» دنیای مد » دکوراسیون و چیدمان » آشنایی با انواع بالابر پله (پله پیما یا آسانسور پله)
دکوراسیون و چیدمان

آشنایی با انواع بالابر پله (پله پیما یا آسانسور پله)

1403/02/19 1017

در این مقاله از موزستان، با بالابر پله (پله پیما) آشنا می شوید. بالابر پله، که به پله پیما یا صندلی پله رو یا آسانسور پله نیز معروف است، وسیله‌ای است که به افراد دارای محدودیت حرکتی در عبور و مرور از پله‌ها کمک می‌کند. این وسیله با نصب ریل در کنار پله‌ها، یک صندلی یا سکوی متحرک را به حرکت در می‌آورد و فرد را به طبقات مختلف ساختمان جابجا می‌کند.

 

بالابر پله (پله پیما): راه حلی آسان برای عبور در خانه‌های چند طبقه

بالابر پله چیست ؟

بالابر پله، که به پله پیما یا صندلی بالابر پله نیز معروف است، وسیله‌ای مکانیکی است که به افراد دارای محدودیت حرکتی در جابجایی بین طبقات خانه‌های چند طبقه کمک می‌کند. این وسیله با نصب بر روی پله‌ها، مسیری ایمن و راحت را برای عبور و مرور این افراد فراهم می‌کند و استقلال و کیفیت زندگی آنها را به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

 

همه چیز درباره آسانسور پله :

بالابر پله ای یک صندلی موتوردار است که در امتداد ریلی که روی پله ها نصب شده حرکت می کند. بالابر پله ای یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای دسترسی بیشتر و ایمن تر کردن خانه شما است. آسانسورهای ساده پله ای که گاهی به آن صندلی پله نیز می گویند، 2 طبقه را سرویس می دهند. نصب آسانسورهای پله ای که روی پله های پیچیده تر حرکت می کنند و حتی به بیش از 2 طبقه می روند، با استفاده از یک پله منحنی امکان پذیر است.

 

هنگامی که یک بالابر پله نصب می کنید، مانع پله ها را از بین می برید و خطر سقوط خود را تا حد زیادی کاهش می دهید. سوارکار باید بتواند به طور مستقل یا با کمک به شکل واکر یا عصا از روی صندلی سوار و پیاده شود. به طور معمول، بالابر پله ای راه حل خوبی برای فردی که روی ویلچر نشسته نیست.

 

بالابر پله ای دارای یک موتور با سیستم باتری است که به طور خودکار یا از طریق خود ریل یا در ایستگاه های شارژ نصب شده روی ریل در قسمت بالا و پایین شارژ می شود. مزیت سیستم باتری این است که آسانسور می تواند چندین بار حتی در زمان قطع برق کار کند.

 

به بالابر پله ای پله، صندلی پله ای، بالابر صندلی، بالابر پله ای یا با نام های تجاری مانند “Stair Glide” نیز گفته می شود. طرح‌های آسانسور پله‌ها در ساخت اولیه‌شان توسط همه سازندگان بسیار شبیه است – یک صندلی روی کالسکه موتوری و ریل مسافرتی روی پله‌ها وجود دارد. ما در این مقاله نکات خوبی برای دانستن انتخاب بهترین آسانسور پله برای نیازهای خود و ساخت راه پله خود آورده ایم.

 

انواع بالابر پله ای :

در واقع تنها دو نوع بالابر پله وجود دارد: مستقیم و منحنی.

 

آسانسورهای راه پله مستقیم :

بالابر پله منحنی

 

آسانسور پله منحنی :

اجزا بالابر پله چیست

 

یک بالابر پله مستقیم برای یک پله مستقیم و منفرد نصب می شود که هیچ چرخشی یا فرود ندارد. بالابر پله منحنی برای پله هایی که دارای پیچ یا انحنا، فرود میانی، هرگونه تغییر جهت یا زاویه شیب هستند، یا زمانی که پارک خارج از مسیر در بالا یا پایین مورد نظر است، نصب می شود. تمایز بین آسانسورهای راه پله مستقیم و منحنی در طراحی ریل مسافرتی است. بسیاری از اجزای دیگر آسانسورهای مستقیم و منحنی پله، اساساً یکسان هستند.

 

بالابرهای راه پله اقلامی هستند که نیاز به سفارشی سازی کمی برای نصب در خانه ندارند. در بسیاری از موارد، ریل مسیر آسانسور متناسب با طول پله های شما بریده می شود و این تنها چیزی است که برای تناسب با راه پله شما نیاز است. برش ریل مسیر می تواند قبل از نصب انجام شود، یا ممکن است در هنگام نصب در محل انجام شود. آسانسورهای منحنی پله اغلب “اندازه گیری می شوند”. این بدان معنی است که ریل توسط سازنده آسانسور با دقت و شکلی که به پله های شما می خورد ساخته می شوند تا منحنی و اندازه دقیق پله های شما را دنبال کند. این اقدام باعث مطابقت بهتر آسانسور با پله‌ها می‌شود. بنابراین ساخت آسانسورهای پله منحنی زمان بیشتری را می طلبد.

