» قیمتها در بازار » سرمایه های دیجیتالی » همه چیز درباره کاوشگر بلاک چین و کاربردهای آن (Blockchain Explorer)
سرمایه های دیجیتالی

همه چیز درباره کاوشگر بلاک چین و کاربردهای آن (Blockchain Explorer)

1403/03/06 1043

کاوشگر بلاک چین ابزاری است که به شما امکان می دهد اطلاعات موجود در بلاک چین را مشاهده و جستجو کنید. بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است که سابقه تمام معاملات را در یک شبکه خاص ثبت می کند. در این مقاله از موزستان به طور کامل به معرفی کاوشگر بلاک چین، نحوه استفاده از آن و مزایای استفاده از آن خواهیم پرداخت.

 

کاوشگر بلاک چین؛ کلید ورود به دنیای رمزنگاری 

کاوشگران بلاک چین جزء جدایی ناپذیر صنعت بلاکچین و ارزهای دیجیتال هستند و ابزاری مهم برای مشاهده اطلاعات لحظه‌ای و تاریخی تراکنش‌ها و بلوک‌های ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

• تاریخچه تراکنش یک آدرس خاص

• تعداد تأییدیه‌های یک تراکنش

• موجودی فعلی یک آدرس

از کاوشگران بلاک چین به طور معمول توسط کاربران مبتدی و باتجربه ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. برای تازه‌کاران، کاوشگران بلاک چین روشی ساده برای مشاهده و ردیابی تراکنش‌های خود و درک نحوه عملکرد بلاکچین ارائه می‌دهند. از طرف دیگر، کاربران باتجربه‌تر می‌توانند از آن‌ها برای نظارت بر سلامت شبکه بلاکچین و تجزیه و تحلیل روند بازار و آدرس‌های مهم کیف پول استفاده کنند.

 

در حال حاضر، ده‌ها کاوشگر بلاک چین مختلف در حال فعالیت هستند، از جمله گزینه‌های متعدد برای یک بلاکچین خاص. علاوه بر این، کاوشگران بلاک چین چند زنجیره‌ای وجود دارند که چندین بلاکچین مختلف را روی یک پلتفرم ردیابی می‌کنند. خوشبختانه، اکثر آن‌ها به روشی بسیار مشابه عمل می‌کنند، هنگامی که نحوه استفاده از یکی را بدانید، استفاده از بقیه معمولاً آسان است.

 

در اینجا، به چگونگی استفاده از یک کاوشگر بلاک چین برای دسترسی به داده‌های جالب و بالقوه مفید در مورد بلاکچین‌های منتخب خود می‌پردازیم. اکثر نمونه‌های نشان داده شده در زیر برای BscScan.com هستند، اما این فرآیند معمولاً برای سایر کاوشگران بلاک چین نیز مشابه است.

 

کاوشگر بلاک چین چیست, بهترین کاوشگرهای بلاک چین

 

کاوشگر بلاک چین چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، کاوشگران بلاک چین به شما این امکان را می دهند تا به سرعت محتویات بلوک ها را در لحظه ای که روی یک بلاک چین ظاهر می شوند، بررسی کنید. این ابزارها به شما امکان می دهند تا یک بلاک چین را تقریباً به همان شکلی که یک پایگاه داده آنلاین ساده را جستجو می کنید، جستجو کنید و یک نمایش بصری ساده از محتوای بلوک، جزئیات تراکنش، فعالیت آدرس و موارد دیگر را ارائه دهید.

 

آنها ابزارهای قدرتمندی هستند که به شما امکان دسترسی به طیف وسیعی از داده های بلادرنگ و تاریخی در مورد یک بلاک چین را می دهند، از جمله پارامترهای عملیاتی فعلی – مانند ارتفاع بلوک، سختی، تراکم و متوسط کارمزد تراکنش، و همچنین طیف وسیعی از بینش های دقیق در مورد تراکنش ها.

 

در حال حاضر بیش از 50 کاوشگر بلاک چین مختلف در حال فعالیت هستند، اما برخی از محبوب ترین آنها در حال حاضر عبارتند از:

• اتریوم: Etherscan

• زنجیره بایننس (BNB Chain): BscScan

• سولانا: Solana Explorer (بتا) یا SolanaFM

• بهمن (Avalanche): Avalanche Explorer

• ترون (TRON): TRONScan

• پالیگان (Polygon): Polygonscan

• چند زنجیره ای: Blockchair

 

بسیاری از افراد از کاوشگران بلاک چین برای پیگیری فعالیت درون زنجیره ای خود و درک بهتر نحوه عملکرد بلاکچین های مورد علاقه شان استفاده می کنند. اما برخی از آنها برای جمع آوری اطلاعات حیاتی و شناسایی روندهایی استفاده می کنند که می تواند برای مدیریت ریسک، بهبود سودآوری معاملات و شناسایی زودهنگام فرصت ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

با این حال، همه کاوشگران بلاک چین به طور یکسان ساخته نشده اند. مهم است که چندین گزینه را امتحان کنید تا گزینه ای را پیدا کنید که داده ها و ویژگی های مورد نیاز شما را ارائه دهد.

