیه ای که آزمایش انجام شده است، درد یا ناراحتی خفیف احساس کنید. این درد معمولاً کوتاه مدت است و به سرعت از بین می رود.

کبودی یا خونریزی: در محل تزریق ماده حاجب (در صورت انجام MRE با ماده حاجب) ممکن است کبودی یا خونریزی خفیف ایجاد شود.

واکنش آلرژیک: در موارد نادر، ممکن است به ماده حاجب مورد استفاده در MRE واکنش آلرژیک نشان دهید. علائم واکنش آلرژیک می تواند شامل بثورات، خارش، تورم صورت یا تنگی نفس باشد.

 قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی: میدان مغناطیسی مورد استفاده در MRI می تواند برای برخی افراد، مانند افرادی که ایمپلنت های فلزی خاصی دارند، خطرناک باشد.

قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی: MRE افراد را در معرض مقدار کمی امواج رادیویی قرار می دهد. خطرات سلامتی درازمدت قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی ناشناخته است.

  

زمان و شرایط انجام الاستوگرافی

آماده سازی برای الاستوگرافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 غذا: قبل از انجام آزمایش از خوردن یا نوشیدن مواد قندی زیاد خودداری کنید. محصولات قندی می توانند بر سفتی کبد تأثیر بگذارند. دستورالعمل های ناشتا ممکن است متفاوت باشد، بنابراین از ارائه دهنده خود بپرسید که آیا باید قبل از آزمایش (و برای چه مدت) خوردن و آشامیدن را متوقف کنید.

 لباس: روز آزمایش جواهرات و لوازم خود را در خانه بگذارید. این شامل حلقه ازدواج، ساعت، سنجاق سر، سمعک و کارهای دندانپزشکی متحرک است. لباس های گشاد بپوشید. ممکن است مجبور شوید برای این عمل لباس پزشکی بپوشید.

 فلز: اگر فلزی در بدن خود دارید، از جمله ترکش، گلوله، دفیبریلاتورهای قلبی قدیمی یا پیس میکرها ، به رادیولوژیست اطلاع دهید . فلز می تواند با میدان مغناطیسی واحد MRI تداخل ایجاد کند.

 بارداری: اگر باردار هستید حتما به پزشک و رادیولوژیست خود اطلاع دهید . الاستوگرافی به طور کلی در دوران بارداری بی خطر است، اما زنان باردار باید در سه ماهه اول از MRI ​​اجتناب کنند، مگر اینکه فواید آن بیشتر از خطرات باشد.

 

الاستوگرافی در چه مواردی تجویز می‌شود؟

شایع ترین دلیل الاستوگرافی بررسی کبد برای فیبروز است که در مراحل اولیه اتفاق می افتد و ممکن است به مرحله آخر یا سیروز کبد شما پیش رود.پزشک شما ممکن است الاستوگرافی را در صورت داشتن عوامل خطر، علائم یا علائم سیروز تجویز کند. فیبروز می‌تواند میزان جریان خونی را که از کبد شما عبور می‌کند کاهش دهد و باعث می‌شود که خون به مرور زمان پشت کبد شما به عقب برگردد. در صورت عدم درمان، فیبروز کبدی می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند:

• سیروز

• سرطان کبد 

• نارسایی کبد 

• خونریزی گوارشی

الاستوگرافی کبد می تواند به پزشک در ارائه توصیه های درمانی برای فیبروز کبد کمک کند. آنها همچنین می توانند از این آزمایش برای نظارت بر پاسخ کبد شما به درمان و پیش بینی عوارض بیماری کبدی مانند تجمع چربی استفاده کنند.

 

داروها و عوامل مداخله گر برای انجام آزمایش الاستوگرافی

داروهای رقیق کننده خون: اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین استفاده می کنید، باید قبل از انجام الاستوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): اگر از NSAID ها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده می کنید، باید قبل از انجام الاستوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

مکمل های گیاهی و ویتامین ها: برخی از مکمل های گیاهی و ویتامین ها می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. قبل از انجام الاستوگرافی، در مورد تمام مکمل های گیاهی و ویتامین هایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

• بارداری: اگر باردار هستید یا ممکن است باردار باشید، باید قبل از انجام الاستوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید. امواج صوتی و امواج رادیویی مورد استفاده در الاستوگرافی ممکن است برای جنین مضر باشد.

ایمپلنت های فلزی: اگر ایمپلنت فلزی دارید، باید قبل از انجام الاستوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید. میدان مغناطیسی مورد استفاده در MRE می تواند برای برخی افراد، مانند افرادی که ایمپلنت های فلزی خاصی دارند، خطرناک باشد.