 

همچنین می توانید آسانسورهای راه پله منحنی و راست را پیدا کنید که ممکن است برای استفاده در فضای باز مناسب باشند. هر بالابر پله ای را نمی توان در خارج از منزل استفاده کرد و همه آسانسورهای پلکانی در فضای باز نیاز به نگهداری و محافظت در برابر عواملی مانند باران یا هوای آب شور دارند.

 

عملکرد آسانسور پله

 

آسانسورهای منحنی پله اغلب “با اندازه گیری ساخته می شوند”. ریل توسط سازنده ساخته شده است تا از منحنی و اندازه دقیق پله های شما پیروی کند.

 

آسانسور پله چگونه کار می کند ؟

یک آسانسور پله ای معمولی از سیستم قفسه و پینیون استفاده می کند. موتور یک چرخ دنده (پینیون) را می چرخاند که با قفسه دندانه دار قفل می شود و کالسکه را به سمت بالا یا پایین ریل حرکت می دهد. مکانیسم‌های ایمنی مانند گاورنر سرعت بیش از حد تضمین می‌کنند که واگن خیلی سریع به سمت پایین ریل حرکت نمی‌کند. موتور توسط یک باتری شارژ می شود که با برق استاندارد خانگی شارژ می شود.

 

اجزای یک بالابر پله ای چیست ؟

به عنوان نقطه شروع، آسانسورهای پله مانند سایر سیستم های مکانیکی عمل می کنند. هر یک دارای چندین ماژول است که عملکرد خاصی را انجام می دهند. به عنوان مثال، یک موتور، یک صندلی، و چندین عنصر دیگر. به عنوان یک موضوع ایمنی و کارایی، این کار انجام می شود. در نتیجه، می‌توانید بدون حادثه از پله‌های خود عبور کنید.

 

بخش های اصلی بالابر پله ای به شرح زیر است :

پله ها چگونه کار می کنند؟ با ریل، تعادل صندلی راحت تر از بدون آن است. طراحی صندلی هنگام بالا و پایین رفتن از پله، خود را هل داده و کنترل می کند. قطار سواری مانند یک قطار معمولی است که ریل آن را از پله ها بالا می برد. طبقه آسانسور نیز شیب دار است. یک توری پشتیبان وجود دارد که به صورت استاندارد در هر دو بالابر پله وجود دارد. این برای مواقع اضطراری مفید خواهد بود، چه باتری شما شارژ شود یا نه. بدون منبع تغذیه، این ابزار نمی تواند کاری انجام دهد. هنگامی که دستگاه باتری ندارد، باید مدار خاصی را برای اطمینان از عملکرد صحیح بسازید.

 

عملکردهای حیاتی اضافی پلکان :

نیمکتی که کاربران بالابر روی آن می نشینند به صندلی بالابر معروف است. دارای یک کمربند ایمنی برای حفظ امنیت در قلب شما و جلوگیری از حرکت شما در بالابر است. این نکته مهمی است که باید در نظر داشت. یکی از حیاتی ترین ویژگی های ایمنی بالابر پله ها سپر است. یک کوسن جذاب برای راحتی شما گنجانده شده است. یک زیرپایی برای نجات پای کاربر از برخورد به راه پله در نظر گرفته شده است. وقتی بالابر از پله ها بالا می رود گیر نمی کنند. در صورت برخورد زیرپایی با هر چیزی که برای محافظت از شخصی که از آن استفاده می کند، بالابر پله بلافاصله متوقف می شود.

 

موتور یا باتری، اجزایی هستند که صندلی آسانسور را در حرکت قرار می‌دهند. معمولاً قسمت پایینی نصب آنها بر روی نیمکت است. سرعت بالای موتور باعث می‌شود استفاده از سیستم انتقال نیرو ضروری شود. به همین دلیل، حرکت صندلی کنونی کندتر انجام می‌شود. نصب آسانسور به دلیل این موضوع بی‌خطر است؛ زیرا اگر حرکت آن بسیار سریع باشد، ممکن است شما گیج شوید. بنابراین، برای استفاده راحت و بی‌خطر، مناسب است یک آسانسور مناسب را دریافت کنید و دستورالعمل‌های همراه آن را رعایت کنید. ممکن است این آسانسور را در بالا یا پایین راه پله در نزدیکی آن بیابید. برای استفاده از این ابزارها، می‌توانید از نوع بی‌سیم یا متصل آنها در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.

 

بالابر پله چگونه کار می کند؟

بالابر پله ها دستگاه های خودکاری هستند که بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها را برای افراد دارای مشکلات حرکتی ایمن و ساده می کنند. در اینجا چند فاکتور در مورد نحوه عملکرد آسانسور پله وجود دارد:

 

• آسانسورهای پله ای به لطف ریلی که روی راه پله نصب شده اند، از پله ها بالا و پایین می روند.

