» اخبار » اخبار گوناگون » چطور کپک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟ روشهای ساده با محلول خانگی
اخبار گوناگون

چطور کپک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟ روشهای ساده با محلول خانگی

1403/02/25 0049

کپک ماشین لباسشویی یکی از بدترین آلودگی ها است که به مرور به لباس ها انتقال یافته و باعث بروز بیماری های پوستی متعدد می شود. دلایل زیادی برای کپک زدن لباسشویی وجود دارد و به روش های ساده می توان از آنها پیشگیری کرد. اما اگر به هر دلیل با قارچ و کپک در لاستیک لباسشویی و سایر قطعات آن مواجه شدید، بهتر است هر چه سریع تر دست به کار شوید. در این مقاله به بررسی علت‌ها، راه‌های جلوگیری و روش‌های تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

 

 

چرا ماشین لباسشویی کپک می زند؟

به چند دلیل در بخش های مختلف لباسشویی با قارچ و کپک مواجه خواهید شد که عبارتند از:

* یکی از علت‌های اصلی کپک زدن ماشین لباسشویی، رطوبت داخل دیگ یا درام است. اگر لباس‌ها به مدت طولانی در لباسشویی باقی بمانند، نم و رطوبت آنها شرایط مناسبی را برای رشد قارچ فراهم می کند. علاوه براین، بستن درب ماشین لباسشویی بلافاصله بعد از خارج کردن لباس ها نیز می تواند دلیل دیگری برای رشد کپک باشد.

 

* برخی از بخش‌های ماشین لباسشویی مانند درب و سطوح داخلی، بستر مناسبی برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها فراهم می‌کنند. چون این قطعات دارای نم و رطوبت بوده و در اغلب مواقع تمیز و خشک نمی شوند.

 

* گرما و تاریکی درام یا دیگ لباسشویی بهترین شرایط برای رشد قارچ و کپک است.

 

راه‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

شاید برایتان جالب باشد که اغلب مشکلاتی که در سرویس ماشین لباسشویی در محل مشاهده می شود، به تمیز نکردن دستگاه و استفاده نادرست از آن ارتباط دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم چند نکته زیر را برای جلوگیری از بوی بد لباسشویی و تشکیل قارچ و کپک در آن به کار ببرید:

 

خارج کردن لباس ها بلافاصله بعد از شستشو

اولین راه‌حل برای جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی این است که لباس‌ها را بلافاصله پس از پایان چرخه شستشو از ماشین خارج کنید. چون لباس ها در خشک کن لباسشویی به طور کامل خشک نمی شوند و نم و رطوبت و گرمای آنها باعث رشد قارچ می شود.

 

باز گذاشتن درب لباسشویی

پس از پایان چرخه شستشو، درب ماشین لباسشویی را باز کرده و اجازه دهید هوا به درون ماشین وارد شود تا رطوبت داخلی را کاهش دهد. حداقل یک ساعت بعد از خارج کردن لباس ها باید درب لباسشویی باز باشد.

 

تمیزی منظم لباسشویی

تمیز نگه داشتن بخش‌های داخلی ماشین لباسشویی از قبیل درب، لوله‌ها و سطوح داخلی، می‌تواند از رشد قارچ‌ها و کپک‌ها جلوگیری کند. بنابراین، باید به‌طور منظم این بخش‌ها را با آب و مواد شوینده تمیز کرد. علاوه براین، حتما زیر لاستیک را با دستمال کاملا خشک کنید.

 

روش‌های تمیز کردن کپک لاستیک ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن کپک لاستیک ماشین لباسشویی روش های متعددی وجود دارد که بهترین آنها عبارتند از:

 

استفاده از سرکه سفید

یکی از بهترین محلول های خانگی برای از بین بردن قارچ و کپک، سرکه سفید است. از این محلول می توانید برای تمیز کردن کپک لاستیک ماشین لباسشویی استفاده کنید. محلول آب و سرکه را در قسمت های زیرین لاستیک و روی آن اسپری کنید. بعد از حدود نیم ساعت با دستمال مرطوب تمام بخش های لاستیک را تمیز کنید.