 

 

چگونه از یک کاوشگر بلاک چین استفاده کنیم؟

با وجود اینکه ده ها کاوشگر بلاک چین در حال فعالیت هستند، اکثر آنها به روشی بسیار مشابه (یا حتی یکسان) عمل می کنند، این امر پرش از پلتفرم به پلتفرم دیگر را آسان می کند. در اینجا، ما یک نمای کلی در مورد نحوه استفاده از یک کاوشگر بلاک چین ارائه می دهیم.

 

بررسی موجودی و فعالیت یک آدرس

کاوشگران بلاک چین برای بررسی سریع موجودی و فعالیت های اخیر آدرس های خاص مفید هستند. آنها به شما امکان می دهند یک آدرس را وارد کنید و به سرعت موجودی و دارایی های فعلی آن را بالا بیاورید، از جمله کوین ها، توکن های مثلی (Fungible Tokens) و توکن های غیر مثلی (NFT).

 

در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

گام 1: آدرس را در نوار جستجوی اصلی جایگذاری کنید و Enter را بزنید.

 

گام 2: این کار نمای کلی از آدرس شامل موجودی فعلی، تراکنش های اخیر و جزئیات موجودی توکن های آن را بارگذاری می کند.

 

گام 3: از اینجا، می توانید روی نماد کیف پول کلیک کنید تا نمای کلی دقیقی از موجودی توکن های آدرس را مشاهده کنید یا به پایین اسکرول کنید تا تاریخچه تراکنش های اخیر آن را ببینید.

 

این کار برای پیگیری موجودی توکن های شما و شناسایی هر گونه ایردراپی (Airdrop) که ممکن است دریافت کرده باشید، مفید است. در حالی که اکثر کاوشگران بلاک چین به شما امکان صادرات یک فایل .csv برای تمام تراکنش های خود را می دهند، از جمله تاریخ، توکن تراکنش شده و ارزش آن در زمان تراکنش. این می تواند هنگام تکمیل اظهارنامه مالیاتی شما بسیار مفید باشد.

 

علاوه بر بررسی موجودی توکن های معمولی یک آدرس، شما همچنین می توانید با اسکرول ساده در منوی کشویی “توکن:” ببینید که کدام توکن های غیر مثلی (NFT) (در صورت وجود) یک آدرس در اختیار دارد. NFT ها معمولاً در انتهای لیست قرار می گیرند.

 

متأسفانه، اکثر کاوشگران بلاک چین آثار هنری یا سایر داده های تصویری/صوتی/تعاملی مرتبط با NFT را نشان نمی دهند. بهتر است برای این منظور از یک بازار NFT مانند OpenSea یا Rarible استفاده کنید. 

 

کاوشگر بلاک چین چیست, بهترین کاوشگرهای بلاک چین

 

جستجوی تراکنش های بلاک چین

بلوک ها فهرستی از تراکنش هایی را که در بلاک چین تأیید شده اند را در خود جای می دهند. کاوشگران بلاک چین به شما این امکان را می دهند تا به راحتی محتویات یک بلوک را بررسی کنید تا ببینید چه تراکنش هایی را در خود جای داده است و همچنین چه کسی آن بلوک را استخراج (یا تأیید) کرده است.

 

این می تواند به افرادی که به دنبال شناسایی شرکت کنندگان در یک تراکنش خاص، بررسی میزان پرداختی آن ها برای کارمزد یا در برخی موارد، بررسی دلایل طولانی شدن تأیید (یا عدم موفقیت) آن هستند، کمک کند.

 

جستجوی یک تراکنش خاص به سادگی جستجوی یک آدرس است:

گام 1: هش تراکنش را کپی و در نوار جستجوی اصلی کاوشگر بلاک چین انتخابی خود جایگذاری کنید.

 

گام 2: دکمه “Enter” را فشار دهید یا روی دکمه “جستجو” کلیک کنید.

 

گام 3: اطلاعات خاص تراکنش باید در صفحه نمایش داده شود، از جمله هش تراکنش، شماره بلوک، برچسب زمانی (Timestamp)، آدرس ورودی و خروجی، مقدار انتقال یافته و کارمزد تراکنش.

 

گام 4: همچنین می توانید با کلیک کردن روی شماره بلوک، تراکنش را در بلوکی که استخراج شده است مشاهده کنید. این کار فهرستی از سایر تراکنش های موجود در همان بلوک را نشان می دهد.

 

گام 5: برخی از کاوشگران همچنین گزینه ای برای مشاهده یک تجسم بصری از تراکنش دارند که می تواند درک نحوه عملکرد آن را آسان تر کند.

 

گردآوری:بخش سرمایه های دیجیتال موزستان 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×