کلستروفوبیا: اگر کلاستروفوبیا دارید، باید قبل از انجام MRE به پزشک خود اطلاع دهید. MRE در یک فضای کوچک و بسته انجام می شود که ممکن است برای افراد مبتلا به کلاستروفوبیا ناراحت کننده باشد.

مهم است که قبل از انجام الاستوگرافی با پزشک خود در مورد تمام داروها و مکمل های گیاهی و ویتامین هایی که مصرف می کنید و همچنین در مورد هر گونه شرایط پزشکی که دارید، صحبت کنید. پزشک شما می تواند به شما بگوید که آیا الاستوگرافی برای شما بی خطر است یا خیر و در صورت لزوم چه اقدامات احتیاطی را باید انجام دهید.

 

تفسیر آزمایش الاستوگرافی

• اگر امتیاز فیبروز شما F0 یا F1 باشد، کبد شما سالم است و نیازی به آزمایش یا درمان بیشتر نیست.

• اگر امتیاز فیبروز شما F2 باشد، ممکن است فیبروز خفیف کبد داشته باشید. پزشک شما ممکن است آزمایشات یا غربالگری های بیشتری را برای نظارت بر وضعیت شما توصیه کند.

• اگر امتیاز فیبروز شما F3 باشد، ممکن است فیبروز شدید کبد داشته باشید. پزشک شما آزمایشات بیشتری را برای تعیین علت فیبروز و شروع درمان انجام می دهد.

• اگر امتیاز فیبروز شما F4 باشد، سیروز کبدی دارید. سیروز یک بیماری جدی است که هیچ درمانی ندارد، اما با درمان می توان آن را کنترل کرد.

 

مقادیر نرمال الاستوگرافی

الاستوگرافی شما تصویری از کبد شما تولید می کند. تصویر سطح سفتی را به رادیولوژیست نشان می دهد که نشان دهنده جای زخم است. سطح اسکار از خفیف تا پیشرفته متغیر است:

• F0 تا F1: بدون زخم یا خفیف

• F2: جای زخم متوسط

• F3: جای زخم شدید

• F4: اسکار پیشرفته (سیروز)

 

سوالات رایج در رابطه با آزمایش الاستوگرافی

1. چه زمانی از نتایج الاستوگرافی مطلع خواهم شد؟

رادیولوژیست نتایج الاستوگرافی شما را در عرض چند روز پس از اسکن تعیین می کند. آنها در صورت لزوم نتایج را با سایر ارائه دهندگان ارجاع کننده به اشتراک خواهند گذاشت. یکی از ارائه دهندگان به شما اطلاع می دهد که نتایج را بررسی کرده و به سوالات خود پاسخ دهید.

 

2. الاستوگرافی کبد چقدر دقیق است؟

در حالی که تحقیقات متفاوت است، اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی موافق هستند که الاستوگرافی می تواند فیبروز کبد را به طور دقیق تشخیص دهد. بسیاری از ارائه دهندگان از الاستوگرافی برای تشخیص این بیماری استفاده می کنند. مهمتر از آن، برای نظارت بر پیشرفت بیماری در طول زمان استفاده می شود.

 

3. چه کسانی باید الاستوگرافی انجام دهند؟

افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی هستند، مانند افرادی که سابقه خانوادگی بیماری کبد، سوء مصرف الکل یا هپاتیت دارند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای انجام الاستوگرافی باشند.

 

نکات مهم دیگری که باقی مانده است و باید بدانید

• الاستوگرافی جایگزینی برای بیوپسی کبد نیست. بیوپسی کبد تنها راه قطعی برای تشخیص فیبروز یا سیروز کبد است. با این حال، الاستوگرافی می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری برای کمک به شناسایی افرادی که ممکن است نیاز به بیوپسی کبد داشته باشند، استفاده شود.

• الاستوگرافی همیشه دقیق نیست. در برخی موارد، نتایج الاستوگرافی ممکن است نادرست باشد. این امر می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله چاقی، التهاب کبد و تومورهای کبدی باشد.

• الاستوگرافی در همه جا به طور یکسان در دسترس نیست. در دسترس بودن الاستوگرافی ممکن است در محل زندگی شما متفاوت باشد.

 

تذکر مهم

از اطلاعات موجود در این مقاله نباید به عنوان جایگزین نظر حرفه ای پزشک استفاده شود. اگر در مورد سلامتی خود سوالی دارید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

 

گردآوری: بخش سلامت موزستان 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×