» اخبار » اخبار اجتماعی » علت روشن شدن چراغ rinse در ماشین ظرفشویی چیست؟
اخبار اجتماعی

علت روشن شدن چراغ rinse در ماشین ظرفشویی چیست؟

1403/08/04 1012

ماشین ظرفشویی یک وسیله نسبتا جدید در خانه‌ها محسوب می‌شود و هنوز بسیاری از خانواده‌ها با علایم و نشانه‌های آن به صورت کامل آشنا نیستند.

برای نمونه روشن شدن چراغ rinse در ماشین ظرفشویی دلایل مختلفی دارد و نشان از بروز مشکل در عملکرد این وسایل است که باید به طور جدی پیگیری و رفع شود. در غیر اینصورت ممکن است ماشین ظرفشویی شما کارکرد اصلی خود را از دست داده و مشکلات بعدی ناشی از این اختلال به مراتب بزرگ‌تر و جدی‌تر باشند. به همین دلیل در این نوشته به بررسی علت روشن شدن چراغ rinse در ماشین ظرفشویی پرداخته و سعی می‌کنیم ساده‌ترین راه‌های رفع آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

چراغ rinse در ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ rinse معمولا به شکل یک دانه برف یا ستاره نشان داده می‌شود و وضعیت مایع جلا دهنده را نشان می‌دهد. در واقع هر زمانی که مایع جلا دهنده کم شود، این چراغ روشن شده و به شما هشدار می‌دهد که مخزن آن را مجددا پر کنید. مایع جلا دهنده یک ترکیب سورفکتانت است که کشش سطحی آب را کاهش داده و درخشندگی ظروف را افزایش می‌دهد. در واقع این مایع از تشکیل لکه‌های آب روی ظروف در مرحله خشک شدن جلوگیری کرده و باعث می‌شود ظرف‌های شما تمیزتر و بدون لکه باشند. پس از خرید ماشین ظرفشویی لازم است به صورت دوره‌ای مایع جلا دهنده دستگاه را پر کنید تا بهترین عملکرد را از آن دریافت کنید. 

 

چرا چراغ rinse در ماشین ظرفشویی روشن می شود؟ 

 

ماشین ظرفشویی

 

حال که با عملکرد چراغ rinse آشنا شدیم،‌ نیاز است دلایل روشن شدن آن را هم بررسی کنیم تا در صورت امکان راهی برای خاموش کردن آن پیدا کنیم. به همین دلیل در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل روشن شدن چراغ rinse در ماشین ظرفشویی و راهکارهای رفع آن خواهیم پرداخت:

 

1- تمام شدن مایع جلا دهنده

اولین دلیلی که ممکن است باعث روشن شدن چراغ rinse شود، کم شدن یا تمام شدن مایع جلا دهنده است. در صورتی که میزان مایع جلا دهنده داخل مخزن از یک حدی کمتر شود، این چراغ روشن شده و به شما اخطار می‌دهد تا آن را مجددا پر کنید. در این حالت کافی است محفظه را باز کرده و دوباره آن را از مایع جلا دهنده پر کنید. این محفظه عموما روی طرف داخلی درب ماشین ظرفشویی قرار گرفته و به راحتی می‌توانید آن را باز و بسته کنید. برای جلوگیری از ایجاد مشکل توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار میزان مایع جلا دهنده را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید. این کار را می‌توان جزو مراحل نگهداری دانست که پس از خرید ماشین ظرفشویی اسنوا یا هر برند دیگری باید به طور منظم بررسی و مدیریت شود. 

 

2- گرفتگی فیلتر ورودی آب

در صورتی که فیلترهای ورودی آب مسدود شوند و آب نتواند به خوبی در لوله‌های ماشین ظرفشویی به گردش در بیاید، چرخه شستشو کامل نخواهد شد و به طبع آن خبری از آبکشی نخواهد بود. همین موضوع ممکن است در برخی از مدل‌های ظرفشویی با روشن شدن چراغ rinse خود را نشان دهد. در این حالت فشار آب کافی نبوده و زمان شستشو ممکن است طولانی‌تر از حالت عادی شود که در نهایت ظرف‌ها هم به صورت کامل تمیز نخواهند شد. 