 

اسپری ضدقارچ استفاده کنید

برخی از محلول های ضدعفونی کننده و مخصوص قارچ و کپک برای سطوح می توانند به خوبی لاستیک لباسشویی را تمیز کنند. با توجه به دستورالعمل روی محلول، مقدار مناسب از آن را روی لاستیک و زیر آن اسپری کنید. سپس با دستمال کاملا آن را تمیز و خشک کنید.

 

از لیمو استفاده کنید

لیموترش دارای خاصیت اسیدی بوده و با سرعت بالا انواع قارچ و کپک را می تواند از بین ببرد. آب لیمو را روی سطح مورد نظر اسپری کرده و بعد از نیم ساعت آن را تمیز کنید.

 

روش‌های تمیز کردن کپک لاستیک ماشین لباسشویی

 

تمیز کردن درام لباسشویی

در بخش های مختلف درام یا دیگ ماشین لباسشویی به دلیل تاریکی، گرما و رطوبت قارچ و کپک ممکن است رشد کند. برای تمیز کردن کپک می توانید از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین و سرکه را در مخزن جاپودری بریزید. سپس یکی از برنامه های سبک شستشو را انتخاب کنید. سرکه و جوش شیرین به داخل درام انتقال یافته و در تمام بخش ها اسپری می شود. در نهایت برنامه شستشوی درام را انتخاب کنید.

بعد از اتمام این چرخه، با دستمال داخل دیگ لباسشویی را تمیز و کاملا خشک کنید. در نهایت حدود یک تا دو ساعت درب آن را باز بگذارید.

 

یکی دیگر از روش های موثر برای تمیز کردن قارچ و کپک دیگ لباسشویی، استفاده از مایع سفیدکننده لباس است. نصف فنجان مایع سفیدکننده را در مخزن جاپودری قرار دهید. سپس یکی از برنامه های شستشو را انتخاب کنید تا دستگاه بدون لباس کار کند. در نهایت می توانید برنامه self clean را انتخاب کنید. با انجام این کار ساده دیگر نیاز به پرداخت هزینه برای تعمیر ماشین لباسشویی پاکشوما و سایر برندها نخواهید داشت. چون تاثیر زیادی بر بالا بردن طول عمر دستگاه دارند.

 

تمیز کردن جاپودری لباسشویی

یکی از مهم ترین بخش های لباسشویی که شرایط مناسبی برای رشد کپک دارد، مخزن جاپودری است. این قطعه همیشه نم و رطوبت زیادی دارد و به مرور با مواد شوینده رسوب می گیرد. برای تمیز کردن این مخزن، آن را از جای خود خارج کرده و در آب گرم قرار دهید. سپس با برس تمام آلودگی های روی آن را تمیز کنید. برای ضدعفونی بیشتر می توانید از سرکه و مواد شوینده نیز استفاده کنید.

 

تمیز کردن جاپودری لباسشویی

 

کپک فیلتر لباسشویی را تمیز کنید

فیلتر تخلیه در قسمت پایین ماشین لباسشویی به شدت در معرض آلودگی و رشد کپک است. در حالت استاندارد بهتر است هر ماه یک مرتبه فیلتر را تمیز کرده و بعد از خشک شدن آن را دوباره در جای خود قرار دهید. اگر روی فیلتر کچک رشد کرده است، آن را در آب گرم قرار داده و با مواد شوینده و برس کاملا آن را تمیز کنید. می توانید از سفیدکننده لباس نیز برای تمیز شدن بهتر فیلتر استفاده کنید.

 

اگر فیلتر بیش از اندازه کثیف است، پیشنهاد می کنیم از نمایندگی های تعمیر لوازم خانگی در تهران و سایر شهرها فیلتر متناسب با برند لباسشویی را خریداری کنید.

 

جمع بندی

بهترین راهکار برای جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی، تمیز کردن و خشک کردن تمام بخش های داخلی دستگاه و باز گذاشتن درب آن بعد از هر مرتبه استفاده از آن است. علاوه براین، به صورت دوره ای می توانید لایه های زیر و روی لاستیک را با اسپری سرکه و لیمو تمیز و ضدعفونی کنید. از این محلول برای تمیز کردن مخزن جاپودری، فیلتر و درام و دیگ لباسشویی نیز می توانید استفاده کنید تا کاملا ضدعفونی شوند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×