» اخبار » اخبار ورزشی » کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس و آلومینیوم/ پنالتی سخ پوشان درست بود؟
اخبار ورزشی

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس و آلومینیوم/ پنالتی سخ پوشان درست بود؟

1403/07/01 005

دیدار پرسپولیس و آلومینیوم نیز صحنه‌های مشکوک زیادی داشت.

به گزارش ورزش سه، دیدار تیم‌های پرسپولیس و آلومینیوم با یک صحنه مشکوک داوری آغاز شد و تا آخرین دقایق هم با بحث و بررسی پیرامون داوری همراه بود. صحنه اول با خطا روی علی علیپور رخ داد که بازیکنان آلومینیوم اعتقاد داشتند خطا بیرون محوطه جریمه رخ داده است.

 

در ادامه برخورد توپ به بدن حسین کنعانی با اعتراض آلومینیوم برای اعلام پنالتی همراه شد. در نیمه دوم نیز پرسپولیس یک گل و یک پنالتی داشت، اما این گل با خطای احمدزاده مردود شد و پنالتی هم با بازبینی صحنه، از دست رفت.

 

در همین خصوص کارشناسان داوری نظرات خود را ابراز داشتند که در ادامه میتوانید بخوانید:

 

پنالتی پرسپولیس (دقیقه 7)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه دو مدافع و یک مهاجم در حال جدال بر سر تصاحب توپ هستند که مدافع دورتر، با دست و از روی خط محوطه جریمه اقدام به هل دادن مهاجم می‌کند و چون این خطا در ادامه در داخل محوطه رخ داد، پنالتی صحیح است.

 

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه درون محوطه جریمه بازیکن شماره 70 تیم زرد با دست بازیکن مهاجم را هل می‌دهد و سرنگون می‌کند. اعلام پنالتی تصمیم صحیح داور.

 

✅ مهدی عالیقدر: تصویر برداری اصلا خوب نیست، اما اینکه مدافعی که از دورتر می‌آید و اقدام به هل دادن مهاجم می‌کند تقریبا محرز است و جریمه آن یک ضربه آزاد مستقیم است که اگر روی خط باشد از آنجا که خط هم جزئی از محوطه می‌باشد اعلام پنالتی صحیح است، در چنین صحنه‌هایی اگر برای داور تردیدی در محل خطا وجود داشته باشد، حتی کمک داور نیز باید با تمرکز بالا  داخل یا خارج بودن آن را به داور اعلام نماید.

 

✅ سعید علینژادیان: تصمیم درست داور در اعلام پنالتی. هر دو مدافع با تحت فشار قرار دادن مهاجم با سرنگون کردن او مانع از حرکت وی شدند.

 

✅ بابک وسیله بر: در این صحنه از نظر تشخیص محل خطا نیاز به دوربین روی خط محوطه جریمه است، در هر صورت جریمه تیمی، ضربه آزاد مستقیم بوده، اما جریمه شخصی آن نمی2تواند به جهت سلب آشکار گلزنی کارت قرمز باشد، چون تمامی فاکتورهای اخراج همزمان اتفاق نیفتاده است ( مالکیت یا احتمال آن ).

 

مشکوک به پنالتی آلومینیوم (دقیقه 10)

✅محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه با توجه به جایگیری داور و شوتی که مهاجم می‌زند، توپ به پشت و پهلو می‌خورد و به کرنر می‌رود و خطای پنالتی نیست.

 

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه، شوت بازیکن تیم زرد به پشت و کمر بازیکن تیم قرمز برخورد می‌کند و هندی صورت نمی‌گیرد.

 

✅ مهدی عالیقدر: توپ به پهلو و پشت مدافع پرسپولیس برخورد می‌کند و اعلام کرنر تصمیم صحیح داور می‌باشد.

 

✅ سعید علینژادیان: داور با جایگیری مناسبی که داشت به درستی تصمیم گیری رسید. توپ به دست مدافع برخورد نمی‌کند.