 

در برخی از موارد هم گرفتگی فیلتر آب ممکن است با صداهای غیرعادی و نشت آب از ظرفشویی همراه باشد.  در نظر داشته باشید که در صورت گرفتگی فیلتر ورودی آب شما با یک مشکل جدی روبرو هستید و باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید. برای این کار هم در مرحله اول ظرفشویی را خاموش کرده و آن را از برق بکشید. سپس فیلتر را خارج کرده و آن را زیر فشار آب بگیرید تا تمیز شود. 

 

3- مسدود شدن نازل‌های اسپری

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ rinse به مسدود شدن نازل‌های اسپری ماشین ظرفشویی مربوط خواهد شد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که سوراخ‌های ریزی که آب را روی ظروف می‌پاشند، با مواد غذایی، رسوبات آهک یا هر ماده دیگری پوشانده شده و مانع از خروج صحیح آب خواهند شد. در این حالت ظرف‌ها به صورت کامل تمیز نخواهند شد و پس از هر بار شستشو،‌ مقداری مواد غذایی روی برخی از ظرف‌ها باقی می‌ماند. برای رفع این مشکل هم کافی است پس از قطع برق، بازوهای اسپری پاشش را جدا کرده و آن‌ها را تمیز کنید. 

 

4- خرابی پمپ تخلیه

خرابی پمپ تخلیه هم به طور غیرمستقیم باعث روشن شدن چراغ rinse ماشین ظرفشویی خواهد شد. در واقع پمپ تخلیه وظیفه خالی کردن آب کثیف از ماشین ظرفشویی را برعهده دارد و در صورتی که خراب شود، نمی‌تواند آب را به طور کامل خارج کرده و به طبع آن چرخه شستشو تکمیل نخواهد شد. خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی یک مشکل بسیار جدی است و ممکن است با بوی بد و نشت آب از ظرفشویی همراه باشد. تعمیر پمپ تخلیه معیوب به دانش و تخصص نیاز دارد و بهتر است برای این کار از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید. 

 

5- خرابی سنسور جلا دهنده

در برخی از موارد ممکن است هیچ‌کدام از مشکلات بالا وجود نداشته باشد و محفظه جلا دهنده هم پر باشد؛ اما هنوز هم چراغ rinse روشن باشد. این مشکل به احتمال زیاد به دلیل خرابی سنسور جلا دهنده است. سنسور جلا دهنده یک سنسور است که می‌تواند میزان مایع داخل محفظه را اندازه‌گیری کند. در صورت خرابی این سنسور ممکن است میزان مایع جلا دهنده کمتر از میزان واقعی گزارش شود. برای رفع این مشکل هم نیاز است که از یک تعمیرکار ماهر بخواهید دستگاه را بررسی کرده و در صورت نیاز سنسور آن را تعویض کند. 

 

6- خراب شدن برد اصلی ماشین ظرفشویی

برد اصلی هر دستگاه مسئول کنترل تمامی عملکردهای دستگاه است و در صورتی که به هر دلیل دچار اختلال شود، می‌تواند روشن شدن چراغ rinse را به دنبال داشته باشد. برای نمونه ممکن است بخشی از برد دچار مشکل شود که سنسورهای مایع جلا دهنده را کنترل می‌کند که در نتیجه آن ماشین ظرفشویی با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برد ظرفشویی قطعه‌ای بسیار حساس است که کار روی آن به تخصص، مهارت و دانش زیادی نیاز دارد و توصیه می‌شود به هیچ وجه خودتان آن را باز و تعمیر نکنید، بلکه از یک مرکز تعمیر معتبر بخواهید که دستگاه شما را تعمیر کند. 

 

آیا روشن شدن چراغ  rinse در ماشین ظرفشویی مشکل ساز است؟

 

روشن شدن چراغ  rinse در ماشین ظرفشویی

 

در صورتی که علت روشن شدن چراغ rinse در ماشین ظرفشویی، کمبود مایع ظرفشویی باشد، دستگاه شما دچار مشکل خاصی نخواهد شد. فقط ممکن است ظرف‌های شسته شده از درخشندگی کافی برخوردار نباشند و لکه‌های آب روی آن‌‌ها وجود داشته باشد. از طرفی دیگر اگر دلیل آن خراب شدن هر بخش دیگری باشد، نشان از وجود یک مشکل اساسی است و باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید. 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×