» مذهبی » زندگینامه بزرگان دینی » آیا می دانید چرا حضرت عیسی (ع) ازدواج نکردند ؟
زندگینامه بزرگان دینی

آیا می دانید چرا حضرت عیسی (ع) ازدواج نکردند ؟

1403/07/06 1028

در این مقاله از موزستان، به پرسش چرا حضرت عیسی (ع) ازدواج نکردند پاسخ داده شده است. این پرسش یکی از پرسش های رایجی است که در میان پیروان ادیان مختلف، به ویژه مسیحیت و اسلام مطرح می شود. پاسخ به این پرسش، نیازمند بررسی دقیق منابع دینی، تاریخی و فرهنگی است. در این مقاله، تلاش می شود با تکیه بر این منابع، به ابعاد مختلف این پرسش پرداخته شود.

 

علت ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع)

پرسش دلایل ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) یکی از پرسش های رایجی است که در میان پیروان ادیان مختلف، به ویژه مسیحیت و اسلام مطرح می شود. پاسخ به این پرسش، نیازمند بررسی دقیق منابع دینی، تاریخی و فرهنگی است. در این مقاله، تلاش می شود با تکیه بر این منابع، به ابعاد مختلف این پرسش پرداخته شود.

 

پرسش دلایل ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) یکی از پرسش های رایجی است که در طول تاریخ ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. پاسخ به این سوال نه تنها به فهم بهتر زندگی و رسالت این پیامبر الهی کمک می کند، بلکه به شناخت بهتر ابعاد مختلف ازدواج و نقش آن در زندگی انسان نیز منجر می شود. در این مقاله سعی شده است با بررسی منابع مختلف و دیدگاه های گوناگون، به این پرسش پاسخ جامع و روشنی داده شود.

 

دلیل تجرد حضرت عیسی (ع) :

امام صادق (ع) می فرماید: «به حضرت عیسی بن مریم گفته شد که چرا ازدواج نمی کنی؟

 

آن حضرت گفت: برای چه ازدواج کنم؟

گفتند تا فرزند دار شوی.

 

گفت: اولاد و فرزند چه کار می کنند اگر زنده بمانند مایه و منشأ فتنه هستند و اگر هم بمیرند باعث حزن و اندوه می شوند.

 

بر اساس گواهی تاریخ، حضرت عیسی (ع) ازدواج نکرد، ولی این هرگز به دلیل مخالفت وی با ازدواج نبوده، اما از روایت امام صادق علیه السّلام نیز می توان این طور برداشت کرد که حضرت عیسی (ع) با ازدواج مخالف بوده است، آن حضرت ممکن است سخنان مذکور را در پاسخ انتقاد ها و فشار های فراوان افراد مختلف در مورد ازدواج نکردن او گفته باشد، و افزون بر این فرمایش حضرت عیسی (ع) ناظر بر نفس اصل ازدواج نیست و منظور آن حضرت از فتنه بودن اولاد، اولاد و فرزندان ناپاک و ناصالح منظور است.

 

یعنی آن که ازدواج کردن امر واجبی نیست بلکه مستحب است، قرآن کریم نیز اولاد و مال را از جهاتی مایه فتنه می داند، چنان که می فرماید: «انما اموالکم و اولادکم فتنه والله عنده اجر عظیم؛ اموال شما و فرزندانتان صرفاً (وسیله) آزمایش (برای شما) هستند و خداست که نزد او پاداشی بزرگ است» و در برخی از آیات دیگر خداوند متعال نسبت به خطر اموال و اولاد غیر صالح هشدار داده است؛ و این به معنای مخالفت با ازدواج و داشتن فرزند نیست، ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) به دلیل عمر کوتاه آن حضرت، اشتغال مداوم وی به سفر های تبلیغی به نقاط مختلف جهان و… بوده است و از آنجایی که ازدواج فی نفسه واجب نیست و صرفا یک کار پسندیده محسوب می شود، اما زمانی که کار مهم تری انسان را از اقدام به آن بازدارد ترک آن مانعی نداشته و مسؤلیت و کار حضرت عیسی (ع) مهم تر از پرداختن به ازدواج آن حضرت بوده و تشخیص این مطلب نیز با خود ایشان که پیامبر خداوند بود، است.