 

• یک باتری قابل شارژ یا یک اتصال مستقیم به منبع برق بالابر را تغذیه می کند.

 

• کاربر در حالی که روی صندلی یا پایه متصل به بالابر نشسته است توسط یک کمربند ایمنی یا سایر وسایل ایمنی مهار می شود.

 

• کاربر یا یک مراقب می تواند یک دستگاه دستی ساده را برای کار با آسانسور راه اندازی کند.

 

• هنگامی که دستگاه روشن می شود، بالابر با شخص سوار بالابر به سمت بالا یا پایین حرکت می کند.

 

• آسانسورهای پله ای معمولاً دارای ویژگی های ایمنی مانند توقف هایی هستند که در صورت بروز مشکل از پیشروی آسانسور جلوگیری می کنند و سنسورهایی که موانع را در مسیر شناسایی می کنند.

 

• برخی از آسانسورهای پله را می توان در صورت عدم استفاده تا کرد و به دیگران اجازه می دهد بدون مانع از پله ها استفاده کنند.

 

• به طور کلی، آسانسورهای پله ای برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند، روشی مطمئن و عملی برای عبور از پله ها و حفظ استقلال خود در خانه هایشان فراهم می کنند.

 

خلاصه ای از نحوه کار آسانسورهای پله :

آنها ممکن است از دکمه مرکزی روی کنترل از راه دور آسانسور برای روشن کردن آسانسور استفاده کنند. طراحی صندلی هنگام بالا و پایین رفتن از راه پله، خود را هل داده و کنترل می کند. پشتیبان در هر دو بالابر پله گنجانده شده است. راهنمای خرید آسانسور پله‌ای ما توضیح می‌دهد که آسانسورهای پله چگونه کار می‌کنند و اگر به زودی قصد خرید بالابر پله را دارید، چه کاری باید انجام دهید.

 

بالابر پله چگونه کار می کند

 

5 نکته برای انتخاب بهترین آسانسور پله :

1. با شرایط خود شروع کنید

کاربر آسانسور پله باید بتواند بدنه کافی برای سوار و پیاده شدن از پله را داشته باشد. استفاده از یک وسیله کمکی ساده مانند عصا اشکالی ندارد، اما اگر در حال حاضر روی ویلچر هستید، بالابر از پله بهترین گزینه نیست و بهتر است به آسانسور ویلچر یا آسانسور نگاه کنید. 

 

2. راست یا منحنی

آسانسور پله مستقیم برای یک پله بدون هیچ فرود میانی (ایستگاه پله) بهترین کار را دارد. یک آسانسور پله منحنی را برای سایر انواع پله انتخاب کنید.

 

3. یک فروشنده خوب انتخاب کنید

بالابر پله ای پروژه ای نیست که خودتان انجام دهید، شما به یک نصاب با تجربه نیاز دارید. یافتن یک فروشنده معتبر، راه حل خوبی است. شما باید مطمئن شوید که فروشنده می تواند آسانسور شما را نیز در صورت بروز مشکل سرویس کند.

 

4. امکانات اضافی بالابر

بالابر پله ای می تواند اساسی باشد یا می تواند گزینه های مختلفی را با هزینه اضافی شامل شود. این ارتقاء می تواند بسته به پله ها یا شرایط فیزیکی شما بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، اگر قدرت چرخاندن آسان صندلی را با دسته چرخان دستی نداشته باشید، چرخش صندلی برقی عالی است.

 

5. راحتی و امنیت

ممکن است هر بار که سوار آسانسور پله می‌شوید، تنها چند دقیقه را روی آن بگذرانید، اما باید مطمئن شوید که هنگام سوار شدن بر آن احساس امنیت می‌کنید. بهترین راه برای اطمینان از اینکه آسانسور پله شما برای شما راحت است این است که ابتدا آن را امتحان کنید. اکثر نمایندگی‌های معتبر نمایشگاه‌هایی با آسانسورهای فعال دارند تا خریداران امتحان کنند. همچنین به شما امکان می دهد چند مدل مختلف را امتحان کنید.

 

برای انتخاب بهترین آسانسور پله برای خود، یک آسانسور پله آزمایشی در فروشگاه را امتحان کنید

در صورت امکان، قبل از خرید از یک نمایشگاه دیدن کنید تا آسانسور پله را امتحان کنید. تناسب خود را در صندلی، راحتی عمومی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که کار با آن آسان است.

 

حرف آخر :

همانطور که در بالا گفتیم، بالابر پله، که با نام‌های صندلی پله پیما، پله رو و بالابر خانگی نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای است که به افراد دارای معلولیت یا سالمندان کمک می‌کند تا به راحتی و ایمن بین طبقات خانه‌های چند طبقه تردد کنند. این وسیله به جای آسانسور، بر روی راه‌پله نصب می‌شود و با حرکت عمودی، فرد را به طبقات مختلف منتقل می‌کند. با خواندن این مقاله تمام اطلاعات لازم برای خرید بالابر پله (پله پیما) را خواهید دانست.

 

گردآوری: بخش مد موزستان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×