» اخبار » اخبار اقتصادی و بازرگانی » کدهای طلا نشانه چیست؟
اخبار اقتصادی و بازرگانی

کدهای طلا نشانه چیست؟

1403/03/13 0058

 

شاید برای شما هم هنگام خرید طلا این سوالات پیش آمده که چه حروف و اعدادی روی طلا حک شده اند؟ کدهای طلا نشانه چیست؟ چند نوع کد طلا وجود دارد؟ هنگام تولید مصنوعات طلا، کدهایی روی آنها حک می شود که درواقع اطلاعات طلا هستند. با استفاده از این اعداد و حروف می توان از عیار، نوع و محل ساخت، رنگ و دیگر مشخصات قطعه طلای مورد نظر با خبر شد. کد طلا نقش مهمی در تشخیص طلای اصل از تقلبی دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید طلا با کد رسمی و معتبر را دارید، سایت طلاسی بهترین گزینه برای شما است. طلاسی به عنوان بهترین پلتفرم خرید و فروش آنلاین طلا در کشور شناخته می شود. سایت طلاسی انواع طلا با کد و با تضمین کیفیت و اصالت را عرضه می کند.

 

منظور از کدهای طلا چیست؟

هر کدام از زیورآلات و مصنوعات طلا دارای ویژگی ها و مشخصات مخصوص به خود است. برای نشان دادن این مشخصات از حروف و اعداد مختلفی استفاده می شود. درواقع اطلاعات مربوط به هر قطعه طلا به صورت یک کد یا شماره سریال روی آن حک شده است. 

 

طلاهای خارجی معمولا از عیار پایین تری نسبت به طلاهای تولید داخل کشور برخوردارند. همچنین امکان سودجویی و کلاهبرداری از طریق طلای خارجی نیز وجود دارد. از این رو طبق قوانین، فروش طلای غیر ایرانی در کشور مجاز نیست. کدهای طلا به منظور جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری طراحی شده اند و در تشخیص طلای اصل از طلای فیک کاربرد دارند. با استفاده از این کدها، طلای ایرانی از طلای خارجی به راحتی مشخص می شود.

 

کدهای طلا چه اطلاعاتی را نشان می دهند؟

همانطور که گفته شد هر مصنوع طلا مشخصات و اطلاعاتی دارد که به صورت کد روی آن حک می شود. این کد شامل فاکتورهای مختلفی مانند عیار طلا، رنگ طلا، نوع ساخت طلا، شهر و محل ساخت طلا و … است. 

 

کد عیار طلا

یکی از مهمترین ویژگی های هر قطعه طلا عیار آن است. هرچقدر عیار قطعه مورد نظر بالاتر باشد، ارزش بیشتری دارد. زیرا مقدار طلای بیشتری در ساخت آن به کار رفته است. برای نشان دادن مقدار خلوص طلا یا همان عیار، از کد مخصوصی استفاده می شود. این کد می تواند به صورت یک عدد سه رقمی یا ترکیبی از یک عدد سه رقمی و حرف انگلیسی K باشد.

 

* کد طلا 24 عیار: K24 یا 999

* کد طلا 22 عیار: K22 یا 916

* کد طلا 18 عیار: 18K یا 750

* کد طلا 14 عیار: 14K یا 583

 

کد رنگ طلا

از دیگر کدهای طلا، کد رنگ است که با حروف انگلیسی نشان داده می شود. طلا فلزی نرم و شکننده است و برای بهبود ساختار آن، از فلزات دیگر استفاده می شود. از ترکیب طلا با فلزات مختلف مانند مس، روی، نیکل، پالادیوم، پلاتین و … آلیاژهای طلا با رنگ های گوناگون حاصل می گردد.

* کد طلای زرد: Y

* کد طلای سفید: W

* کد طلای صورتی (رزگلد): P

 

برای خرید انواع طلای زرد، سفید و رزگلد، می توانید به سایت طلاسی مراجعه کنید. فرقی ندارد که هدف شما از خرید طلا استفاده زینتی یا سرمایه گذاری است. طلاسی بستر مناسبی را فراهم می کند تا بتوانید طلای مورد نظر خود را به راحتی بخرید.

 

کد محل ساخت طلا

اگر می خواهید هنگام خرید طلا بدانید که قطعه مورد نظر شما در چه محلی ساخته شده است، باید به کد مخصوصی توجه کنید. یکی دیگر از کدهای طلا، کد محل ساخت است که درواقع نشان دهنده شهری می باشد که طلا در آن تولید شده است. 

 

در شهرهای مختلف ایران، کارگاه های طلاسازی و شرکت های تولید زیورآلات و مصنوعات طلا وجود دارد. این مراکز ساخت طلا دارای کد یا شماره مخصوص به خود هستند که آن را روی محصولات حک می کنند. 

 

کد محل ساخت طلا شامل یک حرف انگلیسی (حرف ابتدایی نام شهر به زبان انگلیسی) و یک عدد است. برای مثال برای شهر تهران حرف T، برای شهر مشهد حرف M، برای شهر زنجان حرف Z، برای شهر یزد حرف Y، برای شهر بوشهر حرف B و بدین ترتیب برای مابقی شهرهای کشور به همین شکل کدی تعیین شده است. اگر در زمان خرید طلا متوجه کدی مانند T360 شدید، باید بدانید که قطعه طلای مورد نظر در شهر تهران و در واحد تولیدی شماره 360 ساخته شده است. 

 

کد روش ساخت طلا

از دیگر کدهای طلا می توان کد روش ساخت را نام برد. این کد نشان می دهد که قطعه مورد نظر چگونه ساخته شده است. همانطور که می دانید برخی از زیورآلات با استفاده از آلیاژ طلا و با درصد خلوص بالا ساخته می شوند و برخی دیگر ممکن است دارای روکشی از طلا باشند. 

 

از این رو کد روش ساخت می تواند به شما کمک کند تا از ماهیت اصلی قطعه طلای مورد نظر برای خرید، مطلع شوید. بعضی از افراد زیورآلات را با فلزات دیگر تولید کرده و با نام مصنوعات طلا عرضه می کنند. این کد از تقلب و کلاهبرداری این افراد سودجو جلوگیری می کند. 

 

* برای محصولاتی که دارای روکش طلا هستند از دو کد GP و HGP استفاده می شود. اگر روکش طلا معمولی، سبک و حاوی درصد کمی طلا باشد، کد GP (مخفف عبارت Gold Plated ) حک می شود. اما برای قطعاتی که روکش طلای بیشتری دارند، کد HGP (مخفف عبارت Heavy Gold Plated ) را در نظر می گیرند. 

 

* روی زیورآلات و محصولاتی که با طلا آبکاری می شوند، کد GE که مخفف عبارت Gold Electroplated است، حک شده است.

 

* کد GF (مخفف عبارت Gold Filled) برای قطعات پر شده با طلا کاربرد دارد.

 

طلا با کد رسمی و معتبر از کجا بخریم؟

دغدغه بسیاری از افرادی که قصد خرید طلا را دارند، اصل بودن طلا است. بدین منظور این افراد به دنبال زیورآلات و محصولاتی هستند که کدهای طلا معتبر داشته باشند. با مراجعه به سایت طلاسی دیگر نگرانی بابت اصل بودن یا نبودن طلای خریداری شده نخواهید داشت. طلاسی به شما کمک می کند تا تجربه مطمئنی از خرید طلا و سرمایه گذاری در بازار این فلز گرانبها و ارزشمند داشته باشید. 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×