 

✅بابک وسیله بر: در این صحنه توپ به پشت مدافع اصابت کرده و هیچ خطایی اتفاق نمی‌افتد، بنابراین ادامه بازی صحیح است.

 

گل سوم پرسپولیس (دقیقه 74)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه مهاجم سر می‌خورد و نمی‌تواند خودش را کنترل کند و از روی بی‌احتیاطی با دروازه‌بان برخورد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود دروازه‌بان در دفع توپ ناموفق عمل کند و به همین خاطر این گل به درستی مردود شد.

 

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه بازیکن شماره 11 تیم قرمز قبل از به ثمر رسیدن گل بر روی دروازبان تیم زرد مرتکب خطا می‌شود. کمک داور ویدئویی به‌درستی ورود کرد. مردود کردن گل تصمیم صحیح داور.

 

 ✅مهدی عالیقدر: قبل از به ثمر رسیدن گل مهاجمی دیگر از تیم قرمز باعث سرنگونی دروازبان می‌شود، لذا پس از بازبینی تصمیم درست که مردود کردن گل می‌باشد گرفته شده است.

 

✅ سعید علینژادیان: شاهد یک همکاری بسیار خوب بین کمک داور ویدئویی با داور مسابقه هستیم. مهاجم با بی‌احتیاطی پای دروازه‌بان را می‌زند و مانع از ادامه حرکت او می‌شود. خطا کاملا درست بود.

 

 ✅ بابک وسیله بر: در این صحنه توپ در بازی بوده و قبل از ورود به دروازه، مهاجم با تکل روی دروازه‌بان مرتکب خطا می‌شود، بنابراین خطای مهاجم محرز و گل مردود اعلام می‌شود.‌‌

 

مشکوک به پنالتی پرسپولیس (دقیقه 87)

❌ محمدرضا ابوالفضلی: من با عدم اعلام پنالتی موافق نیستم. بازیکن مدافع هیچ شانسی برای تصاحب توپ نداشت و در دفع توپ ناموفق بود. مهاجم ضربه اول را به توپ زد و با فرارگرفتن پای مدافع که اصلا پشت به صحنه بود و با بی‌احتیاطی، پشت پا زد.

 

❌ محمدحسین ترابیان: در این صحنه بازیکن مهاجم توپ صادره از بازیکن هم تیمی خود را کنترل کرده و در ادامه حرکت خود توسط بازیکن مدافع سرنگون می‌شود. در این صحنه در زمان کنترل توپ توسط مهاجم، بازیکن مدافع پای خود را به سمت بغل و عقب باز می‌کند و همین پا عامل گرفتن و سرنگونی مهاجم شده و مرتکب خطای پنالتی میگردد. بازیکن مدافع در اینجور صحنه‌ها در داخل محوطه جریمه می‌بایست ریسک این حرکت اضافه (باز کردن پا و مانع شدن) را بپذیرد. در این صحنه ابتدا داور بدرستی اعلام پنالتی کرد، ولی در ادامه و با بازبینی صحنه، پنالتی را به اشتباه لغو کرد.

 

✅ مهدی عالیقدر: مهاجم با سرعت خود را درمسیر مدافع قرار می‌دهد و هنگامی که شانسی برای بازی با توپ پیدا نمی2کند اقدام به سرنگونی خود می‌کند، بازبینی چنین صحنه‌هایی می‌تواند به روند بهتر تصمیمات داور کمک کند.

 

❌ سعید علینژادیان: بازیکن مدافع با پای چپ خود مانع از حرکت مهاجم می‌شود و او را سرنگون می‌کند. داور باید اعلام پنالتی می‌کرد.

 

✅ بابک وسیله بر: مهاجم برای تصاحب توپ با بی‌احتیاطی مرتکب خطا روی مدافع می‌شود، پس در این صحنه اعلام خطای مهاجم بدون جریمه شخصی قضاوت آن می‌باشد.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×