» ورزش و تندرستی » درمان با ورزش » یوگااسترس رادربیماران دندانپزشکی می کاهد
درمان با ورزش

یوگااسترس رادربیماران دندانپزشکی می کاهد

1403/02/19 1013

 

 

 

یوگا، استرس بیماران نیازمند خدمات دندانپزشکی را کاهش می‌دهد.استرس در بیماران دندانپزشکی منجر به آسیب‌های بسیاری می‌شود به طوری که برخی بیماران به دلیل استرس و اضطراب بسیار از مراجعه به مطب دندانپزشکی و درمان واهمه دارند یا قادر به همکاری با دندانپزشک نیستند و در نتیجه سلامت دندان‌های خود را از دست می‌دهند که در این راستا می‌توان از تکنیک‌های یوگا که در کاهش استرس بیماران در دندان پزشکی موثر است بهره برد.

 

استرس یکی از مهمترین عواملی است که سلامت جسمی و روانی انسان معاصر را تهدید می‌کند،‌ به طوری که امروزه بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی که انسان از آنها رنج می‌برد به علت استرس ایجاد شده یا به واسطه آن تشدید و ادامه می‌یابد.

 

به طور کلی استرس تعادل حیاتی بدن انسان را مختل می‌کند و به فعالیت شناختی آسیب ‌می‌رساند و حالات هیجانی ناخوشایندی به وجود می‌آورد که از جمله آن اضطراب شدید است.

 

استرس در بیماران دندانپزشکی نیز منجر به آسیب‌های بسیار می‌شود به طوری که برخی بیماران به دلیل استرس و اضطراب بسیار از مراجعه به مطب دندانپزشکی و درمان واهمه دارند یا قادر به همکاری با دندانپزشک نیستند و در نتیجه سلامت دندان‌های خود را از دست می‌دهند و معمولا با رنگ پریدگی- تپش قلب و گاهی لرزش دست و پا وارد مطب دندانپزشکی می‌شوند و رنج بسیار می‌برند.

 

از این رو آموزش مهارت‌های مدیریت استرس به این بیماران می‌تواند کمک بسیاری برای کاهش درد و رنج آنها کرد و موجب تسهیل روابط بین بیمار و درمانگر شود و در نتیجه فرسودگی شغلی کمتری را نیز برای دندان پزشکان به همراه دارد.

 

در مطالعه حاضر دندانپزشکان می‌توانند با یادگیری روش‌های مدیریت استرس و آموزش آنها به بیماران خود نقش موثری در این زمینه ایفا کنند.

 

انجام این روش‌ها برای دندانپزشکان نیز موثر است و موجب کاهش استرس‌های شغلی و فشارهای روانی در آنها می‌شود.

 

در این راستا از جمله مهارت‌های برگفته از یوگا که در مدیریت استرس آموزش داده می‌شود مهارت‌های آرمیدگیRelaxation است.

 

آرمیدگی یک مهارت فردی است باعث رفع تنش‌ها و انقباضات عضلانی، متعادل کردن سیستم دستگاه‌ عصبی و‌ میزان استرس هورمون‌ها،‌ فعالیت الکتریکی و‌ سطح برانگیختگی‌ها را کاهش می‌دهد.

 

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که آرمیدگی 10 درصد بیشتر از خواب معمومی به اندام‌های تنفسی، قلب و گردش خون آسایش می‌بخشد و در نتیجه تمرین بسیار خوبی برای کاهش اضطراب و استرس است.

 

تمرینات ذهن ورزی علاوه بر افزایش آگاهی،‌ موجب آرامش عمیق می‌شود، تمرکز ذهن‌، تاثیر نیرومندی بر غده پینه‌ آل و سیستم سمپاتیک و هیپوتالاموس دارد.

 

حال هنگامی‌ که این مراکز با تمرینات ذهن ورزی تحریک می‌شوند، ذهن آرام و یکنواخت می‌شود و از افکار استرس زا و مخرب جلوگیری می‌شود، بررسی‌های پزشکی این تغییرات را در نتیجه انجام تمرینات ذهن ورزی نشان داده است.

 

بر اساس نتایج این پژوهش مهارت های ذهن ورزی و تمرکز ناب باعث می‌شود قلب آرام ‌شود و ضربان قلب کاهش یابد، نیاز به مصرف اکسیژن کم ‌شود، مغز امواج آلفا تولید ‌کند تنفس نیز آرام می‌شود و از تعداد آن کاسته می‌شود و در نهایت لاکتات خون کاهش می‌یابد.

 

تنفس سریع و نامنظم، نشان دهنده تنش در ذهن و بدن است، در حالی که تنفس آرام و عمیق و منظم نشان دهنده آرامش ذهن و سلامت بدن است انسان با توجه به تمرکز بر نفس از سیر درونی خویش آگاه می‌شود و با کنترل و تسلط بر تنفس‌ بر خویش کنترل و تسلط پیدا می‌کند و در نتیجه استرس، نگرانی و تشویش را از وجود خود می‌زداید.

 

تکنیک‌های تصویرسازی و تلقین پذیری مثبت در این راستا شامل تصویر سازی ذهنی یک تکنیک‌ ذهنی موثر است که تاثیرات جسمی و روان شناختی مفیدی به همراه دارد در جریان این تکنیک،‌ آرمیدگی ذهن و جسم همراه با کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و تغییر در امواج مغزی رخ می‌دهد.

 

یکی از انواع تمرینات تصویرسازی که در شرایط استرس زا بسیار مفید است و فرد آماده مواجه با بحران می‌شود حساسیت زدایی منظم و تدریجی است که در آن فرد به تدریج با موضوع استرس زا مواجه می‌شود و حساسیت‌های خود را شناسایی کرده و از بین می‌برد.

 

اگر چه استرس جزء گریز ناپذیر زندگی انسان‌ها است ولی با یادگیری و کسب مهارت‌های لازم می‌توان استرس را در هر زمینه‌ای کنترل و مدیریت کرد.

 

این پژوهش توسط محمد عیوضی پزشک و دبیر علمی کمیته یوگا صورت پذیرفته است.

منبع:salamatnews.com

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×