» اخبار » اخبار گوناگون » یک جعبۀ بستۀ بتنی؛ خانه‌ای متفاوت در ژاپن
اخبار گوناگون

یک جعبۀ بستۀ بتنی؛ خانه‌ای متفاوت در ژاپن

1403/02/23 1016

چگونه می‌توانیم در یک محیط شلوغ شهری، نوعی احساس انزوای آرامش‌بخش را تجربه کنیم، بدون اینکه از ورود نور و هوا محروم بمانیم؟ یک استودیوی معماری ژاپنی خانه‌ای متفاوت را در پاسخ به این نیاز طراحی کرده است. 

استودیو معماری کوچی، خانه‌ای به شکل یک بلوک بتنی یکپارچه را در منطقه‌ای مسکونی در جنوب جزیره‌ی اوکیناوا طراحی کرده است. محوطه اطراف این خانه ترکیبی از کاربری‌های تجاری، مسکونی و صنعتی است.

 

خانه‌ای متفاوت در ژاپن ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

به گزارش فرادید؛ در سمت شمال این خانه، منطقۀ مسکونی آرام‌تری قرار گرفته و در جنوب آن، فضای شلوغ تجاری با یک بزرگراه پر رفت‌وآمد از خانه جدا می‌شود. بنابراین چالش اصلی این پروژه، ایجاد تعادلی بین چشم‌انداز آشفته‌ی محیط با جذابیت طبیعی اوکیناوا بوده است. همچنین لازم بوده برای ایجاد فضایی راحت در داخل خانه، به مشکلات سر و صدا، تراکم ساختمان‌ها و خطر دائمی توفان توجه می‌شد.

 

خانه‌ای متفاوت در ژاپن ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

کارفرما خانه‌ای را درخواست کرده بود که از نظر بصری او را از محیط اطراف جدا کند، اما در عین حال نور و تهویه‌ی مطبوع را به اندازه‌ی کافی به داخل خانه برساند. استودیو معماری کوچی با طراحی یک ساختمان مستطیلی شکل از بتن که با شکل زمین مطابقت دارد، به این خواسته‌ها پاسخ داده است.

 

خانه‌ای متفاوت در ژاپن ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

نمای ساختمان در امتداد خیابان اصلی به صورت یکپارچه و بدون پنجره است، در حالی که ضلع مقابل آن با طراحی متخلخل‌تر ساخته شده است. پس از ورود به خانه، ساکنین با اتاق‌های نشیمن در طبقه اول روبرو می‌شوند و اتاق خواب‌ها و حمام‌های خصوصی در طبقه دوم قرار دارند.

 

خانه‌ای متفاوت در ژاپن ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

نور و تهویه از طریق حیاط‌ها و نورگیر در جهت شمال به جنوب تامین می‌شود. حیاط شمالی به لطف داشتن بخشی شبیه اتاق تاتامی که به عنوان مهمان‌خانه و همچنین راهی به آشپزخانه و غذاخوری عمل می‌کند، به عنوان نوعی حائل بین خیابان و فضای داخلی عمل می‌کند. حیاط جنوبی نیز به عنوان حائلی بین فضای شلوغ شهر و راه‌پله‌ای که به اتاق‌های خصوصی منتهی می‌شود عمل می‌کند.

 

خانه‌ای متفاوت در ژاپن ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

استودیوی معماری توضیح می‌دهد که «راه‌پله نیز به گونه‌ای طراحی شده که به عنوان یک اتاق کم نور قابل استفاده باشد؛ این فضا کمی جادارتر از حد معمول است تا بتوان صندلی و وسایل دیگر را در آن قرار داد».

 

این بازی با حائل‌ها در نهایت به ساکنین خانه اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های روزانه خود را در خانه انجام دهند بدون اینکه در میان بافت متراکم و شلوغ محیط اطراف احساس ناامنی و آشفتگی کنند.

 

خانه‌ای متفاوت در ژاپن ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×