» گردشگری » دانستنی های سفر » ۱۰ مقصد بکر داخلی برای سفرهای نوروزی
دانستنی های سفر

۱۰ مقصد بکر داخلی برای سفرهای نوروزی

1403/02/08 1024

درفاصله یک روز مانده تا طولانی‌ترین تعطیلات سال، ممکن است بعضی از هموطنان هنوز برای سفر نوروزی برنامه‌ریزی نکرده باشند یا هنوز تردید داشته باشند. برخی هم البته به سیاق هرسال، مقاصد تکراری را انتخاب و به برنامه‌ریزی برای مقاصد پرگردشگر بسنده می‌کنند. با این‌همه، ایرانگردان حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند هموطنان نوروز امسال را در مناطق کمتر شناخته شده و بکر بگذرانند.

چنین مقاصدی این شانس را به گردشگران می‌دهد که بیشتر بتوانند با جامعه محلی ارتباط برقرار کنند و مقاصد بکر را پیش از آنکه تخریب شوند، ببینند. با اینهمه آنها تاکید می‌کنند تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که برای مورد استقبال واقع شدن یک مقصد گردشگری کمترشناخته شده، آن مقصد باید زیرساخت‌های لازم را داشته باشد. به‌علاوه فرهنگ سفر گردشگران ایرانی نیز باید ارتقا پیدا کند و درک عمومی پاکیزه نگه داشتن طبیعت در آنان شکل بگیرد. سیستان و بلوچستان، سیراف، جزایر جنوبی، مریوان، ایلام، طبس، کهکیلویه و بویراحمد، تالاب شادگان، جزیره مینو و بوشهر 10 مقصدی هستند که کارشناسان سفر و گردشگران حرفه‌ای برای سفرهای نوروزی پیشنهاد می‌کنند. اما دلیل این پیشنهادها چیست؟

سیستان و بلوچستان؛ اصلاح تصویر نادرست
یکی از مناطق جذاب و دیدنی ایران که در هر گوشه و کنار آن یک جاذبه دیدنی و گردشگری وجود دارد و از قضا بسیار هم مهجور مانده، استان سیستان و بلوچستان است؛ منطقه‌ای که در مورد آن توده‌ای از تصورات غلط و اشتباه در اذهان عمومی وجود دارد؛ اما برخلاف این تصورات سراسر اشتباه، سیستان و بلوچستان استانی امن است که مردم خونگرم و مهمان‌نواز آن خود یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آن به شمار می‌رود. این استان به‌رغم اینکه بسیار محروم و مهجور مانده، اما سنت‌های دیرین خود را همچنان حفظ کرده است. کافی است به روستای کلپورگان سفر کنید و محصولات حیرت‌انگیز سفالی آن را ببینید.

 
یکی از ایرانگردان حرفه‌ای در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره این روستا اظهار می‌کند: «هنر و صنعت سفال کلپورگان که اخیرا به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده، قدمتی تاریخی دارد و 7 هزار سال است که زنان این روستا با استفاده از منابع طبیعی موجود در این منطقه، این صنایع دستی را با همین کیفیت تولید و در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنند.» ارشاد نیک‌خواه می‌افزاید: «مردم می‌توانند با سفر به این منطقه از نزدیک با مردم خونگرم و خوش‌قلب بلوچ آشنا شوند و یادگاری از این هنر 7 هزار ساله با خود به منزل ببرند.

سفر به کلپورگان نه تنها تجربه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران رقم می‌زند، بلکه با خرید در جوامع محلی و ایجاد تعامل، از محرومیت‌های مردم این منطقه می‌کاهد.» وی تصریح می‌کند که آب‌وهوای کلپورگان در بهار و ایام نوروز معتدل و دلچسب است و تاکید می‌کند که طبیعت این استان گردشگران را با چشم‌اندازها و مناظر حیرت‌انگیز خود غافلگیر خواهد کرد. نیک‌خواه همچنین توصیه می‌کند گردشگرانی که به کلپورگان سفر می‌کنند می‌توانند در مسیر خود به خاش نیز سر بزنند و در دامنه کوه تفتان و میان شکوفه‌های بهاری توقفی داشته باشند. شهر سراوان نیز با محصولات سوزن‌دوزی مشهور خود در نزدیکی کلپورگان واقع شده است که می‌تواند یکی از مقاصد دیدنی مسافران سیستان و بلوچستان در عید باشد.

یکی دیگر از گردشگران حرفه‌ای کشور نیز در خصوص جذابیت سفر به سیستان و بلوچستان و شهرهای آن می‌گوید: «هرسال و در ایام نوروز بسیاری از گردشگران ایرانی هزینه و برای سفر، مقاصد خارج از کشور را انتخاب می‌کنند. یکی از مقاصد منتخب گردشگران ایرانی در نوروز هندوستان است؛ غافل از اینکه سرزمینی به زیبایی و خوش آب‌وهوایی هندوستان و مملو از جاذبه‌های فرهنگی در ایران وجود دارد که خیلی کم مورد توجه گردشگران ایرانی قرار می‌گیرد و آن استان سیستان و بلوچستان است.»

هدیه مولایی می‌افزاید: «نقاط بکر و دیدنی بسیاری در سیستان و بلوچستان وجود دارد؛ از تالاب صورتی گرفته تا منطقه زرآباد که از معدود نقاط تلاقی نخلستان، کویر و دریا در جهان است و باغ‌های موز و انبه آن که زیستگاه جانداران بسیاری همچون میمون‌ها است. از میان شهرهای این استان نیز بندر چابهار را برای سفر گردشگران در نوروز پیشنهاد می‌کنم.» چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیدنی بسیاری برخوردار است و بیش از هرچیز آب‌وهوای فرحبخش و معتدل آن است که هر گردشگری را به‌وجد می‌آورد. اما جاذبه‌های سفر به این استان وسیع به این شهرها محدود نمی‌شود و گردشگران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند دیدن زاهدان و زابل را نیز از دست ندهید. این دو شهر از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شوند. در مسیر میان این دو شهر نیز می‌توان بقایای شهر سوخته را که از قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی کشور است تماشا کرد.

ایلام؛ سیراب از زیبایی طبیعت
یکی از گردشگران حرفه‌ای که خود راهنمای گردشگری نیز هست، معتقد است بهار و به‌ویژه نوروز بهترین زمان برای دیدن استان ایلام است. ایلام که در غرب کشور واقع شده، جایی برای دیدار بی‌نظیر و بکر با طبیعت زاگرس است. محمد گایینی که این مقصد را برای نوروز پیشنهاد کرده، درباره علت پیشنهادش می‌گوید: «دامنه‌های زاگرس یکی از بهترین زیستگاه‌های بلوط هستند و شروع فصل بهار، اوج زیبایی جنگل‌های بلوط هستند.» او بر مزیت خلوت بودن ایلام هم تاکید می‌کند و یادآور می‌شود که چون این مقصد کمترشناخته شده و مانند مقاصدی چون شیراز و اصفهان، چندان معروف نیست، این فرصت وجود دارد که بتوان از خلوتی آن استفاده کامل را برد.

  

مسافرت رفتن در نوروز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×