 

چرا حضرت عیسی (ع) ازدواج نکردند؟

در پاسخ باید گفت، ازدواج نکردن حضرت عیسی مسیح‏ (ع) به خاطر بد بودن ازدواج از دید ایشان نبود، بلکه ایشان حدود سى سال در بین مردم بود و در این مدّت برای تبلیغ آیین حق پیوسته از نقطه اى به نقطه دیگر مى رفت و مجالى براى ازدواج‏ نیافت.

 

از طرفی اگر ازدواج می کرد، چه بسا نسل ایشان به علت ولادت غیرطبیعی جدشان عیسی (ع)، مدعی خدازادگی می شدند و یا اینکه مردم درباره آن ها دچار غلو می شدند، چنانکه درمورد حضرت عیسی (ع) دچار غلو شدند.

 

همچنین با توجه به افراط بنی اسرائیل در شهوت رانی و ازدواج، شرایط فرهنگی آن زمان اقتضای زندگی زاهدانه می کرد؛ چنانکه حضرت عیسی (ع) و یحیی (ع) که هر دو، هم زمان در شرایط فرهنگی و اجتماعی واحدی می زیسته اند، هیچ کدام ازدواج نکردند.

 

ضمن اینکه حضرت عیسی (ع) هرگز توصیه به مجرد بودن نکرده اند و منع از ازدواج از بدعت هایى است که در زمان هاى بعد به وجود آمد؛ فرهنگ مجرد زیستن بخاطر برداشت اشتباه یا مقاصد دیگری که رهبران مسیحی در سر داشتند رواج یافت.

 

علت ازدواج نکردن حضرت عیسی

 

دلایل احتمالی ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) :

دلایل متعددی برای ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) ذکر شده است که می توان آن ها را به دسته های زیر تقسیم کرد:

 

مأموریت الهی و تمرکز بر رسالت:

تبلیغ دین: بسیاری از مفسران بر این باورند که حضرت عیسی (ع) مأموریت الهی برای تبلیغ دین و نجات بشریت را بر عهده داشتند و ازدواج می توانست مانعی برای انجام کامل این مأموریت باشد.

 

زندگی زاهدانه: حضرت عیسی (ع) و یحیی (ع) به عنوان نماد زندگی زاهدانه و ترک دنیا معرفی شده اند. زندگی مجردانه به آن ها اجازه می داد تا بیشتر به عبادت و ارتباط با خداوند بپردازند.

 

شرایط خاص تاریخی و اجتماعی:

دوران تبلیغ: حضرت عیسی (ع) در مدت کوتاهی که در میان مردم بود، به تبلیغ دین پرداخت و فرصتی برای ازدواج پیدا نکرد.

 

جلوگیری از غلو: برخی معتقدند که اگر حضرت عیسی (ع) ازدواج می کرد و فرزندی داشت، ممکن بود عده ای به ایشان و فرزندانش نسبت خدایی دهند و این امر به انحراف دین منجر می شد.

 

تأثیر فرهنگ زمانه: در آن زمان، فرهنگ زهد و ترک دنیا در میان برخی گروه ها رواج داشت و حضرت عیسی (ع) نیز تحت تأثیر این فرهنگ قرار گرفت.

 

عوامل فردی و روحی:

عشق به خدا: ممکن است حضرت عیسی (ع) به اندازه ای عاشق خداوند بوده که هیچ عشق دیگری را در زندگی خود جای نمی داد.

 

تقدیر الهی: برخی بر این باورند که ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) اراده الهی بوده است.

 

دیدگاه های مختلف

مسیحیت: در مسیحیت، دیدگاه های مختلفی درباره ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) وجود دارد. برخی معتقدند که این امر به دلیل مأموریت الهی ایشان و برخی دیگر به دلیل انتخاب شخصی بوده است.

 

اسلام: در اسلام نیز به اهمیت ازدواج تاکید شده است، اما درباره دلیل ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) دلایلی مشابه مسیحیت ذکر شده است.

 

ادیان دیگر: در سایر ادیان ابراهیمی نیز به این پرسش پرداخته شده است و دلایل مختلفی برای آن ارائه شده است.

 

نتیجه گیری :

در نهایت، دلیل قطعی و واحدی برای ازدواج نکردن حضرت عیسی (ع) وجود ندارد و این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. آنچه مسلم است، این است که حضرت عیسی (ع) شخصیتی والا و الگویی برای بشریت بوده اند و زندگی ایشان سرشار از معانی و مفاهیم عمیق است.

 

گردآوری: بخش مذهبی موزستان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×